Νίκος Μιχαλόπουλος
«Τα επόμενα πέντε χρόνια – δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Stellantis στη σύνοδο κορυφής Future of the Car των Financial Times – η μεγάλη πρόκληση θα είναι να διατηρηθούν οι τιμές προσιτές. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να προστατεύσει την προσβασιμότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων». Διαφορετικά, «κινδυνεύει να χάσει τη μεσαία τάξη».
Το κόστος έχει σημασία
Ως εκ τούτου, ο Tavares επανέλαβε μια άποψη που βρισκόταν πάντα στο επίκεντρο των σκέψεων του για το μέλλον του κλάδου, τη σημασία της «ανταγωνιστικότητας κόστους» σε μια εποχή που οι συντελεστές παραγωγής υπόκεινται σε συνεχείς αυξήσεις και όχι μόνο λόγω της ανάγκης των στρατηγικών εξηλεκτρισμού. Από αυτή την οπτική, ένα από τα πιο σχετικά ζητήματα αντιπροσωπεύεται από την έλλειψη ορισμένων θεμελιωδών εξαρτημάτων, όπως οι μπαταρίες. Κατά την άποψή του, «έως το 2025/2026 θα υπάρχει έλλειψη συσσωρευτών. Η ταχύτητα με την οποία αναπτύσσονται είναι στο όριο του απαραίτητου». Το πρόβλημα ωστόσο δεν είναι μόνο οι μπαταρίες. Ακόμη και οι υποδομές επαναφόρτισης ή οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν συμβαδίζουν με τη ζήτηση και δεν αναπτύσσονται με την ταχύτητα που επιθυμούν οι κατασκευαστές και, ακόμη περισσότερο, οι νομοθέτες. Το πλαίσιο ενός ανεπαρκούς οικοσυστήματος έχει ιδιαίτερη σημασία για μια αυτοκινητοβιομηχανία και συγκεκριμένα για τον όμιλο Stellantis. Ο Ταβάρες υπογράμμισε πώς η έλλειψη προμηθειών οδηγεί σε αύξηση των τιμών και συνεπώς μείωση της πελατειακής βάσης. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων κατά 100% στην Ευρώπη που έχει θέσει ο κατασκευαστής για το 2030 βρίσκεται επίσης σε κίνδυνο.
Χρειαζόμαστε ένα οικοσύστημα
Μεταξύ άλλων, η ανάπτυξη του οικοσυστήματος για την ηλεκτρική κινητικότητα αφορά περαιτέρω πτυχές, ξεκινώντας από τις πρώτες ύλες. «Μπορεί να μην μας αρέσει από πού προέρχονται ή ποιες είναι οι γεωπολιτικές επιπτώσεις», προειδοποίησε ο Tavares, απηχώντας παρόμοιες δηλώσεις από κορυφαίους διευθυντές του κλάδου, οι οποίοι εδώ και αρκετό καιρό εστιάζουν στον κίνδυνο υπερβολικής εξάρτησης βασικών υλικών για τους συσσωρευτές από χώρες όπως η Κίνα. Το ανώτερο στέλεχος επανήλθε επίσης στην εξήγηση των λόγων που οδήγησαν την Stellantis να αφοσιωθεί πλήρως στην ηλεκτρική μετάβαση, παρά τις επικρίσεις που διατυπώθηκαν κατά της ηλεκτροκίνησης που επιβλήθηκαν άνωθεν. Ο Tavares, μάλιστα, τόνισε την ανάγκη προσαρμογής του ευρωαμερικανού κατασκευαστή στο πλαίσιο και να δοθεί προσοχή στις ανάγκες μιας κοινωνίας που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής. Σε κάθε περίπτωση δεν λείπουν οι συνήθεις φόβοι. Ο Διευθύνων Σύμβουλος ζήτησε, για άλλη μια φορά, «να εξετάσουμε όχι μόνο τα οχήματα αλλά ολόκληρο το οικοσύστημα της ηλεκτρικής κινητικότητας και επομένως τις πρώτες ύλες, τις υποδομές ή τις φορολογικές πτυχές. Το να εστιάσετε στα οχήματα είναι εύκολο, αλλά μετά πρέπει να δείτε ολόκληρη την εικόνα της μεταμόρφωσης», πρόσθεσε.
Κανένας φόβος για τη «μεγάλη τεχνολογία»
Μεταξύ άλλων, το μέλλον, για έναν τομέα που πλησιάζει στην είσοδο σε μια «δαρβινική εποχή», γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο από τους στόχους των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, περισσότερη και μεγαλύτερη πρόθεση για την είσοδο στον αγωνιστικό χώρο πάνω απ’ όλα για τη συλλογή και εκμετάλλευση δεδομένων από τους αυτοκινητιστές. Ο Tavares, επαναλαμβάνοντας την πρόθεση να μετατρέψει τη Stellantis από έναν απλό κατασκευαστή οχημάτων σε προμηθευτή υπηρεσιών και λύσεων για την κινητικότητα, δεν εξέφρασε φόβους για τη λεγόμενη «μεγάλη τεχνολογία» Amazon, Apple ή Google. «Δεν είμαστε εδώ για να προστατεύσουμε το παρελθόν αλλά να κοιτάξουμε στο μέλλον. Ο κλάδος αντιμετωπίζει πολλούς κινδύνους αλλά δεν ανησυχούμε στο ελάχιστο».