Quantcast

F1: Τι μάθαμε από το τεστ της Βαρκελώνης

Παρότι δε βγήκε κάποια σαφής εικόνα όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα των ομάδων στο τεστ της Βαρκελώνης, υπάρχουν αρκετά πράγματα που μάθαμε από αυτό.

Ας ξεκινήσουμε από το λόγο για τον οποίο οι ομάδες δεν κατάφεραν να προβλέψουν τα προβλήματα έντονων αναπηδήσεων στις αεροδυναμικές προσομοιώσεις στα εργοστάσιά τους. Ένας από τους παράγοντες είναι ότι η μέγιστη ταχύτητα που μπορούν να προσομοιώσουν οι αεροδυναμικές σήραγγες είναι μέχρι 50 μ./δλ. δηλαδή 180 χλμ./ώρα. Το φαινόμενο παρουσιάζεται στην πίστα μετά τα 260-280 χλμ./ώρα. Επίσης, οι προσομοιώσεις του CFD, δεν έδειξαν ότι ενδέχεται να παρουσιαστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα.

Ήδη στη Βαρκελώνη οι ομάδες προσπάθησαν να εφαρμόσουν προσωρινές λύσεις, ανοίγοντας οπές στο δάπεδο των μονοθεσίων (για να διαφεύγει αέρας και να μην «κολλάνε» στο έδαφος), σκληραίνοντας τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων και αυξάνοντας την απόσταση από το έδαφος έως και 20 με 30 χλστ., που για τα δεδομένα της F1 είναι υπερβολικά μεγάλος αριθμός. Ωστόσο, όλα αυτά κοστίζουν σε απόδοση. Όποιος καταφέρει να επιλύσει αυτό το πρόβλημα χωρίς να θυσιάζει τόσα πολλά σε απόδοση, ενδέχεται να έχει πλεονέκτημα στο ξεκίνημα της σεζόν.

Στην πίστα, η McLaren έδειχνε να είναι η ομάδα που αντιμετώπιζε τα λιγότερα προβλήματα στον τομέα των αναπηδήσεων. Στον αντίποδα, τα μονοθέσια των Alfa Romeo και Ferrari ήταν αυτά που το παρουσίαζαν πιο έντονα. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ο τεχνικός διευθυντής της McLaren, James Key έχει αναλάβει από την αρχή την εξέλιξη ενός μονοθεσίου της ομάδας, χωρίς τους περιορισμούς που υπήρχαν πέρυσι σε αυτό τον τομέα.

Πολλοί έχουν σε υψηλή εκτίμηση τον Βρετανό, o οποίος έχει μεγάλη εμπειρία, όντας στα paddock περίπου 20 χρόνια. Ο ίδιος ο Key πιστεύει ότι δεν είναι τυχαίο που η McLaren αντιμετωπίζει λιγότερα προβλήματα, ωστόσο ανέφερε -όπως και ο διευθυντής της Alfa Romeo, Frederic Vasseur- ότι όλες οι ομάδες θα έχουν βρει τη λύση εντός των πρώτων 5-6 αγώνων της σεζόν.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το μονοθέσιο της McLaren διαθέτει στα άκρα του δαπέδου, εμπρός από τους πίσω τροχούς, μια έξυπνη λύση. Ένα κομμάτι ανθρακονημάτων, το οποίο συνδέεται με το υπόλοιπο δάπεδο μέσω εξαρτημάτων που μοιάζουν με κρίκους αλυσίδας. Η συγκεκριμένη λύση αναφέρεται ότι είναι στα όρια του επιτρεπτού των κανονισμών.

Η βασική αποστολή του είναι να διαχειρίζεται τους ακανόνιστους στροβιλισμούς που δημιουργούνται από την περιστροφή των πίσω τροχών και να «μονώνει» τη ροή αέρα κάτω από τα δάπεδο από εξωτερικές επιρροές. Μια τροποποίηση στην ίδια περιοχή του δαπέδου παρουσίασε και η Ferrari κατά τη διάρκεια του τεστ για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των αναπηδήσεων.

Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι φέτος ενδέχεται να προκύψουν διαμάχες μεταξύ των ομάδων όσον αφορά την ευκαμψία των άκρων του δαπέδου των μονοθεσίων. Ήδη υπάρχουν φωτογραφίες μονοθεσίων (της Williams π.χ.) όπου φαίνονται ότι υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο, τα άκρα του παίρνουν κλίση προς τα κάτω, μονώντας τη ροή αέρα κάτω από το μονοθέσιο.

Ο Lando Norris ήταν… απογοητευμένος που σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο την πρώτη ημέρα των δοκιμών, διότι πιστεύει ότι ο κόσμος θα δημιουργήσει υπερβολικά μεγάλες προσδοκίες για την ομάδα. Ο Βρετανός δήλωσε ότι η McLaren δε βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων, καθώς αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα.

Όπως είναι φυσικό, κανείς δε θέλει να επωμιστεί το ρόλο του φαβορί αυτή τη στιγμή. Άλλωστε, οι ομάδες μόλις έχουν αρχίσει να ανακαλύπτουν τις δυνατότητες των μονοθεσίων τους και θα υπάρξουν σημαντικές αναβαθμίσεις έως το ξεκίνημα της σεζόν, οι οποίες ενδέχεται να αλλάξουν τις ισορροπίες ανταγωνιστικότητας μεταξύ των ομάδων. Υπάρχουν φήμες για μεγάλες αναβαθμίσεις στο στρατόπεδο των Mercedes και Red Bull.

Η Ferrari εντυπωσίασε με την αξιοπιστία της. Ήταν η ομάδα που κατάφερε να διανύσει τα περισσότερα χιλιόμετρα στη Βαρκελώνη και τη δεύτερη ημέρα, ο Charles Leclerc σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στον 3ο γύρο ενός stint 17 γύρων, άρα με καύσιμα με τα οποία θα μπορούσε να καλύψει πάνω από 20% του αγώνα και με τη μέση γόμα (C3) από τις πέντε διαθέσιμες. Αυτό σημαίνει ότι η Scuderia δεν έδειξε τις πλήρεις δυνατότητές της, αλλά υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία στο ιταλικό στρατόπεδο. Μεταξύ των ανθρώπων που πιστεύουν ότι η Ferrari μπορεί να είναι το σημείο αναφοράς για τους υπόλοιπους, είναι και ο Fernando Alonso. Επίσης, o διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, δήλωσε ότι ο κινητήρας της Ferrari φαίνεται να είναι ο πιο ισχυρός αυτή τη στιγμή.

Ωστόσο, η απάντηση του διευθυντή της Ferrari, Mattia Binotto, είναι ότι ορισμένες ομάδες κρύβουν περισσότερο τις δυνατότητές τους από άλλες. Εντέλει, η Mercedes ήταν αυτή που σημείωσε τους ταχύτερους χρόνους του τριημέρου, την Παρασκευή, με αμφότερους τους οδηγούς της γερμανικής ομάδας να χρησιμοποιούν την πιο μαλακή γόμα (C5) για να σημειώσουν τις κορυφαίες επιδόσεις τους, αν και αυτό ενδέχεται να αποτελούσε και μειονέκτημα, διότι τα συγκεκριμένα ελαστικά είναι πολύ μαλακά για τις απαιτητικές παρατεταμένες στροφές της Βαρκελώνης και… παραδίδουν το πνεύμα πριν το τέλος ενός γρήγορου γύρου. Επιπλέον, κάποιοι ισχυρίζονται ότι τα ρεζερβουάρ των W13 είχαν 40-50 κιλά καυσίμου όταν οι Lewis Hamilton και George Russell σημείωσοαν τους ταχύτερους χρόνους του τριημέρου.

Παρά τις δηλώσεις του Russell ότι οι Ferrari και McLaren βρίσκονται αυτή τη στιγμή μπροστά από τη Mercedes, οι περισσότεροι πιστεύουν ότι οι… συνήθεις ύποπτοι, δηλαδή οι δύο ομάδες που πάλεψαν για τον περυσινό τίτλο, θα είναι και πάλι οι πιο δυνατές. Άλλωστε, ο χρόνος του Sergio Perez με τη Red Bull την τελευταία ημέρα (με γόμα C4) ήταν ο ταχύτερος πίσω από αυτούς των οδηγών της Mercedes. Επιπλέον, εντυπωσιακός ήταν ο χρόνος του Max Verstappen το πρωί της τελευταίας ημέρας με τη γόμα C3.

Οι περισσότερες ομάδες έχουν υπέρβαρα μονοθέσια και σε μερικές περιπτώσεις το επιπλέον βάρος είναι διψήφιος αριθμός κιλών. Σε μια πίστα σαν τη Βαρκελώνη, 10 επιπλέον κιλά κοστίζουν 0,3 δλ. στο γύρο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, μόνο η Alfa Romeo έχει καταφέρει να βρεθεί στο ελάχιστο βάρος, ενώ αρκετά κοντά αναφέρεται ότι βρίσκεται και το μονοθέσιο της McLaren.

O αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, παραδέχθηκε ότι η ομάδα του αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα με την RB18, για την οποία οι φήμες λένε ότι αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα βάρους από όλους τους υπόλοιπους. Υπάρχουν επίσης φήμες ότι μερικές ομάδες πιέζουν για την αύξηση του ελάχιστου βάρους από τα 796 κιλά. Ωστόσο, μια τέτοια κίνηση απαιτεί την ομόφωνη συναίνεση 8 εκ των 10 των ομάδων, καθώς και των FIA και F1, κάτι που φαντάζει δύσκολο να επιτευχθεί. Κάποιες ομάδες πιστεύουν ότι οι αντίπαλοί τους προσπαθούν να επωφεληθούν από αυτή την κατάσταση για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Μια άλλη φήμη που κυκλοφορεί είναι ότι ορισμένες ομάδες πιέζουν για την επαναφορά των περίπλοκων συστημάτων αναρτήσεων που είχαν μέχρι πέρυσι τα μονοθέσια για την αντιμετώπιση των μεγάλων ταλαντώσεων. Ο Russell από την πλευρά του πρότεινε την παρουσίαση ενεργητικών αναρτήσεων ως λύση του προβλήματος των ταλαντώσεων. Όπως είναι εμφανές, στο παρασκήνιο οι ομάδες πιέζουν όσο μπορούν για να αποκτήσουν κάποιο πλεονέκτημα, αλλά η λογική λέει ότι δε θα υπάρξει κάποια μεγάλη αλλαγή άμεσα.

Στο τεστ της Βαρκελώνης ήταν εμφανές ότι τα φετινά μονοθέσια δυσκολεύονται περισσότερο στα αργά τμήματα της πίστας, λόγω του αυξημένου βάρους τους και των πιο άκαμπτων αναρτήσεων. Λόγω αυτών των παραγόντων, οι οδηγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να επιτεθούν στα kerb όπως έκαναν μέχρι πέρυσι. Ενδιαφέρουσες ήταν και οι δηλώσεις του οδηγού της Williams, Alex Albon, ο οποίος ανέφερε ότι τα φετινά μονοθέσια απαιτούν περισσότερη φινέτσα στην οδήγηση και πιο ακριβείς χειρισμούς όταν οδηγούνται στο όριο, ιδίως στα γρήγορα κομμάτια της πίστας, όπου είναι ταχύτερα από αυτά του 2021, καθώς εκεί λειτουργεί πιο αποδοτικά το ground effect.

Όπως έχουμε αναφέρει και αλλού, οι ομάδες με τα μεγαλύτερα προβλήματα αξιοπιστίας στο τεστ ήταν η Haas και η Alfa Romeo. Άλλωστε, ο Valtteri Bottas συμπλήρωσε τους λιγότερους γύρους στο τεστ από οποιονδήποτε άλλο αγωνιστικό οδηγό. Ωστόσο, η Alpine ήταν αυτή που είχε την πιο θεαματική αστοχία, καθώς το μονοθέσιο του Alonso τυλίχθηκε σε καπνούς το πρωί της τελευταίας ημέρας του τεστ.

Η γαλλική ομάδα ανέφερε ότι το πρόβλημα ήταν πολύ μικρό. Ωστόσο, ο κινητήρας της Renault ακουγόταν να λειτουργεί σε χαμηλότερες στροφές από τους υπόλοιπους καθ’ όλη τη διάρκεια του τεστ. Στις ευθείες, η Alpine ήταν αρκετά αργή, αλλά σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι δε χρησιμοποιούσε το DRS, λόγω ενός προβλήματος που πιθανότατα η ομάδα εντόπισε στην πίστα και δεν είχε τη δυνατότητα να διορθώσει. Παράλληλα, η Alpine αναφέρει ότι επέλεξε ένα βαρύ φορτίο καυσίμου εξαρχής για τις δοκιμές και παρέμεινε με αυτό καθ’ όλη τη διάρκεια του τεστ.

Άλλη μια ομάδα που είχε πρόβλημα την τελευταία ημέρα ήταν η Aston Martin, όταν μια διαρροή λαδιού προκάλεσε μια μικρή φωτιά και ανάγκασε την ομάδα να τερματίσει πρόωρα το πρόγραμμά της. Ωστόσο, η γενική εικόνα της ομάδας ήταν αρκετά καλή κατά τη διάρκεια του τεστ. Αρκετά εντυπωσιακές ήταν και οι προσπάθειες της AlphaTauri, με εξαίρεση το ατύχημα του Pierre Gasly την τελευταία ημέρα. Μερικές εκπλήξεις ενδέχεται να προκαλέσει και η Williams, με ένα αρκετά επιθετικό σχεδιασμό μονοθεσίου, που αντιμετωπίζει μικρότερα προβλήματα ταλαντώσεων.

Τέλος, αβέβαιο είναι το μέλλον του Nikita Mazepin στην ομάδα της Haas, δεδομένης της κατάστασης στο μέτωπο Ρωσίας-Ουκρανίας και των κυρώσεων που έχει δεχθεί η πατρίδα του οδηγού της αμερικανικής ομάδας. Αν η εταιρεία του πατέρα του, η Uralkali, δεν έχει τη δυνατότητα να μεταβιβάσει χρήματα στη Haas, τότε είναι σχεδόν δεδομένο ότι ο Mazepin θα αντικατασταθεί. Μέσω του διευθυντή της, Guenther Steiner, η Haas αναφέρει ότι το μέλλον της είναι εξασφαλισμένο, παρότι υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθεί μια «τρύπα» 20-30 εκατομμυρίων δολαρίων στον προϋπολογισμό της.

Δεν είναι ακόμα γνωστό αν ο Gene Haas θα αναγκαστεί να καλύψει αυτό το οικονομικό κενό, ή αν η Haas θα προσπαθήσει να βρει έναν οδηγό με… γενναιόδωρους σπόνσορες. Ο Steiner έχει δηλώσει ότι αν χρειαστεί να αντικατασταθεί ο Mazepin, η πρώτη επιλογή θα είναι ο αναπληρωματικός οδηγός της ομάδας, ο Pietro Fittipaldi, ωστόσο και ο προστατευόμενος της Ακαδημίας της Ferrari -και πρώην οδηγός της Alfa Romeo- Antonio Giovinazzi διατηρεί ελπίδες να καταλάβει το δεύτερο cockpit της Haas. Λογικά αυτή την εβδομάδα θα προκύψουν εξελίξεις σε αυτό τον τομέα.

Πάντως, η αγωνιστική ομοσπονδία της Ουκρανίας έκανε έκκληση στη FIA να απαγορεύσει στους έχοντες αγωνιστική άδεια από τη Ρωσία τη συμμετοχή σε αγώνες. Επίσης, ο Mazepin ενδέχεται να αντιμετωπίσει προβλήματα και με τη χορήγηση βίζας στους περισσότερους προορισμούς του φετινού Πρωταθλήματος.

Πηγή: MotorOne.gr