Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής του, από την Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την ίδρυση και λειτουργία Δικαστικής Αστυνομίας.
Υπέρ τάχθηκε η κυβερνητική πλειοψηφία ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΕΛΛΥ και ΜεΡΑ25, επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια και το ΚΚΕ δήλωσε ότι καταψηφίζει.
Είχαν προηγηθεί οι θετικές, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, τοποθετήσεις των αρμόδιων εξωκοινοβουλευτικών φορέων που είχαν κληθεί να καταθέσουν τις απόψεις τους, οι οποίοι χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο ως «ένα θετικό και σημαντικό βήμα στην υποβοήθηση του έργου των δικαστικών λειτουργών και στην επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης».
Ειδικότερα :
Η πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων, Μαργαρίτα Στενιώτη, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου, τονίζοντας ότι «ικανοποιεί ένα πάγιο και διαχρονικό αίτημα της Ένωσης για τη δημιουργία αυτοτελούς σώματος Δικαστικής Αστυνομίας, στα πρότυπα λειτουργίας άλλων ευρωπαϊκών χωρών».
Παράλληλα, σημείωσε ότι η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων είναι άκρως απαραίτητη, καθώς θα πρέπει να αποσαφηνιστούν πλήρως ορισμένα ζητήματα, ώστε πραγματικά το νομοσχέδιο να βοηθήσει στην επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης και στην ασφάλεια των δικαστικών αιθουσών, δεδομένου όπως είπε, «το τελευταίο διάστημα παρατηρείται στοχοποίηση όχι μόνο των υποδομών αλλά και δικαστικών προσώπων».
Τόνισε ακόμα ότι «η πρόβλεψη για τη δημιουργία πολιτικού τμήματος στην Αστυνομία και η πρόσληψη εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, με αποκλειστική απασχόληση, που θα επικουρεί και θα υποβοηθά το έργο τού εισαγγελέα, θα συμβάλει στην επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης καθώς μέχρι σήμερα απουσίαζε από το ποινικό σύστημα η πρόβλεψη αυτή».
Σημείωσε επίσης ότι ενώ η Δικαστική Αστυνομία είχε προβλεφθεί από το 1993, δεν είχαν ποτέ εκδοθεί τα Προεδρικά Διατάγματα και δεν είχε εφαρμοστεί ο νόμος ενώ πρότεινε σε κάθε περιφέρεια να συσταθεί περιφερειακή διεύθυνση.
«Από τα αποτελέσματα θα κριθεί το νομοσχέδιο που σκοπός του είναι να οργανωθεί η Δικαστική Αστυνομία ώστε να βοηθήσει το δικαστικό έργο και να επιφέρει πράγματι επιτάχυνση της δικαιοσύνης», ανέφερε.
Απαντώντας σε ερώτηση βουλευτών, για το αν θα πρέπει ο επικεφαλής της Δικαστικής Αστυνομίας να είναι εν ενεργεία δικαστικός λειτουργός η πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων σημείωσε ότι η τοποθέτηση εν ενεργεία δικαστικού μπορεί να δημιουργούσε συνταγματικό πρόβλημα.
Θετική στο νομοσχέδιο εμφανίστηκε και η αναπληρώτρια γενική γραμματέας της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος, Σοφία Διπλοΐδου, επισημαίνοντας ότι και η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου είχε τονίσει την ανάγκη λειτουργίας Δικαστικής Αστυνομίας για την εκτέλεση ποινικών αποφάσεων, ενταλμάτων σύλληψης και άλλες διαδικασίες με στόχο να διευκολυνθεί η δικαιοσύνη τόσο στο στάδιο της προανακριτικής διαδικασίας όσο και στην εκτέλεση των ποινών.
«Το έργο της Δικαστικής Δικαιοσύνης έχει κυρίως κατασταλτικό χαρακτήρα ενώ θα συνδράμει στην αποτελεσματικότερη εξιχνίαση σύγχρονων μορφών εγκληματικότητας και θα υποβοηθήσει στο ανακριτικό έργο όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες», υπογράμμισε.
Πρότεινε ταυτόχρονα, η δικαστική εποπτεία και οι αρμοδιότητες της Δικαστικής Αστυνομίας να ανήκουν σε εισαγγελέα, ενώ σημείωσε ότι περαιτέρω αρμοδιότητες της θα αποδυναμώσει τον αρχικό σκοπό του νομοσχεδίου που είναι η ενίσχυση του δικαστικού έργου.
Ο πρόεδρος της Ολομέλειας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, Δημήτρης Βερβεσός, χαρακτήρισε ως ένα θετικό βήμα την ίδρυση και λειτουργία Δικαστικής Αστυνομίας, επισημαίνοντας ότι θα καλύψει αποτελεσματικά τόσο τη ποιότητα του δικαστικού έργου όσο και την ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης που σήμερα πάσχουν λόγο έλλειψης εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού.
Παράλληλα εξέφρασε τη διαφωνία του τόσο για την απουσία εκπροσώπησης του Δικηγορικού Συλλόγου στη Δικαστική Αστυνομία όσο και να είναι προϊστάμενος δικαστικός λειτουργός.
Όπως τόνισε, θεσμικά σωστό είναι να μην δημιουργηθούν συνθήκες όσμωσης της εκτελεστικής με την νομοθετική εξουσία στη κοινή γνώμη και προσέθεσε ότι αν επιμένει η κυβέρνηση, πρέπει τουλάχιστον ο επικεφαλής να έχει αφυπηρετήσει από το δικαστικό σώμα ικανό χρονικό διάστημα νωρίτερα για να μην υπάρχει υπόνοια για διαπλοκή. «Πρέπει να απέχει ικανό χρόνο από την αφυπηρέτηση του για να αναλάβει δημόσια θέση ένας δικαστικός, διαφορετικά αυτό θα ενοχλήσει και θα είναι μια βραδυφλεγής βόμβα», σημείωσε.
Ο Δημήτρης Λιάτσος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος, υποστήριξε ότι η Ομοσπονδία δεν είχε κληθεί να εκφράσει τις απόψεις και ακολουθήθηκαν συνοπτικές διαδικασίες και εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις ως προς την αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου καθώς, όπως είπε, είναι γεμάτο, κενά, αοριστίες και ασάφειες. Ο κ. Λιάτσος, έκανε λόγο για τεράστια κενά δικαστικών υπαλλήλων και σοβαρή υποστελέχωση, και για σημαντικές ελλείψεις υποδομών ενώ χαρακτήρισε το νέο νομοθετικό πλαίσιο ως «σταγόνα στον ωκεανό».
«Από το 2007 έχει να γίνει διαγωνισμός για προσλήψεις για την κάλυψη των 3.000 κενών θέσεων που υπάρχουν σήμερα. Επίσης, υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις κτιριακών υποδομών. Σε ποια κτίρια θα εγκατασταθούν οι υπάλληλοι της Δικαστικής Αστυνομίας; Υπάρχουν στοιβαγμένες δικογραφίες ακόμα και δίπλα σε τουαλέτες. Άλλο θέμα σοβαρό είναι η φύλαξη των αιθουσών. Υπάρχουν πολλά προβλήματα στον προαύλιο χώρο των δικαστηρίων, ενώ πρόσφατα στο δικαστήριο της Αθήνας βρέθηκε εκρηκτικός μηχανισμός. Στα μεγάλα δικαστήρια δικάζονται υποθέσεις για σοβαρά κακουργήματα. Πώς σε άτομα με ελάχιστη εμπειρία και εκπαίδευση θα δοθούν τόσες αρμοδιότητες; Φοβάμαι ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα. Σε μια μέρα ενδεχομένως να δικάζονται 80 υποθέσεις σε 80 διαφορετικές αίθουσες. Μιλάμε ότι θα χρειάζονται 160 άτομα, χωρίς να περιλαμβάνονται οι επιδόσεις που σε πολλές περιπτώσεις χρειάζονται να δίνονται δια ζώσης. Δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές Είναι σταγόνα στον ωκεανό το νομοσχέδιο», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Λιάτσος.