Quantcast

Οι χρήστες του Twitter είναι περιχαρακωμένοι στις πολιτικές προτιμήσεις τους και στην πόλωση

Μόνο το 7% των retweets των χρηστών αφορούν περιεχόμενο άλλης ιδεολογίας και στα δύο τρίτα των περιπτώσεων αυτών η ανάρτηση συνοδεύεται με αρνητικά σχόλια

Οι ενδιαφερόμενοι για τα πολιτικά πράγματα χρήστες του Twitter – οι οποίοι όμως δεν αποτελούν την πλειοψηφία στο σύνολο των χρηστών της πλατφόρμας που ακολουθούν περισσότερο ηθοποιούς και άλλες προσωπικότητες – πολύ σπάνια υπερβαίνουν τους κομματικούς φραγμούς για να μοιρασθούν πληροφορίες πέρα από τα ιδεολογικά «σύνορα» τους.

 

Ενώ όταν το κάνουν, δεν χάνουν ευκαιρία να σχολιάσουν αρνητικά τους πολιτικούς αντιπάλους τους, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα που αναδεικνύει την πόλωση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Μαγκνταλένα Βόιτσιεζακ του Τμήματος Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Ντέηβις, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Science Advances», ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν 1,5 εκατομμύρια τυχαία επιλεγμένους χρήστες του Twitter, εξετάζοντας κατά πόσο “ακολουθούσαν” 2.624 πολιτικούς, αναλυτές και μέσα ενημέρωσης.

Η πλειονότητα των χρηστών (περίπου το 60%) δεν ακολουθούσε κανέναν από τους παραπάνω εκπροσώπους της πολιτικής «ελίτ», αλλά μάλλον ηθοποιούς και άλλους διάσημους. Οι ερευνητές χαρακτήρισαν απρόσμενο αυτό το εύρημα, λόγω της διαδεδομένης αντίληψης ότι οι χρήστες του Twitter είναι γενικά πιο πολιτικά ενεργοί σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό.

Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι οι υπόλοιποι χρήστες (40%), οι οποίοι δείχνουν ενδιαφέρον να παρακολουθούν στενά τις πολιτικές εξελίξεις, αν και μειοψηφία, είναι πολύ πιο εκδηλωτικοί και ενεργοί στο διαδίκτυο. Διαπιστώθηκε επίσης ότι ακολουθούν σχεδόν αποκλειστικά πολιτικούς, αναλυτές και media που ευθυγραμμίζονται με την πολιτική ιδεολογία τους και κατ’ επέκταση προωθούν ή αναπαράγουν μόνο «φιλικό» περιεχόμενο. Όταν, από την άλλη, μοιράζονται με άλλους περιεχόμενο σχετικό με αντίπαλη πολιτική παράταξη, συνήθως το συνοδεύουν με τα “κατάλληλα” αρνητικά σχόλια.

Η μελέτη δείχνει ότι οι χρήστες του Twitter ακολουθούν σε ποσοστό 90% λογαριασμούς που εκφράζουν την ίδια πολιτική ιδεολογία και μόνο το 10% ακολουθούν και άλλους χρήστες με διαφορετικές πολιτικές απόψεις. Οι χρήστες έχουν 13 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να μοιραστούν περιεχόμενο ομοϊδεατών τους από ό,τι άλλων ανθρώπων με διαφορετική ιδεολογία.

Μόνο το 7% των retweets των χρηστών αφορούν περιεχόμενο άλλης ιδεολογίας και στα δύο τρίτα των περιπτώσεων αυτών η ανάρτηση συνοδεύεται με αρνητικά σχόλια. Οι συντηρητικοί χρήστες βρέθηκαν να έχουν περίπου διπλάσια πιθανότητα, από ό,τι οι προοδευτικοί/φιλελεύθεροι, να μοιρασθούν περιεχόμενο μόνο ίδιας με αυτούς ιδεολογίας, ενώ είναι επίσης πιθανότερο να προσθέτουν αρνητικά σχόλια στους «αντίπαλους» τους.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι η εξάπλωση απομονωμένων κοινοτήτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (με τους αντίστοιχους χρήστες να ζουν μέσα στη δική τους αυτοπεριορισμένη “φούσκα”) τροφοδοτεί τις ακραίες απόψεις και τον πολιτικό διχασμό.