Δέσμη άμεσων και μεσοπρόθεσμων παρεμβάσεων, ώστε να χυθεί άπλετο φως στην εθνική τραγωδία των Τεμπών, αλλά και να αναταχθεί πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο για να μη μείνει λόγος κενού περιεχομένου το «ποτέ ξανά» του Κυριάκου Μητσοτάκη επεξεργάζεται από τις πρώτες ώρες του τραγικού δυστυχήματος το Μέγαρο Μαξίμου, όπως έχει γράψει από την προηγούμενη εβδομάδα η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ».
Το πλαίσιο των πρωτοβουλιών της κυβέρνησης στο επιχειρησιακό σκέλος αλλά και την ταύτιση με το βαθύ συλλογικό τραύμα και την ανείπωτη θλίψη, που κυριαρχεί στη μεγάλη πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας, μαρτυρά η γεμάτη συναισθηματική φόρτιση χθεσινή ανάρτηση του πρωθυπουργού στο Facebook. «Ως πρωθυπουργός, οφείλω σε όλους, αλλά πάνω από όλα στους συγγενείς των θυμάτων, μια μεγάλη ΣΥΓΓΝΩΜΗ. Τόσο προσωπική, όσο και στο όνομα όλων όσοι κυβέρνησαν τη χώρα εδώ και χρόνια… τώρα έχουμε χρέος να σταθούμε δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων, αναγνωρίζοντας με θάρρος τα σφάλματα του κράτους», επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Δίνοντας, μάλιστα, το στίγμα της πολιτικής κατεύθυνσης, εφεξής διεμήνυσε ότι «δεν μπορούμε, δεν θέλουμε και δεν πρέπει να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο σφάλμα».
Αυτοψία Γεραπετρίτη
Στο μήνυμά του ο κ. Μητσοτάκης προϊδεάζει για την ενεργοποίηση του πλέγματος πρωτοβουλιών των επομένων ωρών, τονίζοντας ότι «ο αρμόδιος υπουργός θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Τηλεδιοίκησης». Όπως έγινε γνωστό, ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, θα πραγματοποιήσει σήμερα και αύριο αυτοψία στο «σημείο μηδέν» στα Τέμπη, αλλά και σε συγκοινωνιακές υποδομές σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
Αύριο, ο Γιώργος Γεραπετρίτης θα μεταβεί στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης και Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού δικτύου Βορείου Ελλάδος, ενώ μεθαύριο Τετάρτη θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Υποδομών, κατά το ίδιο πρότυπο της αντιμετώπισης μεγάλων κρίσεων, όπως έγινε με τις καταστροφικές πυρκαγιές σε Εύβοια και Βαρυμπόμπη. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τις οποίες προϊδέασε από την προηγούμενη εβδομάδα η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», η κυβέρνηση πρόκειται μέσω μέτρων άμεσης εφαρμογής να ενισχύσει το πρωτόκολλο ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Στόχος είναι να αποκατασταθεί το συντομότερο δυνατό το αίσθημα εμπιστοσύνης του κοινού στα τρένα, μετά το συντριπτικό πλήγμα που έχει δεχθεί με το πολύνεκρο δυστύχημα, τουλάχιστον έως ότου εγκατασταθεί σε όλο το εύρος του δικτύου το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.
Τις προηγούμενες ημέρες, εξάλλου, στις κλειστές συσκέψεις στο Μαξίμου είχε πέσει η ιδέα της αναστολής λειτουργίας τμημάτων ή ακόμη και ολόκληρου του σιδηροδρομικού δικτύου, έως ότου συμπεριληφθούν στο υφιστάμενο πρωτόκολλο ασφαλείας επιπρόσθετες δικλίδες ασφαλείας. Κυβερνητικά στελέχη αφήνουν να εννοηθεί πως προκρίνεται η ιδέα της αναστολής λειτουργίας της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης για περίπου έναν μήνα. Επιπροσθέτως, στα «τυφλά» σημεία του δικτύου αναμένεται να ενισχυθούν οι βάρδιες των σταθμαρχών και με δεύτερο άτομο τουλάχιστον, όπου αυτό κρίνεται επιβεβλημένο.
Σώμα εσωτερικών ελεγκτών
Καλά ενημερωμένες κυβερνητικές πηγές επισημαίνουν ότι ακόμη ένα άμεσο μέτρο στην κατεύθυνση της εμπέδωσης της ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο θα είναι η δημιουργία σώματος εσωτερικών ελεγκτών, οι οποίοι θα προβαίνουν σε σαρωτικούς ελέγχους, ώστε πρωτόκολλα ασφαλείας και βάρδιες να είναι ακριβώς όπως έχουν οριστεί. Σκέψεις υπάρχουν, επίσης, και για την επαναφορά του ενιαίου συντονιστικού κέντρου του ΟΣΕ, που λειτουργούσε έως το 2020. Όπως, εξάλλου, είχε γράψει η «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», ο νέος υπουργός Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, είχε τις προηγούμενες ημέρες ραντεβού με τους εκπροσώπους της γαλλικής εταιρείας, Alstom, με αντικείμενο την παράδοση της σύμβασης του 2014 για τα συστήματα τηλεδιοίκησης.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, οι εν Ελλάδι εκπρόσωποι της γαλλικής εταιρείας είχαν ήδη ζητήσει και έλαβαν μία εξάμηνη παράταση προκειμένου τα εν λόγω συστήματα να έχουν εγκατασταθεί. Η εντολή από το Μαξίμου είναι ρητή: τα συστήματα τηλεδιοίκησης θα πρέπει να είναι ενεργά σε όλο το εύρος του σιδηροδρομικού δικτύου. Είναι ενδεικτικό το χαρακτηριστικό απόσπασμα από τη χθεσινή ανάρτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπου αναφέρει ότι «το γεγονός ότι το Ψηφιακό Σύστημα Ελέγχου θα λειτουργεί πλήρως μέσα στους επόμενους μήνες δεν είναι δικαιολογία. Το αντίθετο. Κάνει τον πόνο μου ακόμα μεγαλύτερο που δεν προφτάσαμε να το ολοκληρώσουμε πριν συμβεί το κακό».
Το κρίσιμο υπουργικό
Είναι σαφές πως οι επόμενες εβδομάδες είναι εξ αντικειμένου αφιερωμένες στην ενδελεχή διερεύνηση των αιτιών της εθνικής τραγωδίας, στην ανάδειξη, αλλά και τη θεραπεία των χρόνιων υστερήσεων των ελληνικών σιδηροδρόμων. Αυτό επαναβεβαιώθηκε και σε ευρεία σύσκεψη υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, που έγινε, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ», προχθές το Σάββατο, στο Μαξίμου.
Σύμφωνα με πρόσωπα που συμμετείχαν σε αυτή, ο πρωθυπουργός εξήγησε εκ νέου πως αυτές τις ώρες κάθε συζήτηση περί του χρόνου των εκλογών δεν είναι απλώς άκαιρη, αλλά… αδικεί και τις «πρωτοβουλίες», που ήδη αναλαμβάνει η κυβέρνηση στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου. Από την κυβέρνηση ξεκαθαρίζουν, μάλιστα, ότι δεν έχουν καμία διάθεση να εμπλακούν σε κοκορομαχία με την αντιπολίτευση. Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει, όπως λέγεται, ότι θα μένουν αναπάντητες ανακρίβειες ή επιθέσεις, όπως αυτές που εκτοξεύει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Τις επόμενες ώρες το Μαξίμου πρόκειται να απαντά με συγκεκριμένα στοιχεία, όπως λόγου χάρη ότι το 50% από το 70% της κάλυψης του σιδηροδρομικού δικτύου με το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης πραγματοποιήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια επί Μητσοτάκη – Καραμανλή, καθώς οι επιδόσεις της προηγούμενης κυβέρνησης στο συγκεκριμένο πεδίο απεδείχθησαν πενιχρές.
Το στίγμα
Πάντως, στη χθεσινή του ανάρτηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης φρόντισε να προϊδεάσει για το πολιτικό στίγμα των επόμενων εβδομάδων: «Προσωπικά είμαι στην πολιτική για να αλλάξω αυτή την “κακιά την χώρα”, αυτήν την παλαιά Ελλάδα που μας πληγώνει. Γι’ αυτό προσπαθώ, κάθε μέρα. Άλλοτε τα καταφέρνω και άλλοτε όχι (…) Και για αυτήν την Ελλάδα που μας αξίζει θα συνεχίσω να αγωνίζομαι».
Ασφαλείς πληροφορίες της «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗΣ» επιμένουν πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης κρατά προσώρας κλειστά τα χαρτιά του, όσον αφορά τον χρόνο των εκλογών. Ουδείς εκ των συμμετεχόντων έγινε σοφότερος κατά την προχθεσινή ευρεία κυβερνητική σύσκεψη για το κατά πόσον θα τηρηθεί ο σχεδιασμός, που έφερε την κυβέρνηση να κάνει εκλογές στις 9 Απριλίου. Σύμφωνα με την ίδια γραμμή πληροφόρησης, η προγραμματισμένη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, όπου η κυβέρνηση θα ανακοινώσει την τρίτη κατά σειρά αύξηση του κατώτατου μισθού, μετατίθεται για τα τέλη της τρέχουσας εβδομάδας. Μάλιστα, κυβερνητικά στελέχη αφήνουν να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης να λάβει τις τελικές του αποφάσεις για τις εκλογές, αλλά και να τις δημοσιοποιήσει έως το επόμενο Σαββατοκύριακο.
Ο πρωθυπουργός γνωρίζει ήδη τις εισηγήσεις των επιτελών του, η πλειονότητα των οποίων φέρεται να προκρίνει την αναβολή κατά ορισμένες εβδομάδες των εκλογών, πιθανότατα για τις 14 ή τις 21 Μαΐου, καθώς, όπως τονίζουν, τυχόν εκλογές στις 9 Απριλίου προϋποθέτουν εκτός όλων των άλλων και μία ουσιωδώς διαφορετική πολιτική και επικοινωνιακή προσέγγιση, διαδικασία που μοιάζει ακατόρθωτη μέσα από το πρίσμα του υφιστάμενου ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος.
Oύτε λέξη για εκλογές
Ενδεικτική του κλίματος για την εκλογολογία είναι η αναφορά του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου στον Σκάι χθες το πρωί: «Όποιος έκανε νύξη στον πρωθυπουργό αυτές τις ημέρες “πρέπει να δούμε τι κάνουμε με τις εκλογές”, τον έδιωχνε από τη σύσκεψη. Οποιαδήποτε νύξη γινόταν για αυτό το θέμα ήταν εκτός τόπου και χρόνου. Το τελευταίο που θα σκεφτόταν ο πρωθυπουργός ήταν σενάρια πολιτικού εκλογικού χρόνου. Δεν είναι ακόμη ώρα για να μπούμε σε αυτή τη συζήτηση».
*Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή στις 6 Μαρτίου 2023.