Χριστιανικά ίxνη από τον 16ο αιώνα σε κρύπτη στο Σουδάν

Σπάνιες τοιχογραφίες του Χριστού, της Παναγίας και του Αρχάγγελου Μιχαήλ

Σπάνιες χριστιανικές τοιχογραφίες με απεικονίσεις του Χριστού, του Αρχάγγελου Μιχαήλ και της Παναγίας αποκάλυψε αρχαιολογική ομάδα σε ανασκαφές στο Σουδάν, στην παλιά πόλη της Ντονγκόλα, την πρωτεύουσα του νουβικού βασιλείου της Μακουρίας, στις ανατολικές όχθες του Νείλου.

Οι ανασκαφές φανέρωσαν έναν μεσαιωνικό υπόγειο θάλαμο και ένα συγκρότημα θολωτών πλίνθινων δωματίων, που χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα, επί του σουλτανάτου του Φουντζ. Αρκετά από τα δωμάτια είναι διακοσμημένα με τοιχογραφίες που δείχνουν χριστιανικές σκηνές, παραστάσεις εξαιρετικής τεχνοτροπίας και έντονων χρωμάτων που διασώζονται σε ικανοποιητική κατάσταση.

Συνοδεύονται από επιγραφές, μία από τις οποίες αναφέρει τον βασιλιά Δαβίδ που ζητά από τον Θεό να προστατεύσει την πόλη.

Το δωμάτιο που τις φιλοξενεί μάλιστα θυμίζει κρύπτη και βρίσκεται αρκετά μέτρα κάτω από το μεσαιωνικό στρώμα του εδάφους. Βρίσκεται δίπλα σε μνημειακό κτίριο, για το οποίο οι ερευνητές πιστεύουν ότι ήταν ο καθεδρικός ναός της Ντονγκόλα – στα ιστορικά κείμενα αναφέρεται ως «Μεγάλη Εκκλησία του Ιησού».

Το βασίλειο της Μακουρίας εμφανίστηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ., μετά την κατάρρευση του νουβικού βασιλείου του Κους (ή ιστορικά βασίλειο των Αιθιόπων).

Η Μακουρία έφτασε στο ζενίθ της μεταξύ του 9ου και 11ου αιώνα μ.Χ., περιλαμβάνοντας την περιοχή που εκτείνεται από τον τρίτο καταρράκτη κατά μήκος του ποταμού Νείλου. Το βασίλειο υπέστη πολιτιστικούς και θρησκευτικούς μετασχηματισμούς για να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη αραβική επιρροή.

Βασιλικό συγκρότημα

Οι μοναδικές αυτές τοιχογραφίες έχουν συντηρηθεί από ομάδα ειδικών του Κέντρου Μεσογειακής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας, που διεξάγουν το ερευνητικό πρόγραμμα «UMMA – Αστική μεταμόρφωση της κοινότητας μιας μεσαιωνικής αφρικανικής πρωτεύουσας».
Όσο για τη θέση του συγκροτήματος των δωματίων δίπλα στη Μεγάλη Εκκλησία του Ιησού, εικάζεται πως υπήρξε βασιλικό μνημειακό συγκρότημα ή κρύπτη εξέχουσας προσωπικότητας εκείνων των καιρών. Η φύση της ανακάλυψης, σε τόσο περιορισμένο χώρο και με τόσο σημαντικό ύψος, υποδηλώνει ότι δεν επρόκειτο για απλό σπίτι αλλά για κατασκευή με σημαντικό σκοπό.

 

*Γιώργος Βαϊλάκης/Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή την Μ.Πέμπτη 13 Απριλίου