Tην πολιτική της κυβέρνησής του στον τομέα της οδικής ασφάλειας ανέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και έστειλε μήνυμα ότι οι έλεγχοι για τις τροχαίες παραβάσεις θα ενταθούν, με στόχο τον περιορισμό των ατυχημάτων.
Τα τροχαία δυστυχήματα, που χαρακτηρίζονται συχνά ως «ο ακήρυχτος πόλεμος της ασφάλτου», αποτελούν την κυριότερη αιτία θανάτου στη χώρα μας, στις ηλικίες 15-29 ετών. Και ενώ τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται σημαντική μείωση του αριθμού των ατυχημάτων, των τραυματισμών και των θανάτων, εξακολουθούμε να απέχουμε αρκετά από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Κάτι που αναγνωρίζει και ο Πρωθυπουργός, στις δηλώσεις που έκανε στο Gazzetta σχετικά με την οδική ασφάλεια. «Η κυβέρνησή μας έχει ένα συνολικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια με πολύ φιλόδοξους στόχους, σε ορίζοντα δεκαετίας. Αλλά για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των τροχαίων ατυχημάτων που μας στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές αλλά και αφήνουν ανθρώπους παράλυτους με πολύ μεγαλύτερη συχνότητα απ’ ό,τι θα επιτρεπόταν για μία σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα, πρέπει να παρέμβουμε σε πολλά επίπεδα», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Το τρίπτυχο της πολιτικής μας είναι ασφαλείς δρόμοι, ασφαλή αυτοκίνητα και ασφαλείς οδηγοί»
Η ανάπτυξη ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση. Νέοι αυτοκινητόδρομοι αλλά και επεμβάσεις στο επαρχιακό οδικό δίκτυο αυξάνουν τα επίπεδα οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2021, το 52% των θανάτων καταγράφηκαν στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, το 40% εντός των πόλεων και μόλις το 8% στους αυτοκινητοδρόμους.
Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στους τρεις παράγοντες που διαδραματίζουν ρόλο στην οδική ασφάλεια: υποδομές, όχημα και οδηγός. «Ασφαλείς δρόμοι, ασφαλή αυτοκίνητα, αλλά και ασφαλείς οδηγοί είναι το τρίπτυχο το οποίο συνθέτει την πολιτική μας. Ως προς τους δρόμους δεν είναι μόνο οι νέοι οδικοί άξονες που παραδίδονται και στους οποίους έχουμε ελάχιστα τροχαία ατυχήματα διότι από τη φύση τους είναι πολύ πιο ασφαλείς. Είναι και παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία που γίνονται σε ολόκληρη την επικράτεια. Σημεία τα οποία έχουν εντοπιστεί μετά από μία πολύ αναλυτική δουλειά, έτσι ώστε να κάνουμε και το επαρχιακό μας οδικό δίκτυο πιο ασφαλές. Τα καινούργια αυτοκίνητα, τα οποία σταδιακά αντικαθιστούν τα παλιά, έχουν αυξημένα συστήματα ασφάλειας και σίγουρα βοηθούν στην ενεργητική και την παθητική ασφάλεια. Αλλά ο σημαντικότερος παράγοντας εξακολουθεί να είναι ο οδηγός. Έχουμε κάνει σημαντικές παρεμβάσεις στην εκπαίδευση των νέων οδηγών, αλλά απαιτούνται και αλλαγές σε επίπεδο νοοτροπίας. Δεν θα τα λύσει όλα ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, τα πρόστιμα υπάρχουν, είναι υψηλά και μπορούμε προφανώς να τα επιβάλλουμε και με ακόμα μεγαλύτερη συνέπεια. Αλλά πρέπει να επιμείνουμε στα ζητήματα εκπαίδευσης και νοοτροπίας».
«Αμείλικτοι σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την κατανάλωση αλκοόλ»
Τα στοιχεία δείχνουν ότι 1 στους 4 θανάτους σε τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ από τους οδηγούς. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εμφανίζεται αποφασισμένος να περιορίσει το συχνό και με τραγικά αποτελέσματα φαινόμενο της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος. «Ειδικά σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την κατανάλωση αλκοόλ, πρέπει να είμαστε αμείλικτοι. Είναι πραγματικά τραγωδία όταν ειδικά νέα παιδιά χάνουν τη ζωή τους έχοντας καταναλώσει αλκοόλ και οδηγώντας ένα αυτοκίνητο, βρίσκονται στο τιμόνι ενώ δεν θα έπρεπε ποτέ να βρεθούν».
«Βάζουμε με μεγαλύτερη ένταση στα σχολεία το μάθημα της οδικής ασφάλειας»
Ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι το έλλειμμα οδηγικής παιδείας στην Ελλάδα πρέπει να αντιμετωπιστεί με παρεμβάσεις από τις πολύ μικρές ηλικίες, τους μαθητές των δημοτικών σχολείων. «Πρέπει να γίνει μία συνολική δουλειά σε όλα τα επίπεδα, ξεκινώντας από την εκπαίδευση. Ξεκινώντας από τα μαθήματα της οδικής ασφάλειας τα οποία τώρα τα βάζουμε με πολύ μεγαλύτερη ένταση στα σχολεία μας, ώστε να εκπαιδεύσουμε τη νέα γενιά οδηγών. Αλλά να παρέμβουμε και στα νέα παιδιά τα οποία ήδη οδηγούν σήμερα».
«Ο οδηγός της παρέας που δεν θα πιει πρέπει να γίνει κανόνας στην νεολαία»
Παρεμβάσεις και από την πολιτεία αλλά και από ινστιτούτα οδικής ασφάλειας, προωθούν τα τελευταία χρόνια το θεσμό του «Οδηγού της Παρέας». Του μέλους της συντροφιάς που θα διασκεδάσει σε μία βραδινή έξοδο, αλλά δεν θα πιει αλκοόλ, ώστε να οδηγήσει το αυτοκίνητο στην επιστροφή. «Χαίρομαι πραγματικά όταν βλέπω νέα παιδιά, τα οποία βγαίνουν το βράδυ και ήδη μια παρέα έχει καθορίσει από την πρώτη στιγμή ποιο θα είναι το μέλος της παρέας που δεν θα πιει. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να γίνει κανόνας στην νεολαία. Ώστε όλοι να μπορούν να ευχαριστηθούν μία έξοδο, αλλά να υπάρχει πάντα ένας ο οποίος θα οδηγήσει τους άλλους πίσω με ασφάλεια. Είναι μία μικρή παρέμβαση, η οποία μπορεί να κάνει όμως μία πάρα πολύ μεγάλη διαφορά. Διότι αν εμπλακεί ένα αυτοκίνητο σε ένα σφοδρό τροχαίο ατύχημα, τη νύφη δεν την πληρώνει μόνο ο οδηγός, την πληρώνουν και όλοι όσοι είναι μέσα στο αυτοκίνητο», δήλωσε στο Gazzetta ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Υπάρχει χαλάρωση όσον αφορά τη χρήση του κράνους»
Ο Πρωθυπουργός προανήγγειλε ότι θα ενταθούν οι έλεγχοι των αρχών για τις τροχαίες παραβάσεις. Το φθινόπωρο αναμένεται εξάλλου να παρουσιαστεί ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θα είναι πιο αυστηρός όσον αφορά τις επικίνδυνες παραβάσεις που προκαλούν σοβαρά τροχαία.
«Θα επιμείνουμε στα απολύτως προφανή, στη ζώνη, στο κράνος. Υπάρχει πράγματι μία χαλάρωση πάλι στη χρήση του κράνους, θα επιμείνω πάρα πολύ εκεί στο να επιβάλλονται όλες οι πρόνοιες και οι προβλέψεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι μικρά πράγματα τα οποία κάνουν όμως μια μεγάλη διαφορά», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
«Χαίρομαι για την ευαισθησία του Gazzetta στα θέματα της οδικής ασφάλειας»
Ο Πρωθυπουργός έστειλε μήνυμα στους νέους, που αγαπούν το αυτοκίνητο και την οδήγηση. «Χαίρομαι για την ευαισθησία που δείχνει το Gazzetta στα θέματα αυτά και επειδή ξέρω ότι έχετε ένα κατά κανόνα νεανικό ακροατήριο, το οποίο αγαπάει τα αυτοκίνητα. Ο καλός οδηγός είναι πάνω από όλα ο ασφαλής οδηγός και μπορούμε όλοι να χαιρόμαστε την οδήγηση εντός των πλαισίων του νόμου. Δεν χρειάζεται να πηγαίνουμε του… σκοτωμού για να κάνουμε τον μάγκα και μετά να πληρώνουμε την νύφη».
«Μεγάλος αγώνας για να αλλάξει στην Κρήτη η κουλτούρα της υψηλής κατανάλωσης αλκοόλ από οδηγούς»
Ο κ. Μητσοτάκης έχει αναφερθεί αρκετές φορές στον υψηλό αριθμό τροχαίων δυστυχημάτων στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα αρχίσει να κατασκευάζεται εντός του έτους και θα αυξήσει σημαντικά τα επίπεδα οδικής ασφάλειας. Όμως δεν αρκεί. «Στον τόπο μου, την Κρήτη, έχω κάνει έναν πολύ μεγάλο αγώνα να ξεφύγουμε από αυτήν την κουλτούρα της υψηλής κατανάλωσης αλκοόλ σε γλέντια και μετά όλοι γνωρίζουμε δυστυχώς τι συμβαίνει».
«Θέλουμε όλους αρωγούς στην προσπάθεια να σώσουμε ανθρώπινες ζωές»
Κλείνοντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην αξία συμμετοχής όλων στις δράσεις και τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης. «Σας θέλουμε αρωγούς σε αυτή την προσπάθεια. Βοηθήστε μας να γίνουμε καλύτεροι, πιέστε μας να κινηθούμε σε αυτή την κατεύθυνση. Θα σώσουμε ανθρώπινες ζωές και τελικά αυτό έχει την μεγαλύτερη αξία».
Πηγη: gazzetta.gr