Marder 1 Α3: Τα ΤΟΜΑ που θα θωρακίσουν το ελληνικό πεζικό (Φωτο – Βίντεο)

Το Marder 1A3 τα οποία θα λάβει η Ελλάδα είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση της οικογένειας ερπυστριοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων πεζικού (IFV) Marde

Επιμέλεια: Αντώνης Χρυσουλάκης

Σημαντικά οφέλη θα κερδίσει η Ελλάδα, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέμα, μετά τη συμφωνία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Όλαφ Σολτς για την αποστολή Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) ΒΜΡ-1 στην Ουκρανία, με αντάλλαγμα την κάλυψη του κενού από  τα πιο σύγχρονα και αντικειμενικά καλύτερα γερμανικά Marder.

Να σημειωθεί ότι τα BMP-1 τα οποία θα σταλθούν στην Ουκρανία βρίσκονταν σχεδόν στη φάση της απόσυρσης αφού τεχνολογικά αλλά και μηχανικά δεν προσέφεραν τίποτα στις σύγχρονες απαιτήσεις του πεδίου μάχης. Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι τα Marder 1 A3 που θα επιλεγούν από την Γερμανία θα περάσουν από ιδιαίτερα αυστηρούς ελέγχους που θα κάνει κλιμάκιο του Στρατού Ξηράς το οποίο θα επιλέξει τα καλύτερα.

Διαβάστε επίσης: «Ανταλλαγή» ΒΜΡ-1 με Marder: Γιατί μπορεί να αποδειχθεί συμφωνία «κλειδί» για την Ελλάδα – Η σκέψη για τα Leopard και η συνεργασία με τη Γερμανία

Αναλυτικά όλα τα στοιχεία για το Marder 1 A3

Το Marder 1A3 είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση της οικογένειας ερπυστριοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων πεζικού (IFV) Marder. Το πρόγραμμα αναβάθμισης του Α3 ξεκίνησε το 1988, με την ανάθεση στην Thyssen-Henschel της σύμβασης για την αναβάθμιση 2.100 οχημάτων της σειράς Marder 1 A1/A2 στα πρότυπα του Α3 με ρυθμό 220 οχημάτων ετησίως. Τα πρώτα αναβαθμισμένα οχήματα παραδόθηκαν στον γερμανικό στρατό στις 17 Νοεμβρίου 1989. Το 2000, η Thyssen-Henschel μετατράπηκε σε Rheinmetall Landsysteme GmbH για να συνεχίσει τη συντήρηση και την αναβάθμιση της οικογένειας IFV Marder.

Το Marder 1A3 είναι το σημερινό πρότυπο IFV που χρησιμοποιείται από τις γερμανικές ένοπλες δυνάμεις, αλλά θα αντικατασταθεί από το νέο IFV Puma τα επόμενα χρόνια. Στα τέλη Φεβρουαρίου του 2022, η γερμανική εταιρεία Rheinmetall είχε προσφερθεί να παραδώσει 100 IFV Marder στην Ουκρανία για την καταπολέμηση της ρωσικής εισβολής του Φεβρουαρίου 2022, καθώς και τα πυρομαχικά που είναι απαραίτητα για τη χρήση του οχήματος. Στις 21 Μαΐου 2022, κυκλοφόρησε από τα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, ότι η γερμανική εταιρεία Rheinmetall ετοίμαζε την παράδοση 100 Marder 1A3 στην Ουκρανία.

Εξοπλισμός

Το Marder 1A3 είναι εξοπλισμένο με πύργο δύο ατόμων με τον διοικητή στα δεξιά και τον πυροβολητή στα αριστερά. Ο διοικητής διαθέτει ένα μονοκόμματο κάλυμμα καταπακτής που ανοίγει προς τα δεξιά, ενώ ο πυροβολητής διαθέτει παρόμοιο κάλυμμα καταπακτής που ανοίγει προς τα πίσω.

Ο κύριος οπλισμός του οχήματος αποτελείται από ένα αυτόματο πυροβόλο των 20 χιλιοστών Rheinmetall MK 20 Rh202 τοποθετημένο εξωτερικά, το οποίο έχει ανύψωση +65º, κατάθλιψη -17º και 360º κίνηση του πύργου. Αυτό το πυροβόλο έχει ρυθμό βολής 1.000 βολές/λεπτό με αποτελεσματικό βεληνεκές βολής 2.500 μ. κατά επίγειων στόχων και 1.600 μ. κατά εναέριων στόχων. Πρόκειται για ένα πλήρως αυτόματο, αεριοκίνητο πυροβόλο με πλωτά τοποθετημένη βάση, μειώνοντας έτσι τις δυνάμεις ανάκρουσης και επιτυγχάνοντας μέγιστη ακρίβεια, δύναμη πυρός μεγάλου βεληνεκούς, αξιοπιστία και διάρκεια ζωής. Ο δεύτερος οπλισμός του Marder 1A3 περιλαμβάνει ένα ομοαξονικό πολυβόλο MG3 των 7,62 mm τοποθετημένο στα δεξιά του κύριου οπλισμού.

Διαβάστε επίσης: Έπαινοι από τον στρατηγό Κωσταράκο για την αντικατάσταση των παλαιών τεθωρακισμένων με τα Marder

Μεταξύ του ομοαξονικού πολυβόλου και του πυροβόλου είναι τοποθετημένες δύο σειρές από τρεις ηλεκτρικά ενεργοποιούμενους εκτοξευτές καπνογόνων χειροβομβίδων των 76 mm. Στη δεξιά πλευρά του πύργου υπάρχει επίσης ένας σταθμός εκτόξευσης αντιαρματικών κατευθυνόμενων βλημάτων MILAN που χειρίζεται ο διοικητής με ένα βλήμα έτοιμο για βολή και έξι εντός των οχημάτων. Η τελευταία γενιά πυραύλων MILAN έχει μέγιστο βεληνεκές 3.000 m.

Σχεδιασμός και προστασία

Η γενική διάταξη του Marder 1A3 IFV είναι πολύ παρόμοια με την προηγούμενη έκδοση με το κάθισμα του οδηγού στο μπροστινό μέρος του κύτους στην αριστερή πλευρά, το διαμέρισμα του κινητήρα στα δεξιά του οδηγού, έναν πύργο δύο ατόμων τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος της οροφής και το διαμέρισμα του στρατεύματος στο πίσω μέρος. Υπάρχει κάποια τροποποίηση της εσωτερικής διάταξης του πύργου με τροφοδοσία πυρομαχικών, νεοσχεδιασμένα και βελτιωμένα καθίσματα, μεγαλύτερος ελεύθερος χώρος στην περιοχή των γονάτων και διευρυμένη δίοδος μεταξύ των καθισμάτων του διοικητή και του πυροβολητή.

Το πλήρως συγκολλημένο χαλύβδινο κύτος του τυπικού Marder 1 παρέχει στο πλήρωμα προστασία από πυρά φορητών όπλων και θραύσματα οβίδων, ενώ το μπροστινό μέρος του οχήματος παρέχει πλήρη προστασία από βλήματα 20 χιλιοστών με θωρακισμένο δισκοβόλο σαμπότ (APDS).

Το Marder 1A3 είναι εφοδιασμένο με ένα νέο πακέτο θωράκισης που παρέχει προστασία από πυρομαχικά πυροβόλου των 30 mm. Το πακέτο αυτό αποτελείται από μετωπική θωράκιση στο κύτος, πρόσθετη θωράκιση στην πλάκα glacis, συμμορφούμενη πρόσθετη θωράκιση και στις δύο πλευρές του πύργου, τρία στοιχεία θωράκισης τύπου κουτιού και στις δύο πλευρές του κύτους, διατεταγμένες πλάκες θωράκισης στην οροφή για την πρόκληση πρόωρης πυροδότησης των βομβών κορυφαίας επίθεσης, πρόσθετη θωράκιση με διαμέρισμα αποθήκευσης στην πίσω πόρτα.

Οι προηγούμενες εκδόσεις του Marder IFV ήταν εφοδιασμένες με δύο θυρίδες βολής σε κάθε πλευρά του κύτους, αλλά το Marder 1A3 δεν διαθέτει θυρίδες βολής λόγω ενός επιπλέον στρώματος θωράκισης και εξωτερικών κουτιών αποθήκευσης τοποθετημένων σε κάθε πλευρά του κύτους.

Οι έξι πεζικάριοι κάθονται στο διαμέρισμα στρατευμάτων στο πίσω μέρος του κύτους. Μία ακόμη θέση είναι διαθέσιμη στην πίσω περιοχή. Οι στρατιώτες μπορούν να εξέλθουν και να εισέλθουν στο όχημα χάρη σε μια ηλεκτροκίνητη ράμπα στο πίσω μέρος του κύτους που ανοίγει προς τα κάτω. Κατά μήκος των πλευρών του άνω μέρους του κύτους προβλέπονται νέα αποθηκευτικά κουτιά.

Κινητικότητα

Το Marder 1A3 είναι μηχανοκίνητο με ένα 6κύλινδρο υγρόψυκτο ντίζελ MTU MB 833 Ea-500 που αποδίδει 600 ίππους στις 2.200 στροφές ανά λεπτό και συνδέεται με πλανητικό κιβώτιο ταχυτήτων HSWL 194 4 ταχυτήτων με 4 ταχύτητες εμπρός και 2 όπισθεν και ενσωματωμένο σύστημα διεύθυνσης και πέδησης.

Η έκδοση 1A3 χρησιμοποιεί μια νέα βελτιωμένη ανάρτηση που περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενισχυμένων ράβδων στρέψης, ένα υδραυλικό σύστημα διπλής πέδησης, αλλαγή της σχέσης μετάδοσης των πλευρικών τελικών κινητήρων για τη διατήρηση της υψηλής κινητικότητας. Η ανάρτηση με ράβδους στρέψης σε κάθε πλευρά αποτελείται από έξι διπλούς οδικούς τροχούς με ελαστικό τροχό, με τον οδοντωτό τροχό κίνησης μπροστά, τον αδρανειακό τροχό πίσω και τρεις τροχούς επιστροφής τροχιάς. Οι σταθμοί του πρώτου, δεύτερου, πέμπτου και έκτου οδικού τροχού διαθέτουν υδραυλικό αμορτισέρ.

Το Marder 1A3 μπορεί να κινηθεί με μέγιστη οδική ταχύτητα 65 km/h με μέγιστη αυτονομία 500 km. Το Marder 1A3 μπορεί να αντιμετωπίσει κλίση 60% και πλευρικές κλίσεις 30%. Μπορεί να σκαρφαλώσει ένα κατακόρυφο εμπόδιο 1 m και να διασχίσει μια τάφρο 2,5 m το πολύ.

Αξεσουάρ

Ο βασικός εξοπλισμός του Marder 1A3 περιλαμβάνει περισκόπια ημέρας, παθητικές συσκευές νυχτερινής όρασης, θερμικό σκόπευτρο, σύστημα κλιματισμού και σύστημα προστασίας NBC (πυρηνικά, βακτηριολογικά, χημικά). Το ντιζελοηλεκτρικό σύστημα θέρμανσης αέρα του τυπικού Marder IFV έχει αντικατασταθεί από ένα σύστημα θέρμανσης με ζεστό νερό που είναι συνδεδεμένο  με το σύστημα ψύξης του κινητήρα.