Ο Καταλειφός αποθεώθηκε στην Επίδαυρο – Καθήλωσε ως «Οιδίπους επί Κολωνώ»

Στο κατάμεστο αρχαίο θέατρο

Καθηλωτικός «Οιδίπους επί Κολωνώ» σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα σε μια κατάμεστη Επίδαυρο. Καρφίτσα δεν έπεφτε στην ιστορική παρουσίαση στο αρχαίο θέατρο στις 4 και 5 Αυγούστου από τον Δημήτρη Καταλειφό του «Οιδίποδα επί Κολωνώ».

Πρώτη φορά έπαιξε στο αρχαίο θέατρο και αποθεώθηκε. Μ’ ένα κοινό -ανάμεσά του ο συνάδελφός του, Τάσος Χαλκιάς- να σηκώνεται όρθιο και να χειροκροτεί παρατεταμένα, αναπόφευκτα συγκινήθηκε.

Η Νάντια Γιαννακοπούλου, βουλευτής ΠΑΣΟΚ, που ο σύζυγός της, Μάξιμος Μουμούρης, στο τελευταίο και εκπληκτικό έργο του Σοφοκλή ενσαρκώνει τον ένα εκ των δύο -τραγικών- γιων του «Οιδίποδα», Πολυνείκη, μας μεταφέρει το στίγμα των δύο παραστάσεων: «Συγκλονιστικός “Οιδίποδας επί Κολωνώ” στο αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου! Καταπληκτικές ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς και κυριολεκτικό ρεσιτάλ ερμηνείας από τον απίστευτο Δημήτρη Καταλειφό».

Ο τραγικός ήρωας

Στην ωριμότερη στιγμή της λαμπρής του πορείας, ο Καταλειφός παρουσίασε, με το εξαιρετικό επιτελείο της παράστασης, το αριστούργημα του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ».

Ο τραγικός ήρωας, γέροντας πια, τυφλός κι εξόριστος, φτάνει έπειτα από μακρά περιπλάνηση στον αθηναϊκό Δήμο του Ιππίου Κολωνού, οδηγούμενος από τη μία του κόρη, την Αντιγόνη. Κάθεται σ’ έναν βράχο στο άλσος των Ευμενίδων, αλλά κάποιος κάτοικος του Κολωνού τον ανακαλύπτει και του ζητεί να φύγει γιατί ο χώρος όπου κάθεται είναι ιερός, άρα άβατος. Ο Οιδίποδας αρνείται γιατί, σύμφωνα με τον χρησμό, αυτό το μέρος θα είναι ο τόπος της τελικής του ανάπαυσης… «Τα βάθη αυτών των κειμένων είναι σχεδόν απύθμενα. Όσο ψάχνεις τόσο ανακαλύπτεις πράγματα. Είτε αυτό αφορά στη μυθολογία, το θεωρητικό κομμάτι, είτε στο πρακτικό κομμάτι, στο πώς δηλαδή χειρίζεσαι τον λόγο, πώς αυτή η πύκνωση του ποιητικού λόγου μπορεί να αποδοθεί. Είναι μια πολύ συγκινητική αναμέτρηση», λέει ο Μουμούρης ο «καταραμένος» από τον πατέρα του, Οιδίποδα, για τον τρόπο που προσέγγισε το έργο.

«Όταν ο Οιδίποδας του ανακοινώνει την κατάρα -καταράστηκε τους γιους του να μην αξιωθεί κανείς από τους δύο να βασιλεύσει στη Θήβα και, επιπλέον, να χαθούν ο ένας από το χέρι του άλλου- ο Πολυνείκης εξοργίζεται, αλλά παραμένει ψύχραιμος. Δεν εκτονώνεται: πρέπει να ακολουθήσει τη μοίρα του», εξηγεί για το έργο. Ένα έργο που το κοινό λάτρεψε. Και στην πρεμιέρα του, στους Δελφούς. Οι φωτογραφίες, εξάλλου, μιλούν από μόνες τους. Τip: Ο Καταλειφός έχει ιδιαίτερη σχέση με τον σκηνοθέτη του έργου, τον Γιώργο Σκεύα, καθώς η πρώτη του θεατρική «στέγη», όπου «γαλουχήθηκε», όπως τονίζει, «στην υποκριτική», ήταν στο πλευρό του Λευτέρη Βογιατζή, ο οποίος, επί μακρόν, συνεργαζόταν με τον Σκεύα.

Extra tip: Στο έργο εκτός από τους Καταλειφό – Μουμούρη, παίζουν ακόμα οι Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Αγγελική Παπαθεμελή, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Χρήστος Σαπουντζής, Γιώργος Νούσης, Νίκος Νίκας, Γιώργος Φριντζήλας, Νίκος Δερτιλής, Γιώργος Μπούτσικας, Πάνος Αποστολόπουλος, Αντώνης Αντωνιάδης, Πάρις Παρασκευάδης.

 

*Ντονατέλλα Αδάμου/Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή τη Δευτέρα 7 Αυγούστου