Την ερχόμενη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου ξεκινά η υποβολή αιτήσεων για την ένταξη στη δράση «Πράσινα ταξί» με αντικείμενο την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στον στόλο των οχημάτων ταξί.
Η δράση συναντά τις έντονες επιφυλάξεις της συνδικαλιστικής ηγεσίας του κλάδου των ταξί, η οποία διαμηνύει πως «οι επαγγελματίες οδηγοί δεν είναι αρνητικοί στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αλλά αντιδρούν στη βιασύνη με την οποία επιχειρεί η κυβέρνηση να το κάνει».
Ειδικότερα, μέσω του προγράμματος του υπουργείου Περιβάλλοντος, προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα αντικατασταθούν περίπου 2.000 παλιά και ρυπογόνα ταξί με νέα αμιγώς ηλεκτρικά. Με το νέο πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης σε ιδιοκτήτες ταξί για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος, καθώς και για απόκτηση, προαιρετικά, εγκατάστασης «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης.
Η επιδότηση (οικολογικό μπόνους) ανέρχεται σε ποσοστό 40%, με το μέγιστο ποσό να αγγίζει τις 17.500 ευρώ και την υποχρεωτική απόσυρση οχήματος ταξί να επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ. Επίσης, λαμβάνεται ειδική μέριμνα για ΑμεΑ, τις οικογένειες με τρία εξαρτώμενα τέκνα και άνω και τους νέους έως 29 ετών, με ξεχωριστή προσαύξηση σε κάθε κατηγορία.
Με τις αιτήσεις να υποβάλλονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα https://prasinataxi.gov.gr, που θα τεθεί σε λειτουργία από τις 9 Ιανουαρίου, δικαιούχοι του προγράμματος είναι όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων ταξί κατηγορίας EUR05 και παλαιότερης, με βάση την άδεια κυκλοφορίας. Ιδιοκτήτες θεωρούνται όσοι κατέχουν το 100% της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ σε περίπτωση ύπαρξης περισσότερων μεριδιούχων επί της αδείας (συνιδιοκτήτες – συγκύριοι), η αίτηση υποβάλλεται από το σύνολο των δικαιούχων.
Τι επιδοτείται
Κάθε ωφελούμενος δικαιούται την αγορά ή σύναψη χρονομίσθωσης (leasing) ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μηδενικών εκπομπών ρύπων CΟ2 (BEV) ανά άδεια, υπό την προϋπόθεση της απόσυρσης και καταστροφής του παλαιού οχήματος.
Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των δαπανών ορίζεται η 1η Δεκεμβρίου 2021, από τις οποίες εξαιρούνται οι δαπάνες που αφορούν την προκαταβολή για την παραγγελία του οχήματος. Για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ταξί η επιδότηση ανέρχεται σε ποσοστό 40% επί της λιανικής τιμής προ φόρων, με μέγιστο ποσό τις 17.500 ευρώ, με την υποχρεωτική απόσυρση να επιβραβεύεται με 5.000 ευρώ. Η αγορά «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος, για εγκατάσταση σε οικιακό περιβάλλον ή σε χώρο στάθμευσης επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση, επιδοτείται με 500 ευρώ. «Μέσω του προγράμματος “Πράσινα ταξί” βοηθάμε 2.000 επαγγελματίες οδηγούς ενισχύοντας με 22.500 ευρώ καθέναν από αυτούς, προκειμένου να αντικαταστήσουν το παλαιό τους όχημα με νέο, αμιγώς ηλεκτρικό», λέει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας.
Αντιδρά το ΣΑΤΑ
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), Θύμιος Λυμπερόπουλος, μιλώντας χθες στα «ΝΕΑ», ανέφερε ότι «πρόκειται για ένα πρόγραμμα, το οποίο εφαρμόζεται με προχειρότητα και μεγάλη βιασύνη, μόνο και μόνο για να δείξουν κάποιοι πως η Ελλάδα προωθεί την “πράσινη ενέργεια” στις Μεταφορές πριν από την υπόλοιπη Ευρώπη».
«Οι επαγγελματίες οδηγοί δεν είναι αρνητικοί στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, αλλά αντιδρούν στη βιασύνη με την οποία επιχειρεί η κυβέρνηση να το κάνει», λέει χαρακτηριστικά ο Λυμπερόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι «ενώ η Ελλάδα προωθεί την υποχρεωτικότητα της ηλεκτροκίνησης στα ταξί από το τέλος του 2026, η Γερμανία θέτει αντίστοιχο όριο μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση το 2035!». Το πρόγραμμα «Πράσινα ταξί», λέει ο Θύμιος Λυμπερόπουλος, αφορά μόλις 2.000 ταξί της Αθήνας, ενώ μένουν εκτός 28.000 ταξί σε όλη την Ελλάδα! «Από την άλλη, δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης. Δεν μπορεί να δουλέψει έτσι το ταξί. Τι θα πω στον πελάτη που θα μου ζητήσει να τον μεταφέρω από τα πρακτορεία του ΚΤΕΛ του Κηφισού στη Σπάρτη; “Περίμενε μία ώρα να φορτίσω το όχημα”;», λέει με νόημα ο Λυμπερόπουλος, διατυπώνοντας επιπλέον ερωτήματα, όπως:
- Σε πόσες και ποιες πιάτσες ταξί υπάρχουν σήμερα φορτιστές για τη φόρτιση των αμιγώς ηλεκτροκίνητων ταξί;
- Πόσοι ιδιοκτήτες ταξί έχουν ιδιόκτητα γκαράζ για να διαθέτουν και φορτιστές;
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ αναφέρεται και στο υψηλό κόστος των ηλεκτροκίνητων ταξί, το οποίο όπως λέει «είναι απαγορευτικό για πολλούς ιδιοκτήτες». Οπως ο ίδιος εξηγεί, ένα ηλεκτροκίνητο ταξί κοστίζει σήμερα τουλάχιστον 40 έως 50 χιλιάδες ευρώ, ενώ η επιδότηση θα ανέλθει στα 22.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να βάλει άλλες περίπου 30.000 ευρώ από την τσέπη του και εφόσον δεν έχει τα χρήματα αυτά θα πρέπει να τα δανειστεί, με την τράπεζα να του παρακρατεί την κυριότητα του ταξί. Επιπλέον, σε 5-6 χρόνια θα χρειαστεί άλλες 15.000 ευρώ για αντικατάσταση της μπαταρίας. «Μιλάμε για πολλά χρήματα, τα οποία δεν υπάρχουν. Και αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο εκτιμώ ότι δεν θα υπάρξει η αναμενόμενη συμμετοχή στο πρόγραμμα του υπουργείου Περιβάλλοντος», εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ και συμπληρώνει: «Για τον κλάδο των ενοικιαζόμενων οχημάτων η επιδότηση φτάνει τα 120 εκατ. ευρώ, ενώ η υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ορίστηκε για το 2030. Αντίθετα, στα ταξί η επιδότηση ανέρχεται μόλις σε 40 εκατ. ευρώ και το όριο υποχρεωτικής εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης πέφτει στο 2026. Αυτό λέει πολλά…».