Thierry Breton (Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς ΕΕ): «Παγκόσμιο πρότυπο Euro 7 μετά το 2035 – Η Ευρώπη θα πουλάει θερμικά αυτοκίνητα στον υπόλοιπο κόσμο»

Ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεκαθαρίζει πως θα κινηθεί η Κοινότητα για την ομαλή μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτρική εποχή

Νίκος Μιχαλόπουλος

Ο Thierry Breton, Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, στέλνει ένα σαφές μήνυμα σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, για να μην υποστούμε σοβαρές συνέπειες, δεν πρέπει να κυνηγήσουμε την ηλεκτρική κινητικότητα με κάθε κόστος.

«Δεν ενθαρρύνω τους κατασκευαστές να επιταχύνουν, γιατί διαφορετικά κινδυνεύουμε να πληρώσουμε υψηλότερο τίμημα για τη μετάβαση. Θέλω επίσης να βεβαιωθώ ότι αυτό δεν θα εμποδίσει τις εταιρείες να πουλήσουν αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης εκτός Ευρώπης μετά το 2035. Σκέφτομαι την αγορά στο σύνολο της. Αμερική, Αφρική και Ασία. Πράγματι, τους ενθαρρύνω να το κάνουν. Προφανώς με κανονισμούς για να τα καταστήσουν λιγότερο ρυπογόνα».  Η θέση του Μπρετόν προέκυψε από συνέντευξη που δόθηκε στη La Stampa στο πλαίσιο συνάντησης στο Τορίνο με την ηγετική ομάδα της Stellantis: «Θα μιλήσω μαζί τους για να προσπαθήσω να καταλάβω πώς σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν τη μετάβαση, χωρίς προβλήματα», είπε ο επίτροπος.  «Θα τους μεταφέρω το μήνυμα, πως υπάρχει χρόνος να προσαρμοστούν.

Αυστηρότερα πρότυπα

Ως εκ τούτου, ο Breton εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία των εγκαινίων νέων εργαστηρίων ελέγχου εκπομπών στην Ispra (Varese) για να υπογραμμίσει τη γνώμη του και να προσθέσει ορισμένες διευκρινίσεις.  Καταρχάς, η πιθανή απαγόρευση των θερμικών κινητήρων δεν σημαίνει απαραίτητα και αποχαιρετισμό στην παραγωγή τους.  Αν η πώληση οχημάτων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη θα απαγορευτεί μετά το 2035, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων θα είναι μόνο 12% στην Αφρική το 2030 και 40% στην Ινδία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.  Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον Επίτροπο, «θα ήταν στρατηγικό λάθος να μην συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στη βιομηχανική τεχνογνωσία της Ευρώπης για την παροχή αυτών των αγορών κατά τη μετάβασή τους στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών».  Επιπλέον, πρόσθεσε ο Breton, «μπορούμε να το κάνουμε αυτό σύμφωνα με τα υψηλότερα πρότυπα ποιότητας αέρα. Η φιλοδοξία μου για τα πρότυπα Euro 7 είναι να γίνουν ο κανόνας για όλα τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε όλο τον κόσμο». Ο Breton μίλησε επίσης για τη διαδικασία κατά την οποία η απαγόρευση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης περιλαμβάνεται από τις Βρυξέλλες στο πακέτο «Fit for 55»: «Εργαζόμαστε για να οριστικοποιήσουμε μια έγκυρη και τεχνικά εφικτή πρόταση, που αναμένεται μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους.  Θα μειώσουμε τα όρια εκπομπών σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις.  Θα πλαισιώσουμε καλύτερα τις πραγματικές συνθήκες των εκπομπών ρύπων και θα κάνουμε πλήρη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.  Και τέλος, θα δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στην ανθεκτικότητα των αναγκών μας.  Γιατί θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι ακόμη και μετά από 10 ή 15 χρόνια, τα πρότυπα ρύπανσης θα παραμείνουν τόσο φιλόδοξα όσο την πρώτη μέρα».  «Όλα αυτά για να διασφαλίσουμε ότι η πράσινη και ψηφιακή μας μετάβαση δεν είναι μια μετάβαση λίγων, αλλά πολλών· όχι μόνο μεγάλων ομάδων, αλλά ολόκληρων αλυσίδων εφοδιασμού», πρόσθεσε. “Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει όλες τις φιλοδοξίες και όλες τις καινοτομίες που απαιτούνται για την οικοδόμηση της μακροπρόθεσμης ανθεκτικότητάς της».

Επηρεάζεται ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού

Ο Μπρετόν υπενθύμισε επίσης τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες της μετάβασης.  «Πρέπει να συνοδεύσουμε ολόκληρο το οικοσύστημα στη μετάβασή του γιατί με το πέρασμα της προστιθέμενης αξίας από τους κινητήρες στις μπαταρίες και τα τσιπ, οι επιπτώσεις διανομής σε ολόκληρο το οικοσύστημα θα είναι τεράστιες», εξήγησε ο επίτροπος. «Η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσε να σημαίνει εκατοντάδες χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας για την ΕΕ, που θα αγγίξουν περίπου τις 600.000».  Ο μεγαλύτερος κίνδυνος βρίσκεται στους προμηθευτές. «Ενώ οι μεγάλοι κατασκευαστές οχημάτων μπορούν να διαφοροποιήσουν τις πηγές εσόδων τους και να είναι παρόντες σε διάφορες διεθνείς αγορές, οι κατασκευαστές εξαρτημάτων μπορούν να δραστηριοποιούνται μόνο σε συγκεκριμένα τμήματα της αγοράς που επηρεάζονται άμεσα από την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.  Γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη συλλογική προσπάθεια για την επανεκπαίδευση και την απόκτηση νέων δεξιοτήτων», παραδέχτηκε ο Μπρετόν, υπενθυμίζοντας το «Σύμφωνο Δεξιοτήτων»  που οδηγεί στην επαγγελματική επανεκπαίδευση 700.000 ατόμων ετησίως.