Quantcast

Apple: Αντεπίθεση στην Google με χάρτες, αναζήτηση και διαφήμιση

Οι τελευταίες κινήσεις της Apple καθιστούν τη θέση της Alphabet εντός του iOS πιο ευάλωτη από ποτέ

Μέτρα για την πλήρη απεξάρτηση από την Google λαμβάνει η Apple δημιουργώντας δικό της λογισμικό για τους χάρτες, την αναζήτηση και τη διαφήμιση και μπαίνοντας έτσι σε τροχιά σύγκρουσης με την Alphabet.

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, οι δύο γίγαντες της Σίλικον Βάλεϊ είναι αντίπαλοι στην αγορά των smartphones από τότε που η Google απέκτησε και έκανε δημοφιλές το λειτουργικό σύστημα Android τη δεκαετία του 2000. Εξαρχής ο Steve Jobs αποκάλεσε το Android «κλεμμένο προϊόν» που μιμείται το λογισμικό των κινητών της Apple, κηρύσσοντας εν συνεχεία επιχειρηματικό «πόλεμο» στην Google με πρώτο βήμα την εκδίωξη του τότε διευθύνοντος συμβούλου της Google από το διοικητικό συμβούλιο της Apple, το 2009.

Αυτό αποτελεί άμεση πρόκληση για τους Χάρτες της Google, η οποία συνεργάζεται με την πλατφόρμα συστάσεων Yelp για να προσφέρει παρόμοιες πληροφορίες και πραγματοποιεί έσοδα από διαφημίσεις.

Το Business Connect προχωράει ακόμη παραπέρα, αξιοποιώντας το λειτουργικό σύστημα της Apple για να προσφέρει στους χρήστες του iOS μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως η απρόσκοπτη αλληλεπίδραση με το Apple Pay ή το Business Chat.

Η αναζήτηση

Το δεύτερο μέτωπο στη μάχη είναι η αναζήτηση. Αν και η Apple σπάνια συζητά για προϊόντα της που βρίσκονται σε εξέλιξη, η εταιρεία εργάζεται εδώ και καιρό σε ένα χαρακτηριστικό γνωστό εσωτερικά ως «Apple Search», ένα εργαλείο που διευκολύνει «δισεκατομμύρια αναζητήσεις» την ημέρα, σύμφωνα με υπαλλήλους του πρότζεκτ.

Η Apple προσπαθεί να μπει στον χώρο τον μηχανών αναζήτησης τουλάχιστον από το 2013. Οι προοπτικές της όμως ενισχύθηκαν μετά το 2019 με την εξαγορά της Laserlike, μιας νεοσύστατης εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης που ιδρύθηκε από πρώην μηχανικούς της Google.

Ο Josh Koenig, επικεφαλής στρατηγικής της πλατφόρμας Pantheon, δήλωσε ότι η Apple θα μπορούσε γρήγορα να αποσπάσει σημαντικό μέρος από το 92% του μεριδίου της Google στην αγορά αναζήτησης, αφαιρώντας το Google Search από προεπιλεγμένη ρύθμιση για 1,2 δισ. χρήστες iPhone.

«Αν η Apple μπορούσε να κατασκευάσει κάτι που να είναι ουσιαστικά τόσο καλό όσο το ‘Google classic’ – η Google γύρω στο 2010, όταν ήταν μια απλή μηχανή αναζήτησης λιγότερο βελτιστοποιημένη για έσοδα από διαφημίσεις – οι άνθρωποι ίσως το προτιμούσαν», δήλωσε ο Koenig.

Ωστόσο, αυτό θα κόστιζε ακριβά στην Apple, που λαμβάνει από την Alphabet από 8 έως 12 δισ. δολάρια ετησίως για να διατηρεί την Google ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο iOS, σύμφωνα με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

Παρόλα αυτά, η εκτόπιση της Google στο iPhone και η διαβεβαίωση των χρηστών ότι τα διαδικτυακά ερωτήματά τους δεν θα διαρρεύσουν σε τρίτους μεσίτες δεδομένων, θα ευθυγραμμιζόταν με τις αλλαγές στο λογισμικό και την εκστρατεία μάρκετινγκ της Apple που επικεντρώνονται στην προστασία της ιδιωτικής ζωής – ενώ ενδεχομένως θα επέφερε ένα τεράστιο πλήγμα στις επιχειρήσεις της Google.

Η διαφήμιση

Το τρίτο μέτωπο στη μάχη της Apple θα μπορούσε να αποδειχθεί το πιο καταστροφικό: οι φιλοδοξίες της στη διαδικτυακή διαφήμιση, που προσφέρει στην Alphabet πάνω από το 80% των εσόδων της.

Το περασμένο καλοκαίρι, η Apple ανακοίνωσε ότι αναζητούσε κάποιον για να «καθοδηγήσει το σχεδιασμό της πιο προωθημένης ως προς την προστασία της ιδιωτικής ζωής, εξελιγμένης πλατφόρμας αναζήτησης». Η αγγελία εργασίας ήταν μια ένδειξη ότι η Apple θέλει να δημιουργήσει ένα νέο δίκτυο διαφημίσεων που θα αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι διαφημίσεις φτάνουν στους χρήστες του iPhone, κρατώντας μακριά τα τρίτα μέρη.

Οι κινήσεις της Apple στα τρία αυτά μέτωπα έχουν κάνει τη θέση της Alphabet εντός του iOS να φαντάζει πιο ευάλωτη από ποτέ.