Αγωγές για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων σε περίπτωση βλάβης από drone, ρομπότ και άλλα συστήματα με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης (AI) θα μπορούν να ζητούν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις στην ΕΕ, εφόσον εγκριθούν οι νέοι κανόνες που αναμένεται να παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
H Οδηγία για την ευθύνη των συστημάτων AI, η οποία σύμφωνα με το Reuters θα ανακοινωθεί την Τετάρτη, διευκολύνει τις προσφυγές εναντίον κατασκευαστών και εναρμονίζει τους κανόνες στις 27 χώρες-μέλη.
Τα θύματα θα μπορούν να αξιώνουν αποζημιώσεις για βλάβες της φυσικής τους ακεραιότητας, της υγείας, της περιουσίας και της ιδιωτικής τους ζωής που οφείλονται σε σφάλματα ή παραλείψεις του κατασκευαστή, του παρόχου υπηρεσιών ή του χρήστη συστημάτων ΑΙ.
Θα μπορούν ακόμα να διεκδικούν αποζημιώσεις στην περίπτωση που πέφτουν θύματα διακρίσεων από αλγορίθμους τεχνητής νοημοσύνης που αποφασίζουν για προσλήψεις προσωπικού.
Οι νέοι κανόνες περιορίζουν τις αποδείξεις που θα πρέπει να παρουσιάσει το θύμα εισαγάγοντας το «τεκμήριο αιτιότητας», κάτι που σημαίνει ότι ο ενάγων χρειάζεται μόνο να δείξει ότι η βλάβη οφείλεται στην αποτυχία του κατασκευαστή ή παρόχου να συμμορφωθεί με τις νόμιμες απαιτήσεις.
Οι νέοι κανόνες δίνουν επίσης στους καταναλωτές το «δικαίωμα στην πρόσβαση σε πειστήρια», κάτι που σημαίνει ότι θα μπορούν να ζητούν από εταιρείες και προμηθευτές πληροφορίες για συστήματα ΑΙ υψηλού ρίσκου, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν τον υπεύθυνο.
Ακόμα, η Κομισιόν αναμένεται να ενημερώσει την Τετάρτη την Οδηγία Ευθύνης Προϊόντων, η οποία ορίζει τις ευθύνες των κατασκευαστών για ελαττωματικά προϊόντα, από έξυπνες συσκευές μέχρι φαρμακευτικά προϊόντα.
Μεταξύ άλλων οι προτεινόμενοι κανόνες θα επιτρέπουν στους χρήστες να διεκδικούν αποζημιώσεις για κενά ασφάλεια σε ηλεκτρονικά προϊόντα και ενημερώσεις λογισμικού που καθιστούν μη ασφαλείς τις συσκευές τους.
Σε περίπτωση που η συσκευή έχει εισαχθεί από χώρα εκτός ΕΕ, ο χρήστης θα μπορεί να στρέφεται κατά του αντιπροσώπου στην ένωση.
Για να τεθεί σε ισχύ η Οδηγία για την ευθύνη των συστημάτων ΑΙ θα πρέπει πρώτα να λάβει το πράσινο φως των χωρών-μελών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.