Από τις αρχές του νέου έτους, οι διαφημιστές που προβάλλουν καταχωρήσεις στο Facebook δεν θα μπορούν να στοχεύουν χρήστες με βάση λέξεις-κλειδιά που αφορούν ευαίσθητα θέματα, όπως η φυλή, η θρησκεία ή ο σεξουαλικός προσανατολισμός.
Η Meta Platforms, όπως μετονομάστηκε πρόσφατα η Facebook Inc., αντλεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από τις διαδικτυακές διαφημίσεις, δέχεται όμως επικρίσεις για τη στόχευση διαφημιστικών καταχωρήσεων με βάση τη συμπεριφορά του χρήστη.
Οι επικριτές επισημαίνουν ότι οι στοχευμένες διαφημίσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αποκλεισμό ή στοχοποίηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
Το 2019, η εταιρεία δεσμεύτηκε να προχωρήσει σε αλλαγές στη διαφημιστική πλατφρόμα της, όταν αποκαλύφθηκε ότι ορισμένες διαφημίσεις εξαιρούσαν τους μαύρους και άλλες κοινωνικές ομάδες από αγγελίες σπιτιών.
Με ανάρτησή της σε εταιρικό ιστολόγιο, η Facebook έδωσε μερικά παραδείγματα στόχευσης που δεν θα επιτρέπονται από τις 19 Ιανουαρίου, όπως οι όροι «κουλτούρα LGBT», «εβραϊκές γιορτές», «Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη» και «ευαισθητοποίηση για τον καρκίνο του πνεύμονα». Η εταιρεία αποσύρει επίσης τη δυνατότητα στόχευσης με βάση τις πολιτικές πεποιθήσεις ή κοινωνικά θέματα.
«Ειδικοί μάς έχουν εκφράσει την ανησυχία τους ότι αυτές οι επιλογές στόχευσης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν με τρόπο που οδηγεί σε αρνητικές εμπειρίες για άτομα σε ομάδες που υποεκπροσωπούνται» δήλωσε ο Γκράαμ Μαντ, αντιπρόεδρος της Meta αρμόδιος για τις διαφημίσεις.
Οι στοχευμένες διαφημίσεις, επισημαίνει το Reuters, χρησιμοποιούνται ευρέως σε πολιτικές εκστρατείες, από επιχειρήσεις, αλλά και από οργανώσεις που προωθούν κοινωνικά θέματα.
«Η απόφασή μας να καταργήσουμε αυτές τις επιλογές Λεπτομερούς Στόχευσης δεν ήταν εύκολη, και γνωρίζουμε ότι η αλλαγή μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες επιχειρήσεις και οργανισμούς» αναγνώρισε ο Μαντ. Ορισμένες οργανώσεις, πρόσθεσε, ανησυχούν ότι δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις στοχευμένες καταχωρήσεις για να ενθαρρύνουν θετικές κοινωνικές αλλαγές.
Η κατάργηση ορισμένων κριτηρίων στόχευσης σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση που ακολουθεί η εταιρεία στις πολιτικές και κοινωνικές διαφημίσεις, ωστόσο δεν αναμένεται να έχει μεγάλες οικονομικές συνέπειες. Το 2019, ο επικεφαλής της Facebook Μαρκ Ζάκερμπεργκ είχε εκτιμήσει ότι οι διαφημίσεις κομμάτων και πολιτικών θα αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από το 0,5% των εσόδων της εταιρείας του το 2020.
Το θέμα των πολιτικών διαφημίσεων είχε απασχολήσει την συζήτηση για τις τελευταίες αμερικανικές εκλογές. Το 2019, η Twitter τις απαγόρευσε πλήρως.
Η Facebook έχει αντίθετα δηλώσει ότι δεν σκοπεύει να περιορίσει τις δυνατότητες που έχουν οι διαφημιστές για να απευθύνονται στους ψηφοφόρους.
Πρόσφατα έδωσε στους χρήστες τη δυνατότητα να βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις για θέματα όπως η πολιτική και το αλκοόλ, και την Τρίτη υποσχέθηκε ότι από το 2022 θα δώσει στους συνδρομητές της μεγαλύτερο έλεγχο για τις διαφημίσεις που βλέπουν στο κοινωνικό δίκτυο.