Το 2022 ήταν μια τεράστια χρονιά για τη γυναικεία ραπ παγκοσμίως, με μια φαινομενικά ατελείωτη ροή επιτυχιών από ταλαντούχες γυναίκες emcees. Η πηγή αυτού του ρεύματος; Το TikTok.
Μια ματιά σε οποιονδήποτε κατάλογο «καλλιτεχνών για παρακολούθηση» για το 2023 θα επιβεβαιώσει ότι τα «κορίτσια της ραπ» αναλαμβάνουν. Πολλοί από αυτούς τους ανερχόμενους καλλιτέχνες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο ραντάρ της μουσικής βιομηχανίας ξέσπασαν στη σκηνή με σινγκλ που θυμίζουν περισσότερο ύμνους, ρεκόρ που εξαπλώθηκαν αστραπιαία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πάρτε την επιτυχία του 2021 της BIA “Whole Lotta Money” ή ακόμα και το “Twinnem” της Coi Leray ή το πιο πρόσφατο και αναπόδραστο της “Players”. Ένα viral κομμάτι μπορεί να θέσει τις απαραίτητες βάσεις για έναν καλλιτέχνη για να κάνει το άλμα από την ανάδυση στο καθιερωμένο.
Δεν υπάρχει αμφιβολία για τον απίστευτο αντίκτυπο που είχε ειδικά το TikTok στη μουσική βιομηχανία — το Insider δημοσίευσε μια αναφορά στα τέλη του 2022 που αποκάλεσε την εφαρμογή «ένα ουσιαστικό εργαλείο προώθησης» τόσο για καλλιτέχνες όσο και για δισκογραφικές. Οι γυναίκες της ραπ φαίνεται να το έχουν κατακτήσει, καθώς συγκεντρώνει viral σινγκλ και μεταφράζει αποτελεσματικά το κοινωνικό αστέρι που έχουν κερδίσει σε επιτυχίες με υψηλά charts. Η επόμενη γενιά γυναικών ραπ ζει στο TikTok και χρησιμοποιεί με επιτυχία την πλατφόρμα ως βάση εκκίνησης καριέρας.
Για να γιορτάσει αυτή την εξέλιξη, η TikTok ξεκίνησε την εβδομαδιαία καμπάνια #WomenInHipHop στις 22 Φεβρουαρίου. Αυτή η ειδική πρωτοβουλία Black History Month περιλαμβάνει μια συνεργασία με την MuchMusic για την παραγωγή συνεντεύξεων με ράπερ όπως οι Rico Nasty, ExMiranda, Haviah Mighty και Big Boss Vette για να συζητήσουμε τη μουσική και την κουλτούρα των μαύρων, ένα banner playlist “RapGirlies” στη σελίδα Sounds της εφαρμογής και μια διαφημιστική πινακίδα πάνω από το Scotiabank Arena του Τορόντο με ράπερ που έχουν σημειώσει μεγάλη επιτυχία στην εφαρμογή όπως οι Latto, Monaleo και Coi Leray.
Μερικές από τις πιο εντυπωσιακές ιστορίες επιτυχίας του TikTok περιλαμβάνουν επίσης νέους καλλιτέχνες όπως οι Ice Spice, GloRilla και Flo Milli. Το Ice Spice είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα του 2023, με περισσότερες από 51 εκατομμύρια ροές Spotify και προβολές στο YouTube μαζί. Η Ice έχει γίνει γνωστή για την προεπισκόπηση αποσπασμάτων των κομματιών της στο TikTok, και στη συνέχεια συγκεντρώνει τεράστιους αριθμούς ροής: “In Ha Mood”, “Gangsta Boo” feat. Η Lil Tjay, “Munch (Feelin’ U)” και “Bikini Bottom”, τέσσερα τραγούδια από το ντεμπούτο EP της σε έξι κομμάτια Like..?, έχουν αυτήν τη στιγμή πάνω από 119 εκατομμύρια συλλογικές ροές Spotify. Τον χρόνο, το hashtag TikTok #munch έχει πάνω από 2 δισεκατομμύρια προβολές και ένα hashtag του ονόματος του ράπερ έχει πάνω από 4 δισεκατομμύρια.
Η ανοιξιάτικη κυκλοφορία της GloRilla «F.N.F. (Let’s Go)» με τον παραγωγό το Hitkidd μετατράπηκε σε καλοκαιρινό σαχ, αφού έγινε viral στο TikTok, κερδίζοντας στη ράπερ την πρώτη της θέση στο Billboard Hot 100 και μια υποψηφιότητα για Grammy το 2023 για την Καλύτερη Ραπ Ερμηνεία, την πρώτη της εμφάνιση. Το επόμενο σινγκλ της «Tomorrow 2» με την Cardi B έφτασε στο Top 10 του Billboard Hot 100 και ο ήχος του στο TikTok ξεχωρίζει για περισσότερες από 786.000 συνολικά δημιουργίες. Και τα δύο τραγούδια έχουν κερδίσει από τότε τη χρυσή πιστοποίηση RIAA. Η ράπερ από την Αλαμπάμα, Flo Milli, κέρδισε επίσης χρυσή πιστοποίηση για τα τραγούδια της Beef FloMix και In the Party, χάρη σε μεγάλο βαθμό στην virality τους στο TikTok.
Η ίδια η Monaleo της Χιούστον, η οποία πρόσθεσε τη Flo Milli στο remix του τραγουδιού της «We Not Humping», έχει δει μερικά σινγκλ από τη δισκογραφία της να λαμβάνουν την viral —και χορευτική πρόκληση, από τον Addison Rae μέχρι το καστ του Riverdale—. συμπεριλαμβανομένου του δίσκου της Beating Down Yo Block.
«Το TikTok έχει γίνει αρχάριος καριέρας και το λατρεύω. Νομίζω ότι είναι ντροπαλό που οι καλλιτέχνες μπορούν να μοιράζονται την τέχνη τους σε μια εφαρμογή για διασκέδαση και τους δίνονται ευκαιρίες να συντηρήσουν τον εαυτό τους και τις οικογένειές τους», λέει ο Monaleo στην Teen Vogue. «Νομίζω ότι προσφέρει στις γυναίκες ένα ευρύτερο κοινό και φρέσκα αυτιά. Λατρεύω το πώς μπορείτε να κάνετε κύλιση και να ακούτε ένα τραγούδι που αντηχεί μαζί σας. Η πρώτη σας εισαγωγή είναι η ίδια η τέχνη δίνει στους καλλιτέχνες την ευκαιρία να ακουστούν χωρίς προκατάληψη».
Για αυτόν τον λόγο, το TikTok έχει γίνει, αναμφισβήτητα, ο προορισμός για χρήστες όλων των ηλικιών για να ανακαλύψουν μουσική τόσο παλιά όσο και νέα. Το τραγούδι της Νεοϋορκέζικης ραπ σταρ Lola Brooke “Don’t Play With It” με τον Billy B κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2021, αλλά δεν κέρδισε την αναγνωρισιμότητα έως ότου η ζωντανή εμφάνιση του τραγουδιού της Lola From the Block έγινε viral στο TikTok ένα χρόνο αργότερα. .
«Μόλις είδα το βίντεο της North [West] και της Kim [Kardashian] στο «Don’t Play With It», ήξερα ότι το τραγούδι ήταν viral», λέει η Lola Brooke στην Teen Vogue γελώντας. «Μια viral στιγμή δεν σημαίνει ότι ένα τραγούδι είναι επιτυχία ή ότι έφτασε σε όλους, επομένως δεν θα έλεγα ότι υποδηλώνει την απήχηση του τραγουδιού. Ήξερα ότι περνούσε μια στιγμή, όμως, σίγουρα».
Ωστόσο, το “Don’t Play With It” εξακολουθεί να έχει αρκετά εντυπωσιακή απήχηση, με πάνω από 16 εκατομμύρια ροές Spotify μέχρι σήμερα και συνυπογραφές από Pusha T, Cardi B και καλά, Kim K. Αλλά όπως λέει η Lola, οι παρανοήσεις γύρω από το τι σημαίνει και τι δεν σημαίνει μια viral στιγμή είναι σημαντικοί παράγοντες για τους καλλιτέχνες που θέλουν να διασφαλίσουν ότι η μουσική τους έχει τη δική της ζωή εκτός μιας εφαρμογής. Σύμφωνα με τον Monaleo, μια από τις πιο καταστροφικές ψευδαισθήσεις του viral είναι «ότι γίνεσαι αμέσως πλούσιος μόλις ένα τραγούδι γίνει viral». «Υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε αφού γίνετε viral, δεν σας ανταμείβει αμέσως», λέει ο Monaleo. «Χρειάζεται πολλά για να διασταυρωθεί κανείς από το να είσαι ένας καλλιτέχνης του οποίου η μουσική είναι δροσερή στο Διαδίκτυο έναντι ενός καλλιτέχνη που τον σέβονται και τον προσκαλούν σε συγκεκριμένους χώρους».
Επομένως, η δημιουργία επιτυχιών από ιούς ως καλλιτέχνης είναι μια τεχνική – μια επιστήμη, αν θέλετε – με στόχο να συστηθούν σε ένα μεγαλύτερο κοινό αντί να κερδίσουν έλξη στα charts. Εξάλλου, η επικρατούσα επιτυχία βασίζεται σε μια αφοσιωμένη βάση θαυμαστών. Ωστόσο, το να γίνει viral στο TikTok μπορεί να είναι ένα σοκ για το σύστημα, καθώς οι αριθμοί που ακολουθούν συχνά διπλασιάζονται ή τετραπλασιάζονται σε μέγεθος μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες. Αλλά η Λόλα Μπρουκ δεν είναι από αυτές που πρέπει να πτοούνται από τα φώτα της δημοσιότητας.
«Για αυτό έβαλα τη δουλειά. Ανυπομονώ να έχω νέους θαυμαστές, να προσεγγίσω νέους ανθρώπους και να εμπνεύσω περισσότερους καθώς το ταξίδι μου συνεχίζεται. Δεν νιώθω την πίεση να γίνω ξανά viral — αν συμβεί, θα συμβεί», λέει η Lola. Ο Monaleo συμφωνεί, προσθέτοντας ότι το βασικό συστατικό της συνταγής για το virality TikTok είναι «να είσαι μοναδικός», επειδή «το Διαδίκτυο αγαπά τους ανθρώπους και τα πράγματα που ξεχωρίζουν».
Για πολλές από τις γυναίκες της ραπ που έχουν προωθήσει την καριέρα τους στο TikTok, αυτό μοιάζει με τη δημιουργία περιεχομένου που όχι μόνο προωθεί τη μουσική τους, αλλά προβάλλει τις προσωπικότητές τους. «Το TikTok είναι ένα μέρος όπου μπορείς να είσαι ο εαυτός σου, να είσαι ελεύθερος και να διασκεδάζεις ταυτόχρονα», συνεχίζει η Λόλα. Το TikTok προσφέρει στους καλλιτέχνες ένα επίπεδο αυθεντικότητας και ευκαιρία για αλληλεπίδραση με θαυμαστές που οικοδομεί εμπιστοσύνη, κοινότητα και το πιο σημαντικό, ένα είδος ενδιαφέροντος από τη βάση.
Η Maiya the Don κατανοεί πλήρως τη δύναμη αυτού του λαϊκού συμφέροντος. Η 20χρονη ράπερ μεγάλωσε θέλοντας να γίνει διασκεδαστής, μάχεται ραπάροντας τον αδερφό της και παρακολουθώντας το 106 & Park’s Freestyle Fridays. Παρόλα αυτά, η Maiya έγινε viral για πρώτη φορά στο TikTok ως δημιουργός περιεχομένου ομορφιάς. «[Εγώ] έλεγα βλακείες και απλώς ήμουν ο εαυτός μου, σαν να είμαι ανόητη ή να κάνω μακιγιάζ», λέει η Maiya στην Teen Vogue. Τώρα, η Maiya είναι περισσότερο γνωστή για την επιτυχία της «Telfy», ένα τραγούδι εμπνευσμένο από την πολυτελή μάρκα μόδας που ανήκει στους Μαύρους. Telfar. Η συγγραφή του “Telfy” χρειάστηκε μόνο δύο ώρες στη Maiya και ήξερε “από τη στιγμή” ότι το ηχογράφησε ότι το τραγούδι θα γινόταν viral.
«Δημοσίευσα [το απόσπασμα του μουσικού βίντεο] και ήταν αργά το βράδυ και πήγα για ύπνο, ξύπνησα και είχε ένα εκατομμύριο προβολές», λέει. «Λοιπόν, είπα: «Ω, σκατά. Εντάξει, επιτρέψτε μου να το δημοσιεύσω στο Instagram.’ Και έγινε το ίδιο. Είχε ένα εκατομμύριο προβολές την ίδια μέρα. Οπότε είπα, «Εντάξει, επιτρέψτε μου να το δημοσιεύσω στο Twitter». Και μετά έλαβα ένα εκατομμύριο προβολές… έλεγα, «Εντάξει, αυτό θα είναι τρελό».
Από τότε που έγινε viral, η Maiya λέει ότι δεν έχει αλλάξει την προσέγγισή της στο TikTok. «Χρησιμοποιώ το TikTok ως τρόπο σύνδεσης με τους θαυμαστές μου περισσότερο παρά για να προωθήσω τη μουσική μου», λέει. «Ξεκίνησα το TikTok για να χτίσω την κοινότητά μου για το άτομο Maiya The Don, ώστε να υποστηρίζει τη Maiya The Don με ό,τι κι αν κάνει, είτε είναι μουσική, μαλλιά, μακιγιάζ, πίνοντας ένα μπουκάλι νερό… Μπορείτε να πιέζετε τη μουσική σας όλη μέρα και να το προωθήσεις και αν οι άνθρωποι δεν νοιάζονται για σένα, δεν θα νοιαστούν για αυτό που κάνεις».
Αυτή η προοπτική είναι μέρος του γιατί η Maiya επιλέχθηκε ως μέλος της πρώτης λίστας Visionary Voices του TikTok, μιας κατηγορίας 15 μαύρων δημιουργών που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για να «εκπαιδεύσουν, να ψυχαγωγήσουν και να υποστηρίξουν» την κοινότητα των Μαύρων εντός και εκτός της εφαρμογής. Η Maiya δεν είναι η μόνη γυναίκα ράπσταρ στη λίστα — ο Ice Spice επιλέχθηκε επίσης ως τιμώμενος.
«Η πρώτη μας λίστα Visionary Voices τιμά μια διαφορετική ομάδα δημιουργών, δημιουργών αλλαγών και επιχειρήσεων που ανήκουν σε μαύρους σε όλη την κοινότητα του TikTok. Αυτόν τον Μήνα Μαύρης Ιστορίας και όλο το χρόνο, είμαστε περήφανοι που γιορτάζουμε τη συλλογική λάμψη και τον οραματικό αντίκτυπο του #BlackTikTok», λέει αποκλειστικά η Shavone Charles, επικεφαλής επικοινωνίας για τη διαφορετικότητα και την ένταξη στο TikTok στο Teen Vogue. «Το Visionary Voices τιμά τους Ice Spice και Maiya οι Don έχουν πετύχει στο TikTok επειδή έχουν δημιουργήσει αυθεντικά υποστηρικτικές κοινότητες που επενδύουν στην επιτυχία και στο συνολικό τους ταξίδι. Η επιτυχία τους δείχνει ότι το TikTok έχει γίνει μια ισχυρή μηχανή ανακάλυψης σκαφών και μουσικής για την επόμενη γενιά μαύρων γυναικών στη μουσική και το hip-hop».
Αυτό το συναίσθημα επαναλαμβάνεται και από τη Maiya, η οποία αποκαλεί το TikTok «η πλατφόρμα για την επιτυχία της μουσικής». Το TikTok έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα η πλατφόρμα για την επιτυχία της γυναικείας ραπ, αποτελώντας ένα δημιουργικό κέντρο και εγκεκριμένο από τη βιομηχανία θεμέλιο για τους emcees για να δημιουργήσουν κοινότητα με τους θαυμαστές τους και μεταξύ τους. Η Flo Milli κυκλοφόρησε πρόσφατα το remix για τη μεγάλη επιτυχία της “Conceited”, με τη Lola Brooke και τη Maiya the Don. Η GloRilla έφερε τη Lola Brooke ως καλεσμένη έκπληξη στη συναυλία της στη Νέα Υόρκη στις 22 Φεβρουαρίου. Η Flo Milli έφερε τον Monaleo στην τελευταία της περιοδεία μαζί της· η Maiya και η Lola πιάστηκαν να είναι ανόητοι μαζί στην πρώτη σειρά του NYFW ’23. Η απόδειξη είναι παντού, από το περίπτερο μέχρι τη σκηνή και πέρα — οι γυναίκες ράπερ του TikTok χαράζουν χώρο για τον εαυτό τους και φροντίζοντας να υπάρχει χώρος για τους συνομηλίκους τους να πετύχουν.
«[Γυναίκες ράπερ] συγκεντρώνονται όλες μαζί, δίνουν χώρο για να ακουστούν και δείχνουν το εύρος μας», λέει η Lola. Η Maiya συμφωνεί, προσθέτοντας ότι η γυναικεία ραπ κοινότητα ενθαρρύνεται ενεργά από «γυναίκες που είναι άνετες από μόνες τους και που είναι ως καλλιτέχνιδες».
«Νομίζω ότι φυσικά οι άνθρωποι θα βλέπουν ο ένας τον άλλον ως ανταγωνισμό. Είναι αυτό που είναι. Αλλά οι γυναίκες με τις οποίες έχω συνδεθεί είναι πολύ γλυκές», λέει η Maiya. «Δεν μπορώ να μιλήσω για την εμπειρία όλων των άλλων, αλλά νομίζω ότι καταλαβαίνεις αυτό που βάζεις. Και νιώθω ότι οι σχέσεις που έχω κάνει ήταν πάντα πολύ γνήσιοι, οπότε δεν υπήρχε τίποτα άλλο από αυτό για μένα».
Η σχέση του TikTok με τη γυναικεία ραπ θα συνεχίσει να βαθαίνει καθώς όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες ανεβαίνουν στην κορυφή της σελίδας For You και μετά στην κορυφή των charts. Ίσως το πιο ιδιαίτερο μέρος αυτής της σχέσης είναι η ικανότητα της εφαρμογής να γκρεμίζει τους τοίχους μεταξύ καλλιτέχνη και θαυμαστή και τους τοίχους μεταξύ «γυναικείας ραπ» και ραπ γενικότερα. Περισσότερες γυναίκες στο ραπ γνωρίζουν επικρατούσα επιτυχία χάρη στο TikTok, εξισορροπώντας τους αγωνιστικούς χώρους σε ένα είδος που μπορεί να είναι δύσκολο για τις γυναίκες να κερδίσουν ευρεία αναγνώριση και σεβασμό. Τα κοριτσίστικα της ραπ αναλαμβάνουν, και έρχονται για τον αλγόριθμο και τα ερτζιανά.
«Θέλω να με θυμούνται ως πρωτότυπο, ότι είμαι ο εαυτός μου, είμαι ευγενικός και ότι είμαι τόσο καλός», λέει η Maiya the Don. «Και να είμαι ο μεγαλύτερος ράπερ όλων των εποχών. Όχι ως γυναίκα ράπερ, αλλά ως ράπερ. Περίοδος.”