Μετά από επανειλημμένες καθυστερήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να εγκρίνει τους κανονισμούς Euro 7 για τη ρύπανση της ατμόσφαιρας αυτόν τον μήνα.
Οι κανονισμοί θα περιορίσουν περαιτέρω τις εκπομπές επιβλαβών ρύπων όπως τα λεπτά σωματίδια, οι υδρογονάνθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα από βενζινοκίνητα και ντίζελ αυτοκίνητα και φορτηγά και θα αντικαταστήσουν τους υπάρχοντες κανονισμούς Euro 6, που ισχύουν από το 2014.
Το Euro 7 είναι πιθανό να είναι οι καθοριστικές παράμετροι ρύπανσης για την τελική γενιά κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, με την ΕΕ να σχεδιάζει να επιτρέψει την πώληση μόνο οχημάτων μηδενικών εκπομπών μετά το 2035.
Η πιο πρόσφατη αναβολή της υιοθέτησης ήταν από τις 12 Οκτωβρίου στις 26 Οκτωβρίου “ή νωρίτερα”, δήλωσε η Επιτροπή την Τρίτη. Είχε προγραμματιστεί για τις 20 Ιουλίου, η οποία αναβλήθηκε από τις 5 Απριλίου — και από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 πριν από αυτό.
Αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει τους κανόνες, μια διαδικασία «συναπόφασης» θα δώσει την τελική μορφή και τη διαδικασία εφαρμογής. Είναι πιθανό να τεθούν σε ισχύ όχι νωρίτερα από το 2025 — και ενδεχομένως ακόμη και ένα ή δύο χρόνια αργότερα, ανέφεραν πηγές σε μια συνάντηση στις Βρυξέλλες τον περασμένο μήνα της Ένωσης για τον Έλεγχο των Εκπομπών από την Catalyst.
Πολύπλοκη διαδικασία δημιουργίας κανόνων
Οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αναγνωρίσει τις συνεχιζόμενες καθυστερήσεις στην υιοθέτηση του Euro 7. Αυτές οφείλονται σε διάφορους παράγοντες, όπως η πολυπλοκότητα στη δημιουργία κανόνων για τα επιβατικά αυτοκίνητα, τις μοτοσυκλέτες και τα εμπορικά φορτηγά ταυτόχρονα. Την ανάγκη να αναγνωριστούν όλες οι προτεραιότητες των ενδιαφερομένων· και ακόμη και οι κανόνες Fit for 55 που απαιτούν μηδενικές εκπομπές έως το 2035, οι οποίοι δεν αναμενόταν όταν ξεκίνησε η διαδικασία Euro 7.
Για ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, αυτές οι καθυστερήσεις εγείρουν το ερώτημα γιατί χρειάζονται καν οι κανονισμοί, δεδομένου ότι θα είναι δαπανηρές και χρονοβόρες για την κατασκευή, τη δοκιμή και την εφαρμογή τους. Ταυτόχρονα, επειδή οι ευρωπαϊκές μάρκες σπεύδουν να ηλεκτρίσουν την γκάμα τους πολύ πριν από την προθεσμία του 2035.
«Δεν είμαστε πολύ πεπεισμένοι για τα οφέλη του Euro 7», δήλωσε ο Paul Greening, Διευθυντής Εκπομπών και Καυσίμων στον όμιλο αυτοκινητοβιομηχανιών ACEA, στην εκδήλωση στις Βρυξέλλες. Τόσο οι στόχοι CO2 όσο και το Euro 7 είναι τα πρότυπα για μηδενικές εκπομπές, είπε.
Σε ένα πιθανό σενάριο, οι κανόνες του Euro 7 θα ίσχυαν για μία μόνο γενιά μοντέλων από το 2026 περίπου, αλλά μέχρι το 2035 μόνο ένα μικρό ποσοστό νέων αυτοκινήτων θα εξακολουθούσε να κυκλοφορεί με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ.
Με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανακοινώνουν ήδη σχέδια να λανσάρουν αποκλειστικά οχήματα μηδενικών εκπομπών έως το 2030, μια μεγάλη επένδυση στο Euro 7 «δεν έχει νόημα», ο Greening απαντώντας σε ερώτηση στην εκδήλωση των Βρυξελλών.
«Η πραγματικότητα της επένδυσης σε Euro 7 με σύντομη απόδοση και σε μια πολύ δύσκολη επιχειρηματική αγορά αυτή τη στιγμή, με πολλές πιέσεις στον κλάδο, γίνεται πιο περίπλοκη», είπε.
Η Παναγιώτα Ντηλάρα, η επικεφαλής της ομάδας για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων στην EC, είπε ότι το Euro 7 είναι κάτι πολύ περισσότερο από τις εκπομπές μόνο επιβατικών αυτοκινήτων. Περιλαμβάνει εμπορικά φορτηγά – τα οποία είναι απίθανο να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά μέχρι το 2035 – καθώς και εκπομπές μη καυσίμων από οχήματα, όπως σκόνη φρένων και σωματίδια ελαστικών, είπε.
Επίπτωση στην υγεία
Ένα σημαντικότερο σημείο, λένε οι υποστηρικτές, είναι ότι τα οφέλη από τη μείωση των ρύπων θα επεκταθούν πολύ στο μέλλον, με πολλά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και φορτηγά που πωλούνται ακόμη και στα μέσα της δεκαετίας του 2030, πιθανότατα να κυκλοφορούν ακόμα στη δεκαετία του 2040. Εάν είναι σημαντικά πιο καθαρά από οχήματα που πληρούν τα τρέχοντα πρότυπα Euro 6, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει χιλιάδες ζωές που σώζονται.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος αναφέρει ότι περισσότεροι από 300.000 θάνατοι στην ΕΕ το 2019 οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση.
Αυτό το επισήμανε ο Francois Wakenhut, επικεφαλής της μονάδας Καθαρού Αέρα και Αστικής Πολιτικής στην EC. «Πρέπει να βελτιώσουμε τη συνολική απόδοση όλων των τομέων που φέρουν ευθύνη για τα επίπεδα εκπομπών, και σίγουρα ο τομέας των οδικών μεταφορών φέρει μέρος σε αυτό, είπε. «Όχι περισσότερο από το μερίδιό του, αλλά αυτό το μερίδιο πρέπει να αντιμετωπιστεί».
Δείτε επίσης