Νίκος Μιχαλόπουλος
Η Επιτροπή Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζήτησε αλλαγή στο πακέτο μέτρων «Fit for 55», δηλώνοντας υπέρ μιας οικολογικής μετάβασης που λαμβάνει υπόψη τεχνολογικές λύσεις και όχι την πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Μια σημαντική αλλαγή γραμμής, σε σύγκριση με αυτό που διαφαινόταν μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, όταν δηλαδή η ΕΕ πρότεινε μετάβαση στο 100% στην ηλεκτρική κινητικότητα. Στην επιτροπή, η γνωμοδότηση εγκρίθηκε με 27 ψήφους υπέρ, 14 κατά και επτά αποχές. Το κείμενο του εγγράφου, το οποίο είναι γνωμοδότηση και επομένως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ακόμη μια μακρά διαδικασία, προβλέπει ότι, από το 2035, τα νέα ταξινομημένα οχήματα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές κατά 90% και όχι στο 100%. Στόχος που πιστεύουν οι κατασκευαστές δεν μπορούν να πετύχουν και με θερμικούς κινητήρες, που τροφοδοτούνται με ορυκτά καύσιμα, ωστόσο είναι εφικτό με τα συνθετικά καύσιμα (e-fuels) Με αυτόν τον τρόπο θα τηρηθεί η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας, δηλαδή θα αποφευχθεί η επιβολή της ηλεκτρικής κινητικότητας, αφήνοντας στους κατασκευαστές την ελευθερία να προσφέρουν διαφορετικές λύσεις, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών.
Τι πρόκειται να συμβεί
Ωστόσο, η διαδικασία λήψης απόφασης για το θέμα βρίσκεται ακόμη πολύ μακριά. Καθώς, η Επιτροπή Περιβάλλοντος, πρέπει πρώτα να εκφραστεί επί του θέματος. Το μέτωπο της ηλεκτρικής ενέργειας με κάθε κόστος, ωστόσο, έδωσε ένα πρώτο σημαντικό σημάδι αποτυχίας, στο οποίο δημιούργησε η διεθνής κατάσταση την τελευταία περίοδο, ξεκινώντας από την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και από τη συνειδητοποίηση του ρόλου της Κίνας στον έλεγχο των πρώτων υλών που απαιτούνται για την παραγωγή μπαταριών. Επιπλέον, οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί πείθονται για την ανάγκη να ληφθούν υπόψη στον υπολογισμό οι εκπομπές ολόκληρου του κύκλου ζωής των αυτοκινήτων, από την παραγωγή έως την απόσυρση και όχι μόνο αυτές για την κατανάλωση.