Quantcast

Οι ανησυχίες του Carlos Tavares για τους κινδύνους της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη

Η ΕΕ σχεδιάζει να καταργήσει σταδιακά τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ για τα ηλεκτρικά, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, βλέπει φθηνότερους και ταχύτερους τρόπους μείωσης των εκπομπών άνθρακα

Νίκος Μιχαλόπουλος

Η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων είναι μια πολιτική επιλογή που εγκυμονεί περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς κινδύνους, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, σε συνέντευξή του σε ευρωπαϊκές εφημερίδες.

Από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler και του ομίλου PSA, ο Tavares έχει σχεδιάσει ένα σχέδιο ηλεκτροκίνησης 30 δισεκατομμυρίων ευρώ (34 δισεκατομμύρια δολάρια) που βοήθησε τις μετοχές της Stellantis να αυξηθούν περισσότερο από 60 τοις εκατό τον πρώτο χρόνο τους.

«Αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι η ηλεκτροκίνηση είναι μια τεχνολογία που επιλέγουν οι πολιτικοί, όχι η βιομηχανία», είπε σε μια κοινή συνέντευξη στις εφημερίδες Les Echos, Handelsblatt, Corriere della Sera και El Mundo.

Πρόσθεσε ότι υπάρχουν φθηνότεροι και ταχύτεροι τρόποι για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.

«Δεδομένου του τρέχοντος ευρωπαϊκού ενεργειακού μείγματος, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρειάζεται να διανύσει 70.000 χιλιόμετρα για να αντισταθμίσει το αποτύπωμα άνθρακα από την κατασκευή της μπαταρίας και να αρχίσει να φτάνει ένα ήπιο υβριδικό όχημα, το οποίο κοστίζει το μισό από ένα EV (ηλεκτρικό όχημα)» τόνισε.

Είπε επίσης ότι η απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 στην Ευρώπη σημαίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αρχίσουν γρήγορα να μεταμορφώνουν τα εργοστάσια και τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

«Η βαρβαρότητα αυτής της αλλαγής δημιουργεί κοινωνικό κίνδυνο», είπε.

Σε μια λεπτομερή συνέντευξη που έθιξε τις διάφορες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Stellantis, ο Ταβάρες υπογράμμισε επίσης την υπόσχεσή του να μην κλείσει εργοστάσια στην Ευρώπη.

«Γενικά τηρώ τις υποσχέσεις που δίνω, αλλά πρέπει επίσης να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί», είπε, αναφέροντας ιδιαίτερα το κόστος παραγωγής στην Ιταλία που ήταν «σημαντικά υψηλότερο, μερικές φορές το διπλάσιο από αυτό σε εργοστάσια σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», κυρίως λόγω των «υπερβολικών» τιμών της ενέργειας.

Επιδεικνύοντας τη Ρώμη, όπου η κυβέρνηση εργάζεται για να μειώσει το βιομηχανικό κόστος, είπε: «Χρειάζεται λίγος χρόνος για να εφαρμοστούν τα μέτρα. Θα το συζητήσουμε ξανά στα τέλη του 2022».

Ωστόσο πρέπει να σταθούμε σε ένα σημείο της συνέντευξης, που προβληματίζει και πρέπει να ληφθεί υπόψη από τους ιθύνοντες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό δεν είναι άλλο από τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που τα καθιστούν απαγορευτικά για την μεσαία τάξη.

Ηλεκτροκίνηση και μεσαία τάξη

Ο Carlos Tavares, ισχυριζόμενος ότι με την αναγκαστική μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν θα κοστίζουν λιγότερο από 30.000 ευρώ, η αγορά νέου αυτοκινήτου θα μπορούσε να γίνει δύσκολο για πολλούς στην Ευρώπη, αναφερόμενος στην μεσαία τάξη.

Αυτό ισχύει τουλάχιστον έως ότου οι τιμές των εξαρτημάτων πέσουν πολύ, αλλά θα χρειαστεί χρόνος μέχρι να συμβεί αυτό. Επιπλέον, για τον επικεφαλής της Stellantis είναι πολύ δύσκολο να σκεφτεί κανείς ότι τα κρατικά κίνητρα μπορούν να συνεχιστούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Όπως ήταν λογικό, αναφέρθηκε στην κρίση των ημιαγωγών που μαστίζει και τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, δημιουργώντας ποικίλα προβλήματα στην παραγωγή και στις παραδώσεις.

«Η κρίση των chip θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του χρόνου»

Είναι τα λόγια του CEO του ομίλου, ο οποίος προβλέπει ότι προς το τέλος της χρονιάς θα αρχίσουμε να βλέπουμε το πολυπόθητο φως στο τούνελ.

«Η κρίση των ημιαγωγών θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέλος του χρόνου. Ξεκινώντας από το καλοκαίρι, η νέα παραγωγική ικανότητα που δημιουργήθηκε παγκοσμίως θα μπορούσε να αρχίσει να αποκαθιστά την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης», προέβλεψε ο διευθυντής.

Σύμφωνα με τον Carlos Tavares, η έλλειψη τσιπ είχε αντίκτυπο 15% έως 20% στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων. «Είναι κάτι πραγματικά εξωφρενικό. Πρέπει να αναθεωρήσουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο και να βελτιστοποιήσουμε το μηχανολογικό κομμάτι για να προστατευτούμε από παρόμοια προβλήματα στο μέλλον», τόνισε.

Τέλος η Stellantis θα ανακοινώσει νέο μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχέδιο την 1η Μαρτίου. Ωστόσο, γνωρίζουμε ήδη ότι μέχρι το 2030 οι περισσότερες από τις 14 μάρκες της Stellantis θα πωλούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα….