Ρόμπερτ ντε Νίρο, Χάρισον Φορντ, Κέιτ Μπλάνσετ, Λεονάρντο ντι Κάπριο, Μάρτιν Σκορσέζε, Νάταλι Πόρτμαν, Τζούλιαν Μουρ και τόσοι άλλοι… Το ρεζουμέ είναι ένα: το Χόλιγουντ μετακόμισε στις Κάννες!
Οι πολυαναμενόμενες πρεμιέρες «The Killers of the Flower Moon» του Σκορσέζε (εκτός συναγωνισμού) με τους Ντε Νίρο, Ντι Κάπριο και «May December» του Τοντ Χέινς (στο διαγωνιστικό) με Μουρ και Πόρτμαν ακολούθησαν εκείνη του «Ιντιάνα Τζόουνς και ο Δίσκος του Πεπρωμένου» του Τζέιμς Μάνγκολντ. Έπονται πολλοί μεγάλοι του σινεμά -Ουές Άντερσον, Κεν Λόουτς, Βιμ Βέντερς (με δύο ταινίες στο φεστιβάλ μάλιστα!), Άκι Καουρισμάκι, Νάνι Μορέτι, Κόρε-Έντα Χιροκάζου, Μάρκο Μπελόκιο, μεταξύ άλλων, στο επίσημο διαγωνιστικό. Μονομαχίες γιγάντων, αν και έως τώρα αρκετοί ψιθυρίζουν ότι ο Χρυσός Φοίνικας γλυκοκοιτάζει το «The Zone of Interest» του Τζόναθαν Γκλέιζερ -αναφορά στον διαβόητο διοικητή του Άουσβιτς, Ρούντολφ Ες-, αλλά και τα ποιητικά «Ξερά χόρτα» του Τούρκου Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν στη μοναξιά της στέπας της Ανατολίας.
Ο Σκορσέζε
Το σίγουρο είναι πως, όταν κλείσουν οι πόρτες της φετινής διοργάνωσης, θα μείνουν τα υγρά μάτια του υπέροχου 80χρονου Χάρισον Φορντ που παρέλαβε τιμητικό Χρυσό Φοίνικα για το έργο του. Και το χιούμορ για το… σώμα του, που έκανε στη συνέχεια, υμνώντας το. Και η Κέιτ Μπλάνσετ που περπάτησε ξυπόλυτη για να σταθεί αλληλέγγυα στις γυναίκες του Ιράν.
Και ο Σκορσέζε, που, μιλώντας για την ταινία του, που κόστισε 200.000.000 δολάρια (!) και γυρίστηκε στις περιοχές όπου ζουν οι Οσέιτζ, διευκρίνισε: «Σκοπός ήταν να βυθιστούμε σε αυτό τον κόσμο». Παρά τη ζέστη και τα κογιότ που λυμαίνονται τις πεδιάδες της Οκλαχόμας.
Λιγότερη σημασία -είναι βέβαιο- θα δοθεί στον 90χρονο σκηνοθέτη του «Καλιγούλα», Τίτο Μπρας, που προειδοποίησε ότι θα κινηθεί κατά του «Penthouse», καθώς κυκλοφόρησε νέα κόπια της ταινίας του ’79, από την οποία παίρνει αποστάσεις. «Έπειτα από άκαρπες διαπραγματεύσεις, πρώτα με το “Penthouse” και στη συνέχεια με άλλα άτομα, για να επεξεργαστώ το υλικό που τράβηξα και το οποίο είχε βρεθεί στα αρχεία, δημιουργήθηκε μια έκδοση όπου δεν έλαβα μέρος. Είμαι πεπεισμένος ότι δεν θα αντικατοπτρίζει το καλλιτεχνικό μου όραμα», ανέφερε.
Για την αποψινή δεξίωσή της για την προώθηση της εγχώριας κινηματογραφίας στους διεθνείς επαγγελματίες- η χαρά περίσσευε προχθές, με τη βράβευση του κινηματογραφικού σχεδίου του Μανώλη Μαυρή «Liar Man» (φωτό), στο πλαίσιο του προγράμματος Next Step της σημαντικής Εβδομάδας Κριτικής. Το Next Step Hildegarde Award στηρίζει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ενός σκηνοθέτη και την προώθησή της σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό.
Η ελληνική αποστολή και η βράβευση του Μαυρή
Στο ίδιο πρόγραμμα συμμετείχε και η Εύη Καλογηροπούλου με το σχέδιο «Cora». Ιδιαίτερα χαρούμενος ο Μανώλης Μαυρής, καθώς χθες είχε και την παγκόσμια πρεμιέρα -στην Κρουαζέτ- της μικρού μήκους του «Midnight Skin», σε ειδική προβολή στην Εβδομάδα Κριτικής, στο ίδιο δηλαδή παράλληλο πρόγραμμα του φεστιβάλ όπου είχε πάρει το βραβείο Canal+ για την ταινία του «Brutalia, εργάσιμες μέρες» το 2021.
Μπορεί να μην είναι τόσο εντυπωσιακή φέτος η ελληνική παρουσία στο κόκκινο χαλί, καθώς έχουμε μόνο τη συμπαραγωγή της ελληνικής Heretic στο ενδιαφέρον ντεμπούτο «How to Have Sex» της Βρετανίδας Μόλι Μάνινγκ Ουόκερ να συμμετέχει στο σημαντικό παράλληλο πρόγραμμα Ένα Κάποιο Βλέμμα, έχουμε όμως ουσιαστική παρουσία στο τμήμα της Αγοράς. Κάτι που δημιουργεί γόνιμο έδαφος για το μέλλον. Όπως η συμμετοχή, πρώτη φορά, με συνεργασία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, πέντε Ελλήνων παραγωγών στην κορυφαία δράση της Αγοράς του Φεστιβάλ, Producers Network. Ή η συμμετοχή του σκηνοθέτη Άλκη Παπασταθόπουλου στο πρόγραμμα Focus WiP (Work in Progress) με το σχέδιο «Honeymoon». Ανάμεσα σε άλλα, φέτος έχει παρουσία για πρώτη φορά στις Κάννες και το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, καθώς η ελληνική μικρού μήκους διακρίνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα τον Χρυσό Φοίνικα του Βασίλη Κεκάτου.
Στην ελληνική αποστολή στις Κάννες -που ετοιμάζεται για την αποψινή δεξίωσή της για την προώθηση της εγχώριας κινηματογραφίας στους διεθνείς επαγγελματίες- η χαρά περίσσευε προχθές, με τη βράβευση του κινηματογραφικού σχεδίου του Μανώλη Μαυρή «Liar Man» (φωτό), στο πλαίσιο του προγράμματος Next Step της σημαντικής Εβδομάδας Κριτικής. Το Next Step Hildegarde Award στηρίζει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ενός σκηνοθέτη και την προώθησή της σε μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό.
Στο ίδιο πρόγραμμα συμμετείχε και η Εύη Καλογηροπούλου με το σχέδιο «Cora». Ιδιαίτερα χαρούμενος ο Μανώλης Μαυρής, καθώς χθες είχε και την παγκόσμια πρεμιέρα -στην Κρουαζέτ- της μικρού μήκους του «Midnight Skin», σε ειδική προβολή στην Εβδομάδα Κριτικής, στο ίδιο δηλαδή παράλληλο πρόγραμμα του φεστιβάλ όπου είχε πάρει το βραβείο Canal+ για την ταινία του «Brutalia, εργάσιμες μέρες
*Έφη Παπαζαχαρίου/Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή τη Δευτέρα 22 Μαΐου