Υπό αμφισβήτηση η κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ

Συνεδριάζει αύριο 28 Ιουνίου το Συμβούλιο Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θέμα

Νίκος Μιχαλόπουλος 

Για ακόμα μια φορά τα βλέμματα του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι στραμμένα στις Βρυξέλλες, στην έδρα του Συμβουλίου της ΕΕ. Καθώς έχει οριστεί η συνεδρίαση του Συμβουλίου Περιβάλλοντος, ενός από τους τέσσερις θεσμούς του οργάνου που εκπροσωπεί τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ στις Βρυξέλλες.  Η ημερήσια διάταξη περιλαμβάνει τη συζήτηση πολλών παραμέτρων, αλλά κυρίως εκείνης που ενδιαφέρει περισσότερο τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γηραιάς Ηπείρου.

Την πρόταση για να σταματήσει η πώληση αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, η οποία εισήχθη από την Επιτροπή στο πακέτο μέτρων «Fit for 55» για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, και για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, και προβλέπει συγκεκριμένα τον στόχο της επίτευξης 100% μηδενικών εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά στα μέσα της επόμενης δεκαετίας (για το 2030 ο στόχος είναι 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα φορτηγά).

Οι εκπρόσωποι των διαφόρων εθνικών κυβερνήσεων θα πρέπει να συζητήσουν την πρόταση, η οποία έχει ήδη εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τις σχετικές τροπολογίες.  Με λίγα λόγια, θα κληθούν να καθορίσουν μια θέση ενόψει της έναρξης του λεγόμενου «τριλόγου», του συμπλέγματος άτυπων διαπραγματεύσεων με το Κοινοβούλιο και την Επιτροπή που θα πρέπει να οδηγήσει στο τελικό κείμενο της νέας νομοθεσίας και υιοθέτηση από τα επιμέρους κράτη.  Η υπό όρους είναι απαραίτητη, διότι η διάσπαση εντός της Ένωσης είναι σχεδόν ολοκληρωτική, όπως ήδη διαπιστώθηκε στην ολομέλεια στο Στρασβούργο.  Ορισμένες χώρες, ιδιαίτερα εκείνες με μεγαλύτερη έκθεση στην αυτοκινητοβιομηχανία, είναι έτοιμες να υψώσουν τα φράγματα κατά της απαγόρευσης, ενώ άλλες, με ελάχιστη ή καθόλου παράδοση στην κατασκευή αυτοκινήτων, είναι πεπεισμένες ότι η απαγόρευση είναι ο σωστός τρόπος και, δεν αποτελεί απειλή για την οικονομία , θα ήθελαν ακόμη και να μεταφερθεί η ημερομηνία νωρίτερα από το 2035.

Ασφαλώς, στο πλαίσιο του Συμβουλίου θα είναι δύσκολο να βρεθεί ένας συμβιβασμός, ακόμη και υπό το φως των βαθιών διαφορών που έχουν προκύψει στο εσωτερικό των επιμέρους κυβερνήσεων.  Η πιο εντυπωσιακή περίπτωση είναι η Γερμανία, όπου Φιλελεύθεροι Δημοκράτες και Πράσινοι βρίσκονται σε εντελώς αντίθετες θέσεις, αλλά και στην Ιταλία και σε άλλα έθνη δεν λείπουν οι αντιθέσεις μεταξύ αυτών που είναι υπέρ και εκείνων που δεν είναι.  Από την άλλη πλευρά, υπάρχει μια πτυχή όχι μικρής σημασίας που πρέπει να υπογραμμιστεί.  Οι διαδικασίες ψηφοφορίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι πολύ λιγότερο άκαμπτες από αυτές του Συμβουλίου της ΕΕ, για τις οποίες οι Συνθήκες της ΕΕ προβλέπουν ομόφωνη ψηφοφορία για θέματα που θεωρούνται ευαίσθητα από τα κράτη μέλη ή ειδική πλειοψηφία (η απλή αφορά μόνο διαδικαστικά ζητήματα) μόνο για δύο προϋποθέσεις – το 55% των κρατών μελών ψηφίζει υπέρ (15 χώρες από 27) ή η πρόταση υποστηρίζεται από χώρες με τουλάχιστον 65% του συνολικού πληθυσμού της ΕΕ.  Επιπλέον, προβλέπονται μια ανασταλτική μειοψηφία (τέσσερα μέλη που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 35% του πληθυσμού) και ειδικές περιπτώσεις, όπως η ενισχυμένη ειδική πλειοψηφία.  Τέλος, οι αποχές θεωρούνται ψήφος κατά.

Επομένως, υπάρχουν, αμυδρές ελπίδες ότι το σύνολο των προτάσεων θα υποβληθεί σε μια σειρά διορθωτικών μέτρων που λαμβάνουν υπόψη μια ολόκληρη σειρά αιτημάτων που ελήφθησαν επίσης από τοπικούς πολιτικούς μετά από επιμονή του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.  Ένας κλάδος που ζητά καταρχάς να έχει ένα πλαίσιο βεβαιοτήτων που του επιτρέπει να στηρίξει έναν πολυετή προγραμματισμό επενδύσεων.  Από την άλλη πλευρά, οι κατασκευαστές είναι πλέον πεπεισμένοι ότι πρέπει να εγκαταλείψουν τους θερμικούς κινητήρες, σε σημείο που να έχουν προβλέψει, στις περισσότερες περιπτώσεις, τη διακοπή της πώλησης παραδοσιακών αυτοκινήτων έως το 2030.  Για να ενθαρρύνουν την ηλεκτρική κινητικότητα, ωστόσο, ζητούν να επιταχυνθεί η ανάπτυξη δικτύων φόρτισης και, κυρίως, να τεθούν δεσμευτικοί στόχοι για κάθε χώρα ξεχωριστά.  Ωστόσο, το αίτημα τεχνολογικής ουδετερότητας απορρίφθηκε στις 8 Ιουνίου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέσω μιας τροπολογίας για να συμπεριληφθούν τουλάχιστον τα βιοκαύσιμα στις εναλλακτικές λύσεις αντί της ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης, απορρίφθηκε η πρόταση για μείωση του στόχου από 100% στο 90% για τις μηδενικές εκπομπές.  Αντίθετα, η τροπολογία που ορισμένοι όριζαν ως «save Motor Valley» πέρασε επειδή αφορούσε εξειδικευμένους κατασκευαστές, δηλαδή με όγκους μικρότερους από 10 χιλιάδες μονάδες. Ουσιαστικά πρόκειται για την απαλλαγή τους από την υποχρέωση τήρησης των ορίων που επεκτάθηκε από το 2030 στο 2036.