«H διαμάχη για τα Γλυπτά είναι πιθανό να συνεχιστεί. Οι ελληνικές αρχές έχουν διατυπώσει ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα μέχρι να αποκτήσουν την πλήρη κυριότητα των πολύτιμων Γλυπτών» τονίζεται σε ρεπορτάζ της Deutsche Welle ενώ έχουν αναζωπυρωθεί οι συζητήσεις, που απασχολούν τη διεθνή κοινότητα, περί κάποιας συμφωνίας ανταλλαγής.
Μετά το δημοσίευμα στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων (dpa) προ ημερών, όπου εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαιώνει ουσιαστικά ότι συνεχίζονται «εποικοδομητικές συνομιλίες» στο πλαίσιο διαπραγμάτευσης για μια «νέα συνεργασία» για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, σειρά έχει σήμερα και η κυριακάτικη Welt.
Όπως επισημαίνει σε μακροσκελές δημοσίευμα, από όλα τα μουσεία στον κόσμο, το Βρετανικό Μουσείο είναι εκείνο που πιθανώς θα δημιουργήσει προηγούμενο» ως προς τον επαναπατρισμό σημαντικών πολιτιστικών αγαθών.
Σημειώνει μάλιστα ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα «από τη ζωφόρο αποτελούν το κεντρικό έκθεμα του Μουσείου. Η Αθήνα τα διεκδικεί πίσω, αλλά το Λονδίνο μέχρι στιγμής έχει αρνηθεί μια επιστροφή. Τα ‘Μάρμαρα’ αφηγούνται μια μοναδική ιστορία για τις κοινές καταβολές της ανθρωπότητας’. Τώρα γίνεται λόγος για ‘σύνθετες συνομιλίες και ότι μερικά εξ αυτών μπορούν να επιστραφούν με μόνιμο δανεισμό, ‘καλύτερα τώρα παρά αργότερα’. Σε αντάλλαγμα η Ελλάδα φέρεται να σχεδιάζει να δανείσει άλλα αρχαία έργα τέχνης στη Μεγάλη Βρετανία. Η πολιτιστική ανταλλαγή μπορεί να γίνει κατανοητή ως μια σύγχρονη μορφή ανταλλακτικής πρακτικής’».
Τι θα γίνει με τη Νεφερτίτη και τον Βωμό της Περγάμου;
Την ίδια ώρα όμως, η Welt am Sonntag αναφέρεται εκτενώς και στην διάσημη προτομή της Αιγύπτιας Βασίλισσας Νεφερτίτης, συζύγου του Φαραώ Ακενατών, η οποία από τη δεκαετία του 1930 εκτίθεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου σε ειδική αίθουσα, αποτελώντας ουσιαστικά την ‘ατραξιόν΄ του Μουσείου, με την Welt να την παρομοιάζει με τη «Μόνα Λίζα» στο Λούβρο.
Η Αίγυπτος διεκδικεί τη Νεφερτίτη εδώ και χρόνια, ειδικά φέτος όμως η συζήτηση αποκτά νέα διάσταση, διότι επίκειται η έναρξη της λειτουργίας του Μεγάλου Αιγυπτιακού Μουσείο της Γκίζας. Παρόμοια ερωτήματα εγείρει επίσης και η περίπτωση του Βωμού της Περγάμου, αριστούργημα της ελληνιστικής περιόδου από τη Μικρά Ασία, που βρίσκεται αναστυλωμένο στο ομώνυμο Μουσείου της Περγάμου στο Βερολίνο.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι πρόσφατα η Γερμανία επέστρεψε στη Νιγηρία, παρουσία της υπ. Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ και της υφυπ. Πολιτισμού Κλαούντια Ροτ (αμφότερες από τους Πρασίνους), τα διάσημα 20 μπρούντζινα έργα τέχνης του Μπενίν, προϊόντα κλοπής από τη σκοτεινή περίοδο της αποικιοκρατίας.
Πηγή: DW