«Θεραπεία-σοκ» επιδιώκει να εφαρμόσει το Μέγαρο Μαξίμου στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο, ώστε να καταστεί συν τω χρόνω «κτήμα» της μεγάλης πλειονότητας της ελληνικής κοινωνίας πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει και τη βούληση αλλά και τα «εργαλεία» να καταπολεμήσει χρόνιες υστερήσεις και παθογένειες, να εκσυγχρονίσει το εγχώριο σιδηροδρομικό δίκτυο και να εγγυηθεί εν τοις πράγμασι ότι ανάλογο δυστύχημα δεν θα ξανασυμβεί ποτέ στην ελληνική επικράτεια.
Όπως σας έχει προϊδεάσει από ημέρες η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», το Μέγαρο Μαξίμου έχει επεξεργαστεί από τις πρώτες ώρες της ανείπωτης τραγωδίας έναν συνδυασμό άμεσων και μεσοπρόθεσμων ενεργειών, που θα βάλουν στις… ράγες ένα συνολικό σχέδιο ανάταξης των σιδηρόδρομων.
Ο Γεραπετρίτης
Μετά την τοποθέτηση του υπουργού Επικρατείας, Γιώργου Γεραπετρίτη, στη θέση του παραιτηθέντος, Κώστα Καραμανλή, στην κυβέρνηση θέτουν βήμα προς βήμα σε εφαρμογή ένα σχέδιο μηνών, που φιλοδοξεί να αλλάξει τις αρνητικές για την ώρα προσλαμβάνουσες του κοινού προς τον σιδηρόδρομο, προκειμένου τα τρένα να μπουν εκ νέου στην καθημερινότητα του πολίτη ως ταχύ και πρωτίστως ασφαλές μέσο μεταφοράς.
Ήδη από χθες, ο Γιώργος Γεραπετρίτης βρίσκεται στα Τέμπη, προκειμένου να κάνει αυτοψία στο σημείο του πολύνεκρου δυστυχήματος, ενώ σε σύσκεψη που είχε στην Περιφέρεια Θεσσαλίας εξοικειώθηκε με κάθε πτυχή της ανείπωτης τραγωδίας. Εντός της ημέρας, ο υπουργός Επικρατείας, με αρμοδιότητες στις υποδομές και τις μεταφορές, θα βρεθεί στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης – Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου Βορείου Ελλάδος, προκειμένου να ενημερωθεί για τις… εκκρεμότητες στην εγκατάσταση των συστημάτων ασφαλείας σε όλο το εύρος του εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου. Κατά το μοντέλο διαχείρισης της κρίσης με τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Εύβοια και τη Βαρυμπόμπη, ο κ. Γεραπετρίτης θα παραχωρήσει αύριο συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατά την οποία θα ξεδιπλώσει τα μέτρα άμεσης παρέμβασης που έχει επεξεργαστεί η κυβέρνηση, προκειμένου να αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό το αίσθημα εμπιστοσύνης των πολιτών στα τρένα.
Όπως σας έχει ενημερώσει εγκαίρως η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», η κυβέρνηση προσανατολίζεται να ιδρύσει Σώμα Εσωτερικού Ελέγχου, ήτοι τους ελεγκτές τροχιάς και αμαξοστοιχίας, οι οποίοι θα τσεκάρουν σε κάθε σταθμό και καθ’ όλη την έκταση της σιδηροδρομικής αλυσίδας κατά πόσον τηρούνται τα πρωτόκολλα ασφάλειας. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, εξάλλου, στο τραπέζι των συσκέψεων έχει πέσει και η ιδέα της αναστολής λειτουργίας του τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου, που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, εκεί δηλαδή που δεν έχει εγκατασταθεί ακόμη το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, που δεν θα υπερβαίνει τον έναν μήνα, έως ότου καταστούν επιχειρησιακά λειτουργικές όλες οι επιπρόσθετες δικλίδες ασφαλείας.
Συντονιστικό Κέντρο
Επιπλέον, στην κυβέρνηση σχεδιάζουν να επαναφέρουν τη λειτουργία του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων, ώστε να… καταπολεμηθεί τρόπον τινά και η «πολυδιάσπαση» ανάμεσα στις υποδομές, στο δίκτυο και τα τρένα. Στο ίδιο μήκος κύματος η κυβέρνηση προσανατολίζεται και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού με την προσθήκη και δεύτερου σταθμάρχη, ιδίως στα «τυφλά» και κομβικά σημεία του δικτύου. Όπως έγινε γνωστό, επίσης, η μεθαυριανή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου θα ασχοληθεί κατά μείζονα λόγο με τις θεσμικές παρεμβάσεις που απαιτούνται, ώστε να δρομολογηθούν άμεσα οι προαναφερθείσες, αλλά και οι άλλες περισσότερο μεσοπρόθεσμου χαρακτήρα κυβερνητικές παρεμβάσεις.
Επικοινωνία με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είχε το πρωί ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με στόχο την ευρωπαϊκή συμβολή στην παροχή τεχνογνωσίας αλλά και την επιτάχυνση της στήριξης για την ολοκλήρωση των έργων σχετικά με την ασφάλεια του υπάρχοντος δικτύου αλλά και την επέκτασή του. Σε σχετική ανάρτηση ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «είμαστε αποφασισμένοι να κινητοποιήσουμε κάθε διαθέσιμο πόρο». Από την πλευρά της, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως ανέφερε και η ίδια σε ανάρτησή της, δεσμεύθηκε πως οι Βρυξέλλες «θα παράσχουν κάθε δυνατή τεχνική υποστήριξη, ώστε να μπορέσει η Ελλάδα να εκμοντερνίσει το σιδηροδρομικό της δίκτυο, αλλά και να αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειάς του».
Κυβερνητικές πηγές μεταδίδουν ότι ο πρωθυπουργός εννοεί να αξιοποιήσει το αμέσως προσεχές διάστημα, με αποκορύφωμα την παρουσία του στο τακτικό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κορυφής το διήμερο 23 – 24 Μαρτίου στις Βρυξέλλες, προκειμένου να ενσωματώσει στην ελληνική πραγματικότητα τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές σε ό,τι αφορά τον σιδηρόδρομο. Επ’ αυτού πρόκειται, κατά πληροφορίες, να μιλήσει τις επόμενες ώρες και ημέρες με Ευρωπαίους και λοιπούς ομολόγους του, οι χώρες των οποίων είτε έχουν υποδειγματικό σιδηροδρομικό δίκτυο είτε είχαν… πικρή εμπειρία από ανάλογα δυστυχήματα.
Μάλιστα, η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ» είναι σε θέση να γνωρίζει πως ο κ. Μητσοτάκης επρόκειτο να μιλήσει μεταξύ άλλων και με τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν. Στη χθεσινή ενημέρωση των ανταποκριτών στην έδρα της Κομισιόν στις Βρυξέλλες ήταν εκτενείς οι αναφορές στην τραγωδία των Τεμπών: «Είμαστε ανοιχτοί και πρόθυμοι να συνεργαστούμε με τις ελληνικές Αρχές σε όλα τα επίπεδα, προκειμένου να δώσουμε την υποστήριξή μας όπου χρειαστεί», δήλωσε σχετικά η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ντάνα Σπίναν.
Ένας ακόμη εκπρόσωπος της Επιτροπής, ο Στέφαν Ντε Κερσμάκερ, ρωτήθηκε «αν οι ελληνικές Αρχές έχουν υποβάλει αίτημα στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για την υποστήριξή του στη διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη». «Είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε τις ελληνικές Αρχές σε αυτό και θα σταλεί αποστολή στην Αθήνα με εμπειρογνώμονες από τον ERA και την Επιτροπή», πρόσθεσε.
Ρεπορτάζ: Σπύρος Μουρελάτος
Δημοσιεύτηκε στην ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ στις 7/3