Μητσοτάκης σε Politico: Σχέδιο έξι σημείων για τις τιμές του αερίου

«Χρειαζόμαστε επίσης ένα ανώτατο όριο κέρδους στα μεικτά περιθώρια κέρδους. Στις αγορές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ανώτατο όριο 5% με βάση τις ρυθμιστικές αρχές της αγοράς που παρακολουθούν το κόστος παραγωγής και τα περιουσιακά στοιχεία παραγωγής»

«Σχέδιο έξι σημείων» προκειμένου να μπει ένα φρένο στην αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου στις αγορές προτείνει σε επιστολή του προς την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντερ Λαϊεν, ο πρωθυπουργός.

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, χρειαζόμαστε ένα ανώτατο όριο τιμών στις γνωστές ως τιμές διευκόλυνσης μεταφοράς τίτλων (TTF) ή στις υψηλότερες ιστορικές τιμές φυσικού αερίου πριν από την κρίση. Δεύτερον, πρέπει να έχουμε προστατευτικά κιγκλιδώματα ημερήσιας τιμής, παρόμοια με αυτά που υπάρχουν στις αγορές μετοχών. Αυτό θα μας επιτρέψει να περιορίσουμε τη μεταβλητότητα στο εύρος διακύμανσης του TTF, εντός, για παράδειγμα, συν ή πλην 10%.

Σε άρθρο του στον ιστότοπο του περιοδικού Politico ο πρωθυπουργός τονίζει επίσης την ανάγκη να εξεταστεί ο καθορισμός τιμών έκτακτης ανάγκης.

«Χρειαζόμαστε επίσης ένα ανώτατο όριο κέρδους στα μεικτά περιθώρια κέρδους. Στις αγορές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ανώτατο όριο 5% με βάση τις ρυθμιστικές αρχές της αγοράς που παρακολουθούν το κόστος παραγωγής και τα περιουσιακά στοιχεία παραγωγής».

 

Ολόκληρο το άρθρο του Πρωθυπουργού στο politico

“Ο πόλεμος που εκτυλίσσεται στην Ουκρανία έχει ήδη εκδιώξει περισσότερους από 2 εκατομμύρια ανθρώπους από τα σπίτια τους, έχει καταστρέψει αμέτρητες ζωές και μέσα διαβίωσης και έχει προκαλέσει θάνατο, δυστυχία και ανθρώπινο πόνο σε ασύλληπτη κλίμακα.

Μέχρι στιγμής, η διεθνής κοινότητα επικεντρώθηκε δικαίως στην υπεράσπιση της κυριαρχίας και της δημοκρατίας της Ουκρανίας και στην παροχή στρατιωτικής και ανθρωπιστικής υποστήριξης στον αγώνα της και στη βοήθεια προς τους πρόσφυγες. Αυτά είναι θέματα για τα οποία δεν θα υποχωρήσουμε. Όπως ακριβώς θα συνεχίσουμε να σφίγγουμε τον οικονομικό έλεγχο στο καθεστώς της Ρωσίας με την επιβολή κυρώσεων.

Υπάρχει, ωστόσο, μια άλλη σημαντική, πιο λεπτή αλλά κρίσιμη πτυχή αυτής της κρίσης που απαιτεί την προσοχή μας: η ευπάθεια της Ευρώπης όσον αφορά τις τιμές του φυσικού αερίου και την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φυσικό αέριο.

Σε κανονικούς καιρούς, τα οικονομικά της αγοράς της προσφοράς και της ζήτησης καθορίζουν την τιμή οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου. Αλλά δεν είναι φυσιολογικές εποχές και το φυσικό αέριο έχει γίνει ένας σημαντικός παράγοντας στη διαμάχη για την εξουσία μεταξύ της Ρωσίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με άλλα λόγια, η χονδρική αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ δεν λειτουργεί κανονικά εδώ και αρκετό καιρό. Και πιστεύω ότι αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί γρήγορα και αποφασιστικά για να αποτραπεί περαιτέρω ζημιά στις ζωές των πολιτών της ΕΕ, στις οικονομίες των χωρών μελών και στην επιτυχία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Η ανάλυση του Οργανισμού της ΕΕ για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) και της Ομάδας Συντονισμού της EC για το φυσικό αέριο δείχνει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν αποσυνδεθεί από την οικονομία της αγοράς και αντ’ αυτού ακολουθούν τις παρορμήσεις του φόβου και της κερδοσκοπίας. Τα μηνύματα σχετικά με την προμήθεια φυσικού αερίου οδηγούν σε κατάφωρα ενισχυμένες αντιδράσεις της αγοράς που καταλήγουν σε εξωφρενικές τιμές, οι οποίες δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα των αποθεμάτων φυσικού αερίου — ή την προσφορά και τη ζήτηση εντός της Ένωσης.

Συνέπεια αυτού είναι μια τεράστια πρόσθετη επιβάρυνση για τους πολίτες, οι οποίοι μένουν να πληρώνουν πολύ περισσότερα από όσα θα έπρεπε για το φυσικό αέριο για τη θέρμανση των σπιτιών τους και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από το φυσικό αέριο. Επιπλέον, οι τιμές της ενέργειας επηρεάζουν επίσης σημαντικά τον πληθωρισμό εντός της ευρωζώνης, καθιστώντας τη ζωή πιο δαπανηρή για όλους.

Αυτή η σπείρα κερδοσκοπίας και πολιτικοποιημένων αυξήσεων τιμών πρέπει να σταματήσει. Όταν οι αγορές παύουν να λειτουργούν κανονικά, είναι υποχρέωση των κυβερνήσεων και των ρυθμιστικών αρχών να παρέμβουν και να διασφαλίσουν ότι η αγορά μπορεί να επαναρυθμιστεί και να εξισορροπηθεί. Τώρα είναι τέτοια ώρα.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έστειλα επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, ζητώντας από την Επιτροπή να εξετάσει ένα «Σχέδιο Έξι Σημείων» που συνέταξα για την ΕΕ για τη ρύθμιση της χονδρικής αγοράς φυσικού αερίου.

Οι ακραίες περιστάσεις απαιτούν εξωφρενική σκέψη και έχει έρθει η ώρα να αντιμετωπίσουμε αυτήν την απειλή κατά μέτωπο. Επιδιώκουμε να παρέμβουμε μόνο ως έσχατη λύση και με ένα προσωρινό σύνολο μέτρων. Ακολουθεί ένα σύνολο τεχνικών αλλά απαραίτητων βημάτων για την εξισορρόπηση των αγορών.

Πρώτον, χρειαζόμαστε ένα ανώτατο όριο τιμών στις γνωστές ως τιμές διευκόλυνσης μεταφοράς τίτλων (TTF) ή στις υψηλότερες ιστορικές τιμές φυσικού αερίου πριν από την κρίση. Δεύτερον, πρέπει να έχουμε προστατευτικά κιγκλιδώματα ημερήσιας τιμής, παρόμοια με αυτά που υπάρχουν στις αγορές μετοχών. Αυτό θα μας επιτρέψει να περιορίσουμε τη μεταβλητότητα στο εύρος διακύμανσης του TTF, εντός, για παράδειγμα, συν ή πλην 10 τοις εκατό.

Θα πρέπει επίσης να εξετάσουμε τον καθορισμό των τιμών έκτακτης ανάγκης — με άλλα λόγια, τον καθορισμό σταθερής τιμής — αλλά μόνο ως αντίδραση έκτακτης ανάγκης σε δηλώσεις σχετικά με τις ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Χρειαζόμαστε επίσης ένα ανώτατο όριο κέρδους στα μεικτά περιθώρια κέρδους. Στις αγορές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα ανώτατο όριο 5 τοις εκατό με βάση τις ρυθμιστικές αρχές της αγοράς που παρακολουθούν το κόστος παραγωγής και τα περιουσιακά στοιχεία παραγωγής.

Στη συνέχεια, υπάρχει η διαπραγμάτευση φυσικής παράδοσης ή η εξέταση μιας χρονικά περιορισμένης επιλογής στην οποία θα επιτρέπεται μόνο η διαπραγμάτευση με φυσική παράδοση και η αποφυγή χειραγώγησης της αγοράς.

Και τέλος, υπάρχει ενίσχυση της ρευστότητας: Αύξηση της ρευστότητας στην αγορά φυσικού αερίου μέσω της σύζευξης της αγοράς μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών, της ΕΕ και της Ασίας. Για παράδειγμα, αυτό θα μπορούσε να γίνει με την ενίσχυση της συνεργασίας με την Κίνα για φορτία LNG και ενδεχομένως με την εισαγωγή ανώτατων ορίων στο κόστος μεταφοράς για την αποτροπή της κερδοσκοπίας.

Κατανοώ ότι αυτά τα σημεία αντιπροσωπεύουν σημαντικές παρεμβάσεις στην αγορά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να είναι χρονικά περιορισμένες και να συνοδεύονται από ξεκάθαρα καθορισμένα ερεθίσματα και επιλογές εξόδου. Έχουν σχεδιαστεί για να δώσουν στην ΕΕ μια βραχυπρόθεσμη αναστολή για να σταθεροποιήσει την αγορά φυσικού αερίου, να σταματήσει την κερδοσκοπία στην αγορά σε βάρος των φορολογουμένων και των επιχειρήσεων, να αφοπλίσει τον «οπλισμό» της αγοράς φυσικού αερίου λόγω γεωπολιτικών εντάσεων και να βρει τον χρόνο για πιο βιώσιμη μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες λύσεις.

Επιπλέον, πρόκειται για μέτρα που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί σε άλλες αγορές, υπό ακραίες συνθήκες στο παρελθόν. Και το πιο σημαντικό, μπορούν να εξορθολογίσουν τις τιμές χωρίς να επιβαρύνουν τις οικονομίες μας επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ή να επηρεάσουν την παραγωγική ικανότητα ή τις αλυσίδες εφοδιασμού φυσικού αερίου.

Αλλά πρέπει να δράσουμε τώρα. Αυτό το πρόβλημα δεν θα εξαφανιστεί απλώς μόλις υποχωρήσει η ζήτηση για αέριο θέρμανσης. Καθώς προχωράμε στους μήνες της άνοιξης και του καλοκαιριού, θα επιμείνει στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίες συνδέονται με τις τιμές του φυσικού αερίου στη χονδρική αγορά.”