«Το νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση θα κατατεθεί το επόμενο διάστημα στη Βουλή» , δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή ‘’Secret’’ με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου.
Ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως στο νομοσχέδιο έχουν ενσωματωθεί απόψεις μετά τη δημόσια διαβούλευση ενώ είπε πως οι θεσμοί δεν είχαν αντιρρήσεις.
Ακόμη ανέφερε πως είναι λάθος η κριτική της αντιπολίτευσης, ότι το νομοσχέδιο θα κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό, το ποσό των 56 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Παράλληλα επανέλαβε πως το νέο σύστημα οι εισφορές των εργαζομένων θα αποταμιεύονται σε ένα δικό τους ατομικό «κουμπαρά» και θα επενδύονται.
Επιπρόσθετα σημείωσε ότι η ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχει βάθος δεκαετιών και δεν συνδέεται με το ποιες θα είναι οι επικρατούσες συνθήκες στην οικονομία λόγω της πανδημίας του κοροναϊού.
Σημείωσε πως οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας από διεθνείς οίκους είναι πολύ καλές.
Την ίδια στιγμή εκτίμησε ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε μια κανονικότητα καθώς μεγάλος μέρος του πληθυσμού έχει εμβολιαστεί.
Τέλος, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων τάχθηκε υπέρ των υποχρεωτικών εμβολιασμών.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Πάνου Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σημείωσε: «Το νομοσχέδιο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πήραμε κάποια σχόλια εκεί, έχει παρουσιαστεί στους κοινωνικούς εταίρους και μάλιστα και πολύ πιο πέρα από τη βάση των συνήθων των θεσμικών κοινωνικών εταίρων, κάποια από αυτά τα σχόλια έχουν ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο και αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην επεξεργασία, μετά στην αρμόδια επιτροπή και μετά θα πάρει το δρόμο και στη Βουλή κανονικά».
Ερωτηθείς αν οι Θεσμοί είχαν αντιρρήσεις, ο κ. Τσακλόγλου απάντησε: «Η παρουσίαση του ίδιου του νομοσχεδίου και των συνοδευτικών μελετών στους Θεσμούς έγινε τουλάχιστον δύο μήνες πριν, με τους θεσμούς βρισκόμαστε σε επαφή όλο αυτό το διάστημα και δεν έχουμε καμία αντίρρηση οπότε δεν υπάρχει τέτοιο θέμα. Είδα και εγώ το θέμα στις εφημερίδες απλά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Αναφορικά με την κριτική της αντιπολίτευσης για το κόστος του νομοσχεδίου, επισήμανε: «Μαθήματα δημοσιονομικής πειθαρχίας από το κόμμα του προγράμματος Θεσσαλονίκη νομίζω ότι είναι δύσκολο να δεχτεί κάποιος. 56 δις είναι αυτό που λέμε ακαθάριστο κόστος και είναι ένα νούμερο που είναι σε βάρος πεντηκονταετίας. Μη ξεχνάτε ότι μόνο για τη στήριξη του συνταξιοδοτικού συστήματος πέρυσι οπροϋπολογισμός πρέπει να έδωσε παραπάνω από 16 δις. Αυτό το σύστημα είναι ένα από τα συστήματα τα οποία δημιουργεί κεφάλαιο, ένα πράγμα το οποίο λείπει στην ελληνική οικονομία. Ένα μεγάλο κομμάτι από τα εισφορές που θα μπαίνουν στους ατομικούς κουμπαράδες των ασφαλισμένων πρόκειται να επενδυθεί μέσα στην ελληνική οικονομία. Όταν κάνουμε επενδύσεις ανεβαίνει η παραγωγικότητα, όταν ανεβαίνει η παραγωγικότητα ανεβαίνουν οι μισθοί, έχουμε περισσότερες δουλειές, αυτό με τη σειρά του σημαίνει περισσότερους φόρους, περισσότερες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Αυτό είναι το ζήτημα το οποίο δώσαμε για παράδειγμα να εξετάσει η μακροοικονομική μελέτη και αυτή μας λεει ότι στο βάθος της πεντηκονταετίας τα αντίστοιχα επιπρόσθετα δημοσιονομικά έσοδα τα οποία περιμένουμε να έχουμε είναι γύρω στα 50 δις».
«Άρα τι μας λέει αυτό το πράγμα ότι το καθαρό κόστος είναι γύρω στα 6 δις σε όλη αυτή την περίοδο. Δηλαδή αν το διαιρέσουμε είναι γύρω στα 100-120 εκατομμύρια το χρόνο δηλαδή εάν πράγμα που είναι απολύτως διαχειρήσιμο και ταυτόχρονα αυτό δίνει ψηλότερο ΑΕΠ, ψηλότερους μισθούς, δίνει ψηλότερη απασχόληση. Και κάτι τελευταίο κάναμε μακροοικονομική μελέτη δηλαδή δεν βάζει μέσα πράγματα τα οποία να έχουν σχέση με κίνητρα. Τα κίνητρα τα οποία δίνει το καινούργιο σύστημα ειδικά συμμετοχή για ασφαλισμένη εργασία είναι πολύ μεγάλα. Σκεφτείτε ότι για κάθε ασφαλισμένο δημιουργείται ένας κουμπαράς στον οποίο μπαίνουν το 6% των αποδοχών του το χρόνο και είναι για τη δική του σύνταξη, δεν είναι για τη σύνταξη γενικά του συνταξιοδοτικού συστήματος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αυτό σημαίνει ότι δίνονται πολύ μεγάλα αντικίνητρα για να πάει να δουλέψει κανείς με μαύρα, αυτό με τη σειρά του έχει πολύ μεγάλες συνέπειες τόσο για τον ίδιο τον ασφαλισμένο όσο και για το συνταξιοδοτικό σύστημα όσο και για την οικονομία ολόκληρη. Όλα αυτά τα πράγματα δεν έχουν μπει στη συγκεκριμένη μελέτη και με κάνουν να πιστεύω ότι τα πραγματικά δημοσιονομικά αποτελέσματα της μεταρρύθμισης αυτής θα είναι ακόμα ισχυρότερα από αυτά που μας λεει η μακροοικονομική μελέτη», διευκρίνισε ο ίδιος.
ΔΗΜ: Λέτε ότι το θέμα της χρηματοδότησης θα το λύσει η πραγματική ζωή και το κομμάτι των επενδύσεων, προφανώς στις συζητήσεις που υπήρξαν ότι δήθεν ζητήθηκε ότι ένας επιπλέον πόρος για να στηριχτεί το ασφαλιστικό η απάντηση ήταν ξεκάθαρη ότι δεν έχει ζητηθεί υπάρχει όμως μια παραδοχή ότι για να περπατήσει όλο το σχέδιο χρειάζεται ανάπτυξη και χρειάζονται σταθερές θέσεις εργασίας. Πιστεύετε ότι αυτή θα είναι η προοπτική το επόμενο διάστημα γιατί η έκθεση της Moody’s χτυπάει ένα καμπανάκι και λεει ότι η μετάλλαξη Δ μπορεί ακόμα και να εκτροχιάσει την ανάκαμψη κα το σχέδιο Ελλάδα 2.0
«Να αποσυνδέσουμε τα δύο πράγματα μεταξύ τους, η ασφαλιστική μεταρρύθμιση είναι κάτι το οποίο έχει βάθος δεκαετιών ενώ το πρώτο κομμάτι για το οποίο συζητάμε είναι τι θα συμβεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Όλα τα νούμερα που είπα είναι πάνω σε οποιοδήποτε άλλο σενάριο τρέχει η οικονομία οπότε δεν έχει σχέση το πότε θα γίνει η ασφαλιστική μεταρρύθμιση με το ποιες είναι οι επικρατούσες στην οικονομία συνθήκες», υπογράμμισε ο κ. Τσακλόγλου.
«Δηλαδή 6% θα είναι οι εισφορές είτε οι μισθοί είναι υψηλοί είτε είναι χαμηλοί. Επί του συγκεκριμένου μακροοικονομικού η οικονομία μας σε σχέση με πολλές άλλες αναπτυγμένες οικονομίες στηρίζεται στην τουριστική δραστηριότητα, η τουριστική δραστηριότητα με τη σειρά της είναι ευαίσθητη στην εξέλιξη της πανδημίας και τα νέα που έχουμε από το μέτωπο της πανδημίας είναι ότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη αβεβαιότητα. Αυτό είναι που επηρεάζει και τις αντίστοιχες μακροοικονομικές προβλέψεις. Πάντως οι περισσότερες προβλέψεις μακροοικονομικών οίκων ακόμα και για τη φετινή χρονιά για την ελληνική οικονομία είναι πολύ καλές και θέλω να πω ότι η περισσότερο συντηρητική από όλες είναι αυτή του υπουργείου Οικονομικών της Ελλάδας», εξήγησε ο υφυπουργός.
Για τις αντίδρασεις της αντιπολίτευσης, ανέφερε: «Και εγώ εκπλήσσομαι δηλαδή υπάρχουν επιφανή στελέχη της αντιπολίτευσης τα οποία έχουν ταχθεί υπέρ της εισαγωγής κεφαλαιοποιητικών στοιχείων στο συνταξιοδοτικό μας σύστημα. Εδώ υπάρχει κάτι παράξενο, υπάρχουν κόμματα τα οποία λένε ταυτόχρονα ότι είναι τζόγος αυτό που κάνετε θα επενδυθούν στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα κλπ και ταυτόχρονα λένε όχι, πρέπει να ενισχύσουμε τα επαγγελματικά ταμεία. Μα τα επαγγελματικά ταμεία είναι κεφαλαιοποιητικά ταμεία οπότε και εγώ δεν αντιλαμβάνομαι αυτή την αντίφαση».
Ερωτηθείς αν εκτιμά ότι μπορεί να υπάρξει συναίνεση στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, απάντησε: «Δεν το γνωρίζω, θα το ευχόμουν ολόψυχα. Ελπίζω ότι θα γίνει πραγματικός διάλογος και όχι προσχηματικός διάλογος στη Βουλή και αν υπάρχουν πεδία συναινέσεων είμαστε ανοιχτοί να δούμε τι μπορεί να κάνουμε».
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει στην κανονικότητα και αν αυτό συνδέεται με τον εμβολιασμό, ο κ. Τσακλόγλου σημείωσε: «Η επιστήμη τον τελευταίο 1-1,5 αιώνα έχει κάνει άλματα και η μεγάλη ευλογία την οποία έχουμε είναι τα εμβόλια. Είναι αυτό το οποίο απέτρεψε εκατοντάδες εκατομμυρίων θανάτων και τώρα τα έχουμε μπροστά μας και δεν τα χρησιμοποιούμε. Μου φαίνεται ότι αυτή η ιστορία έχει κάτι το αδιανόητο μέσα της. Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη αβεβαιότητα, η εκτίμησή μου είναι ότι σε κάποιας μορφή κανονικότητας και σίγουρα περισσότερο κανονικά από ότι ήμασταν την προηγούμενη χρονιά θα επιστρέψουμε και ο λόγος είναι ότι ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού έχει εμβολιαστεί και νομίζω ότι η υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών σε συγκεκριμένες οικονομικές δραστηριότητες στις οποίες έχουμε μεγάλες συναθροίσεις του πληθυσμού θα περιορίσει την παραπέρα εξάπλωση της νόσου οπότε τα χειρότερα σενάρια θα μπορέσουμε να τα αποφύγουμε».
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα πρέπει να επεκταθεί το μέτρο της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού, απάντησε: «Αυτό που διδάσκω στους φοιτητές μου είναι ότι όταν υπάρχει μια αρνητική εξωτερικότητα, και το να υπάρχει κάποιος οποίος είναι ανεμβολίαστος ο οποίος μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις με τη συμπεριφορά του σε άλλα κομμάτια του πληθυσμού δικαιούται η πολιτεία να θέσει είτε θετικά είτε αρνητικά κίνητρα για τον περιορισμό των συνεπειών αυτής της συμπεριφοράς και νομίζω ότι η πολιτεία το κάνει και από τις δύο πλευρές».