Quantcast

Κατάργηση κινητήρων εσωτερικής καύσης: Πέντε χώρες επιδιώκουν να καθυστερήσουν την απόφαση της ΕΕ

Η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία ζήτησαν μείωση κατά 90% του CO2 των αυτοκινήτων έως το 2035 και επίτευξη του στόχου του 100% έως το 2040

Νίκος Μιχαλόπουλος 

Σύμφωνα με έγγραφο που αποκάλυψε το Reuters, η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και η Ρουμανία επιδιώκουν να καθυστερήσουν κατά πέντε χρόνια το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ολοκληρωτική απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ από το 2035.

Ο φιλόδοξος στόχος αποτελεί βασικό πυλώνα των σχεδίων της ΕΕ για την αντιμετώπιση των αυξανόμενων εκπομπών από τις μεταφορές μέσω της επιτάχυνσης της μετάβασης προς τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, καθώς η Ένωση  προσπαθεί να μειώσει τις καθαρές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου σε ολόκληρη την οικονομία κατά 55% έως το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Η πρόταση για τις εκπομπές αυτοκινήτων, που έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το περασμένο έτος, θα απαιτούσε 100 % μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα μέχρι το 2035, καθιστώντας αδύνατη την πώληση οχημάτων που κινούνται με καύσιμο στην ΕΕ από εκείνη την ημερομηνία και έπειτα.

Υπουργοί από χώρες της ΕΕ σχεδιάζουν να συμφωνήσουν για τη θέση τους την επόμενη εβδομάδα, πριν διαπραγματευτούν τον τελικό νόμο με το κοινοβούλιο της ΕΕ, ο οποίος επιβάλει την απαγόρευση από το 2035 και εγκρίθηκε κατόπιν ψηφοφορίας αυτόν τον μήνα.

Σε ένα έγγραφο που κυκλοφόρησε μεταξύ των κρατών της ΕΕ, οι πέντε χώρες αντιπρότειναν τη μείωση κατά 90% του CO2 των αυτοκινήτων έως το 2035 και την επίτευξη του στόχου του 100% έως το 2040.

Υποστηρίζοντας ότι τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει να επιτύχουν μείωση CO2 κατά 80% έως το 2035 και 100% έως το 2040, αντί για τη μείωση κατά 100% έως το 2035 που προτείνει η Επιτροπή.

«Πρέπει να δημιουργηθούν επαρκείς και προσαρμοσμένες μεταβατικές περίοδοι», αναφέρει η εφημερίδα, επικαλούμενη την ανάγκη επέκτασης των υποδομών φόρτισης.

Ένας Βούλγαρος αξιωματούχος, ο οποίος δεν θέλησε να αποκαλύψει το όνομα του, επεσήμανε ότι οι πολιτικές για το κλίμα πρέπει να λάβουν υπόψη οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες όπως τις «σημαντικές διαφορές» στην αγοραστική δύναμη μεταξύ των χωρών της ΕΕ.

Οι Βρυξέλλες ισχυρίζονται ότι η ημερομηνία του 2035 είναι κρίσιμη γιατί η μέση διάρκεια ζωής των νέων αυτοκινήτων είναι 15 χρόνια — επομένως μια μεταγενέστερη απαγόρευση θα εμπόδιζε την ΕΕ από το να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050, το παγκόσμιο ορόσημο που λένε οι επιστήμονες θα αποτρέψει την καταστροφική κλιματική αλλαγή.

Ορισμένες κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν συσπειρώσει τον στόχο του 2035, αλλά ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ δεν θα τον υποστηρίξει.

Η Ford και η Volvo Cars υποστήριξαν δημοσίως το σχέδιο και η Volkswagen σκοπεύει να σταματήσει να πουλά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη έως το 2035. Ωστόσο, βιομηχανικοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, αντιτάχθηκαν στον στόχο του 2035, επικαλούμενοι ανησυχίες συμπεριλαμβανομένης της ανεπαρκέστατης διάθεσης φορτιστών.

Πάνω σε αυτό, η ΕΕ διαπραγματεύεται έναν άλλο νόμο που απαιτεί από τις χώρες να εγκαταστήσουν εκατομμύρια φορτιστές οχημάτων αυτή τη δεκαετία.