Quantcast

«Δεν υπήρχε εντολή για εναέρια επιτήρηση» – Όσα κατέθεσε ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος στη δίκη για το Μάτι

Η διαδικασία ξεκίνησε σε χαμηλούς τόνους, αλλά όταν ο μάρτυρας άρχισε να ξεδιπλώνει την αρνητική εικόνα των γεγονότων και κινήσεων της επίμαχης εκείνης ημέρας, αντέδρασαν οι συνήγοροι υπεράσπισης, επικαλούμενοι δικονομικό θέμα

Λεπτό προς λεπτό ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος περιέγραψε στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας τις κινήσεις που έγιναν αλλά και εκείνες που δεν έγιναν από την πλευρά του Πυροσβεστικού Σώματος, των εναέριων μέσων κατάσβεσης πυρκαγιών κ.λπ., την τραγική ημέρα του Ιουλίου του 2018, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την εξάπλωση της πύρινης λαίλαπας από το Νταού Πεντέλης (Καλλιτεχνούπολη) έως το Μάτι και την απώλεια 104 συνανθρώπων μας. Την ίδια στιγμή, είχε εκδηλωθεί πυρκαγιά στην Κινέτα και στην Αττική επικρατούσαν ισχυροί άνεμοι.

Ο Δημήτρης Λιότσιος είναι εκείνος ο οποίος έχει καταγγείλει ότι δέχθηκε πιέσεις από τον πρώην αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος και σήμερα κατηγορούμενο στην υπόθεση της δολοφονικής πυρκαγιάς στην Ανατολική Αττική, Βασίλη Ματθαιόπουλο. Οι πιέσεις ασκήθηκαν στον πραγματογνώμονα προκειμένου να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ευθυνών για την υπόθεση αυτή.

Η διαδικασία ξεκίνησε σε χαμηλούς τόνους, αλλά όταν ο μάρτυρας άρχισε να ξεδιπλώνει την αρνητική εικόνα των γεγονότων και κινήσεων της επίμαχης εκείνης ημέρας, αντέδρασαν οι συνήγοροι υπεράσπισης, επικαλούμενοι δικονομικό θέμα.

Κατά την έναρξη της κατάθεσής του, ο πραγματογνώμονας αναφέρθηκε σε όσα δεν έγιναν πριν ξεσπάσει η φωτιά, υπογραμμίζοντας ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.

«Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως το βαθμό επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέτα)» ανέφερε ο κ. Λιότσος και συμπλήρωσε πως την εναέρια επιτήρηση την έκανε ιδιωτική αερολέσχη, η οποία δεν εντόπισε καπνό, με το δικηγόρο οικογενειών θυμάτων της φονικής πυρκαγιάς να παρεμβαίνει σημειώνοντας : «Αερολέσχη; Γελάνε και τα ντουβάρια».

Πρόεδρος: Είπατε, δόθηκε εντολή για εναέρια επιτήρηση; Για ποιες περιοχές;

Μάρτυρας: Αττική.

Πρόεδρος: Πόσα αεροσκάφη;

Μάρτυρας: Ένα ήταν διαθέσιμο. Το αίτημα καθυστέρησε και το αποδέχθηκε η ιδιωτική αερολέσχη. Το αίτημα, αφού δεν εστάλη την ώρα που έπρεπε, δεν μπορούσε να προχωρήσει, καθώς χρειαζόταν τρίωρη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους. Η ιδιωτική αερολέσχη αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14:04 πέταξε το πρώτο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος δεν αντιλήφθηκε καπνό. Στις 16:46 εκτέλεσε και πάλι εναέρια πτήση. Δεν αναγράφεται στο ημερολόγιο ότι έγινε πτήση από την αερολέσχη.

Πρόεδρος: Ποιος αποφασίζει πού είναι η μεγαλύτερη επικινδυνότητα; Για παράδειγμα εάν είναι μία έκταση δασική;

Μάρτυρας: Το γενικό πρόσταγμα για όλη την Ελλάδα έχει το ΕΣΚΕ (Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων). Το ΕΣΚΕ δίνει εντολή για εναέρια επιτήρηση στην Αττική. Για Πελοπόννησο, για παράδειγμα, υπάρχει το ΠΕΣΚΕ για εναέρια επιτήρηση, αλλά μπορεί την εντολή να δώσει και το ΕΣΚΕ.

Πρόεδρος: Λέτε εσείς πως εάν είχε γίνει επιτήρηση και είχε εντοπιστεί η πυρκαγιά στα Γεράνια όρη θα είχε περιοριστεί η εξάπλωση;

Μάρτυρας: Εάν υπήρχε εναέρια επιτήρηση στην Κινέτα, θα μπορούσε να κατασταλεί η φωτιά εν τη γέννησή της. Είκοσι λεπτά είναι καθοριστικά για μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς. Σε συνδυασμό με ανέμους πήρε μεγάλες διαστάσεις.

Πρόεδρος: Με drones μπορούσε να γίνει επιτήρηση;

Μάρτυρας: Βεβαίως. Δεν υπήρχαν τόσο δυναμικοί άνεμοι στις αρχικές ώρες της ημέρας, οι ριπές ήταν αυξημένες, όχι οι άνεμοι. Οι άνεμοι στην Κινέτα ήταν έξι με επτά μποφόρ. Η απομάκρυνση έγινε άμεσα.

Αναφερόμενος στη φωτιά που ξεκίνησε στις 16.41 στο Νταού Πεντέλης, ο πραγματογνώμονας εξήγησε ότι τα πρώτα κρίσιμα λεπτά μέχρι τις 16:55 έκαιγε ανενόχλητη, ενώ δέκα λεπτά πριν, στις 16:45, έχει ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο. Το πρώτο όχημα πυρόσβεσης έφτασε στις 17.04.

Ο κ. Λιότσιος, επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της Πυροσβεστικής, επισήμανε ότι 16:55 φαίνεται ότι το κέντρο ΕΣΚΕ γνώριζε την πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα, πως είναι κοντά σε σπίτια.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΟΝ ΤΙΜΕ στις 15/2