Η κρίσιμη ώρα για τη δέσμη μέτρων της ΕΕ για το κλίμα, με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να είναι έτοιμοι να υιοθετήσουν τις τελικές τους θέσεις σχετικά με πολλά βασικά στοιχεία του «Fit for 55» τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες ή μήνες – είτε πρόκειται για νομοθεσία σχετικά με την υποδομή φόρτισης, το αυτοκίνητο και τους στόχους van CO2 ή το σύστημα εμπορίας εκπομπών.
Ο Γενικός Διευθυντής σημείωσε πως «σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία, καλούμε τους ευρωβουλευτές και τους υπουργούς της ΕΕ να μην ψηφίσουν αυτά τα αρχεία ως μεμονωμένα νομοθετήματα, αλλά να υιοθετήσουν το Fit for 55 ως ένα συνεκτικό πακέτο. Πράγματι, όλα είναι κομμάτια ενός πολύπλοκου παζλ – αν λείπει μόνο ένα κομμάτι, ολόκληρο το παζλ θα καταρρεύσει.
Όλα τα μέλη της ACEA είναι φυσικά σθεναρά δεσμευμένα να μειώσουν τις εκπομπές CO2 στο μηδέν, υποστηρίζοντας τον στόχο της Ευρώπης για επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Μπορούμε πραγματικά να δούμε τους καρπούς των επενδύσεων του κλάδου μας στην αγορά σήμερα, με τα τελευταία μας στοιχεία να δείχνουν ότι σχεδόν ένα σε κάθε πέντε νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ έχουν μια πρίζα.
Ωστόσο, η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθεί να είναι εύθραυστη, καθιστώντας δύσκολη τώρα την πρόβλεψη της τροχιάς της τα επόμενα χρόνια. Πράγματι, η μελλοντική ζήτηση των καταναλωτών για ηλεκτρικά οχήματα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από μέτρα στήριξης, ιδίως από την ευρεία διαθεσιμότητα υποδομών φόρτισης.
Έτσι, καθώς τα κράτη μέλη πρόκειται να υιοθετήσουν θέση σχετικά με τον προτεινόμενο Κανονισμό Υποδομής Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR) τις επόμενες ημέρες, επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για επείγουσα δράση για την αύξηση των σημείων φόρτισης και των σταθμών υδρογόνου σε όλη την ΕΕ.
Προκειμένου να συνεισφέρουμε ορισμένα στοιχεία και αριθμούς στις συζητήσεις για τις υποδομές, ενώσαμε τις δυνάμεις μας με την McKinsey και πολλές ενώσεις από όλο το τοπίο της ηλεκτροκίνησης πέρυσι για να αναπτύξουμε ένα Ευρωπαϊκό Γενικό Σχέδιο Υποδομής Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, το οποίο παρουσιάστηκε σε μια διακλαδική εκδήλωση τον Μάρτιο. Σύμφωνα με αυτό το ερευνητικό έγγραφο, ένα δίκτυο έως και 6,8 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης θα απαιτηθεί σε ολόκληρη την ΕΕ έως το 2030 για να επιτευχθεί η μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτός ο αριθμός είναι ήδη σχεδόν διπλάσιος από αυτόν που προτάθηκε στην πρόταση AFIR – και απέχει πολύ από τα 300.000 σημεία φόρτισης που είναι διαθέσιμα σήμερα – επομένως είναι απολύτως σαφές ότι αυτή η πρόταση πρέπει να ενισχυθεί αντί να αποδυναμωθεί. Ένα αποδυναμωμένο AFIR απλά δεν είναι συμβατό με τους ενισχυμένους στόχους CO2!
Επιπλέον, για να αντιμετωπίσουμε την ασύμμετρη κατανομή των φορτιστών που αντιμετωπίζουμε αυτήν τη στιγμή, χρειαζόμαστε στόχους AFIR που να είναι εναρμονισμένοι στα διάφορα κράτη μέλη. Πράγματι, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν το 70% όλων των σημείων φόρτισης βρίσκονται σε τέσσερις μόνο χώρες της ΕΕ, με το υπόλοιπο 30% να είναι διάσπαρτο σε 23 χώρες. Η εισαγωγή μιας σειράς ευελιξιών για διαφορετικά κράτη μέλη κινδυνεύει να επιδεινώσει αυτήν την κατάσταση.
Δεδομένου ότι οι δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ειδικά για φορτηγά είναι πρακτικά ανύπαρκτοι σήμερα, η γρήγορη ανάπτυξη ενός δικτύου φορτιστών για αυτό το τμήμα οχημάτων μπορεί να φαίνεται σαν μια αποστολή αδύνατη. Χάρη στη δουλειά μας με την Fraunhofer ISI, καταφέραμε να το αναλύσουμε σε μια πιο διαχειρίσιμη βάση. Με βάση την προϋπόθεση ότι οι οδηγοί θα θέλουν να φορτίζουν ηλεκτρικά φορτηγά στις τοποθεσίες όπου κάνουν ήδη στάσεις σήμερα, η Fraunhofer χαρτογράφησε ακριβώς πού βρίσκονται αυτές οι τοποθεσίες και ποιες στάσεις φορτηγών χρησιμοποιούνται συχνότερα.
Η ανάλυση έδειξε ότι το 10% των τοποθεσιών που συχνάζουν τα φορτηγά στην Ευρώπη αντιπροσωπεύουν το 50% όλων των στάσεων που κάνουν τα φορτηγά. Μόλις δημοσιεύσαμε μια σειρά από χάρτες με δυνατότητα μεγέθυνσης που εντοπίζουν ακριβώς πού βρίσκονται αυτές οι στάσεις φορτηγών. Είμαστε σίγουροι ότι οι κυβερνήσεις και τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου θα βρουν αυτό το εργαλείο ανεκτίμητο για τη στόχευση των επενδύσεών τους σε υποδομές εκεί που χρειάζονται περισσότερο.
Ένα πράγμα είναι σίγουρα ξεκάθαρο, θέτοντας τώρα στόχους AFIR για τα φορτηγά –πριν από την αναθεώρηση των προτύπων CO2 για βαρέα οχήματα που θα έρθει στα τέλη του τρέχοντος έτους– οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ήδη καθορίζουν τις μειώσεις CO2 που μπορούν να αναμένονται από τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές στο τέλος αυτής της δεκαετίας.
Φυσικά, δεν γίνονται όλες οι χρεώσεις σε δημόσια σημεία φόρτισης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ACEA χαιρετίζει επίσης την αναθεώρηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων (EPBD), η οποία συμπληρώνει το AFIR εστιάζοντας στη φόρτιση των εγκαταστάσεων στο σπίτι και στην εργασία. Ωστόσο, ζητούμε σαφέστερους και πιο φιλόδοξους στόχους για τη φόρτιση σημείων σε κτίρια κατοικιών και μη – είτε σε υπάρχοντα κτίρια, σε αυτά που υπόκεινται σε σημαντικές ανακαινίσεις είτε σε ολοκαίνουργια – προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για μια αυξημένη ενημέρωση της αγοράς σε ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Μια άλλη πολύ επίκαιρη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας είναι οι συνεχιζόμενες διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτά τα προβλήματα – που ξεκίνησαν κατά την πανδημία της COVID και επιδεινώνονται από το τρέχον γεωπολιτικό περιβάλλον – επηρεάζουν τη διαθεσιμότητα και το κόστος των εξαρτημάτων, με τις τιμές κυριολεκτικά να εκτοξεύονται τους τελευταίους μήνες. Δυστυχώς, αυτές οι διαταραχές αναμένεται να συνεχιστούν για αρκετά χρόνια. Πολύ περισσότερος λόγος για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων της ΕΕ να προετοιμάσουν προσεκτικά και να σχεδιάσουν τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα, ειδικά όταν αναλογιστούμε ότι οι πρώτες ύλες που χρειάζονται για τις μπαταρίες προέρχονται σε μεγάλο βαθμό εκτός Ευρώπης.
Όταν μιλάμε για τιμή, ερχόμαστε στο θέμα της τιμολόγησης του άνθρακα και του ETS για κτίρια και οδικές μεταφορές. Είναι σημαντικό η Ευρώπη να θέσει σε εφαρμογή ένα ισχυρό σύστημα που να δίνει τα σωστά σήματα τιμών για τη σταδιακή κατάργηση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στον τομέα των οδικών μεταφορών. Ταυτόχρονα, είναι επίσης σημαντικό να εξισορροπηθεί ο αντίκτυπος που θα έχει αυτό στους χρήστες του δρόμου και να διασφαλιστεί ότι έχουν πρόσβαση σε εναλλακτικές λύσεις χαμηλών και μηδενικών εκπομπών με κατάλληλη τιμή.
Ένα πυκνό δίκτυο δημόσιας υποδομής σε ολόκληρη την ΕΕ, που συμπληρώνεται από σημεία φόρτισης στο σπίτι και στην εργασία. ένα συνεκτικό σύστημα τιμολόγησης του άνθρακα· ασφαλής προμήθεια πρώτων υλών… Αυτές είναι μόνο μερικές από τις «ενισχυτικές» συνθήκες που είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των ενισχυμένων στόχων CO2 για όλους τους τύπους οχημάτων. Ειδικά κατά την ψηφοφορία για τους στόχους CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά στην ολομέλεια την επόμενη εβδομάδα, παροτρύνουμε τους ευρωβουλευτές να δουν τη μεγάλη εικόνα και όχι έναν μόνο κρίκο σε ολόκληρη την αλυσίδα.