Με το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης που θα έχει την επωνυμία «Οδυσσέας – Οι Έλληνες και η Θάλασσα», επιδιώκεται η προβολή και η προώθηση της ναυτοσύνης των Ελλήνων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης, θα γίνει με δωρεά της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας με την επωνυμία «ΚΥΚΛΩΨ ΑΣΤΙΚΗ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» η οποία αναλαμβάνει το κόστος υλοποίησης (κατασκευή και εξοπλισμός των νέων εγκαταστάσεων), χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε χρηματικού ανταλλάγματος από το Ελληνικό Δημόσιο.
«Πρόκειται για έργο πνοής που θα αποτελέσει στολίδι, τόσο για ολόκληρη την περιοχή του Παλαιού Φαλήρου όσο και για την πατρίδα μας ευρύτερα, εντασσόμενο στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής, για την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της Αττικής», είπε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς. Ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας υπογράμμισε ότι το Πάρκο θα αποτελέσει τον κοινό τόπο συνάντησης της ελληνικής ναυτιλίας, σε όλες τις εκφάνσεις της, του Πολεμικού Ναυτικού, του Λιμενικού Σώματος, του Εμπορικού Ναυτικού. Παράλληλα, θα προβάλλει τον ηγετικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας, παγκοσμίως. «Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο εγχείρημα, με ωφέλεια στην εθνική ιστορική μνήμη, με ωφέλεια στην ιστορική παράδοση, με ανταποδοτικότητα για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία. Η περιουσία του δημοσίου αυξάνεται κατά 35 εκατομμύρια ευρώ, στο τέλος του έργου, με την αποδοχή της δωρεάς και με την προσκόμιση κερδών, από τη λειτουργία του Πάρκου στο διηνεκές», είπε ο κ. Χαρδαλιάς.
Ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στον ‘Αρη Θεοδωρίδη, πρόεδρο της εταιρείας «ΚΥΚΛΩΨ». «Είναι ένας άξιος συνεχιστής της παράδοσης της προσφοράς της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας στην πατρίδα και στο κοινωνικό σύνολο. Τον ευχαριστούμε θερμά και τον συγχαίρουμε, για την ανάληψη του κόστους υλοποίησης του φιλόδοξου αυτού σχεδίου», είπε ο κ. Χαρδαλιάς.
Στην επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων παρουσίασε νωρίτερα σήμερα, τις βασικές πτυχές του έργου η κ. Δέσποινα Σπανού, πολιτικό προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως ανέφερε το όραμα του «Οδυσσέα» είναι να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο πολυδιάστατο ζωντανό χώρο παιδείας. Σκοπός του «Οδυσσέα», ανέφερε επίσης είναι η διατήρηση της ναυτικής, υλικής και άυλης κληρονομιάς. «Δεν πάμε να δημιουργήσουμε το 23ο ναυτικό μουσείο της ελληνικής επικράτειας. Το σημαντικό είναι ότι δημιουργείται ένας χώρος που διαφυλάττει τη ναυτοσύνη των Ελλήνων. Για πρώτη φορά, το Πολεμικό και το Εμπορικό Ναυτικό, αποκτούν κοινή στέγη», είπε η κ. Σπανού. Σε σχέση με το κτήριο, είπε ότι θα θυμίζει στον επισκέπτη μια πλώρη ενώ στον περιβάλλοντα χώρο θα υπάρχουν ιστορικά καράβια που θα λειτουργούν ως εκθέματα.
Ο εισηγητής της ΝΔ Διονύσης Χατζηδάκης είπε ότι με το νομοσχέδιο επιλύονται ζητήματα, κυρίως ιδιοκτησιακής, πολεοδομικής και οικονομικής φύσεως, προκειμένου να γίνει δυνατή η κατασκευή πολιτιστικού χώρου στην ευρύτερη περιοχή του Φαληρικού Δέλτα. Με δωρεά ιδιώτη θα γίνει, όπως ανέφερε, το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στην περιοχή Φλοίσβος Παλαιού Φαλήρου, που αποτελεί μόνιμη επιδίωξη της πολιτείας, εδώ και τρεις δεκαετίες. Στο δημόσιο θα παραχωρηθεί πλήρως η εκμετάλλευση του Πάρκου.
Ο κ. Χατζηδάκης επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι:
- το κόστος της δημιουργίας του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από τον ιδιώτη
- σε έκταση 12 στρεμμάτων, θα καλυφθούν 7.600 τ.μ., με μέγιστο ύψος τα 22 μέτρα.
- προβλέπεται δόμηση έως 400 τ.μ., εντός της ζώνης αιγιαλού και παραλίας
- τα οφέλη είναι η σταθερή απασχόληση σταθερού αριθμού εργαζομένων όλων των ειδικοτήτων, κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Επίσης θα υπάρξουν ευκαιρίες απασχόλησης στα κέντρα αναψυχής στο χώρο του Πάρκου. Θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα στα πλωτά μουσεία. Η περιοχή του Παλαιού Φαλήρου αναβαθμίζεται σε συνδυασμό και με μέτρα ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου.
- προβλέπεται κατασκευή καρνάγιου, για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
- θα δημιουργηθεί χώρος πολλαπλών εκδηλώσεων (εκθέσεις, συνέδρια, αίθουσες εκπαιδευτικών προγραμμάτων, βιβλιοθήκη).
- θα δημιουργηθούν επίσης καταστήματα εστίασης, αναψυκτήρια, χώροι στάθμευσης.
«Δεν αμφισβητώ τις καλές προθέσεις του κυρίου που κάνει τη δωρεά. Οι πληροφορίες που έχω, και από τον Πειραιά και από τη Δράμα, είναι πως πρόκειται για έναν αξιοσέβαστο άνθρωπο, με φιλοδοξία να προσφέρει. Είναι ένας εφοπλιστής, έχει μια εφοπλιστική εταιρεία, μεγάλη ή μικρή, δεν ξέρω, με έδρα τη Λιβερία, ξένη σημαία, με γραφεία στον Πειραιά και με μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, που λέγεται ΚΥΚΛΩΨ, με έδρα τη Δράμα και με άλλες δωρεές», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε όμως ότι «δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος για την πολιτιστική, χωροταξική, ιστορική ανάπτυξη μιας πόλης και μιας περιοχής». Στο κλίμα αυτό, ο κ. Δρίτσας εκτίμησε ότι μετά το πέρας του έργου, το Πάρκο θα λειτουργεί με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και θα αξιοποιούνται ως εμπορική επιχείρηση ακόμα και σημαντικά στοιχεία της ελληνικής ιστορίας. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κάλεσε την κυβέρνηση να εξηγήσει: «Έχουμε ένα χώρο, μια έκταση που ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας, στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού. Εξαιρετικής σπουδαιότητας χώρος από άποψη εμπορική, περιβαλλοντική και λέει ότι το Πολεμικό Ναυτικό την παραχωρεί στην εταιρεία «Κύκλωψ» όχι κατά κυριότητα, ώστε η εταιρεία να οικοδομήσει αυτό το πάρκο ναυτικής παράδοσης και του δίνει σε αυτό εδώ το νομοσχέδιο όλες τις αδειοδοτήσεις. Από που κι ως που; Δεν έχει νομοθεσία το ελληνικό κράτος; Γιατί κατ’ εξαίρεση εδώ έρχεται δια νόμου να δοθούν όλες οι αδειοδοτήσεις, ξεπερνώντας μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων;».
«Θεωρούμε ότι το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης θα προβάλλει τη ναυτική παράδοση των Ελλήνων, θα αναδείξει τη ναυτοσύνη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και θα ενισχύσει το εθνικό θαλάσσιο αίσθημα», είπε ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου. Ο βουλευτής είπε ότι το δημόσιο θα ωφεληθεί οικονομικά, αφού μετά την ανέγερσή του, η πλήρης εκμετάλλευση θα ανήκει στο ελληνικό δημόσιο, στο ελληνικό κράτος. «Η δημιουργία του Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης αποτελεί σταθερή επιδίωξη της πολιτείας, σύμφωνα με την εισήγηση, εδώ και 30 χρόνια, από την παραχώρηση της έκτασης για το σκοπό αυτό», είπε ο Βασίλης Κεγκέρογλου. Ο βουλευτής ανέφερε ωστόσο ότι υπάρχουν και «κόκκινα σημεία» στο νομοσχέδιο που πρέπει να διευκρινιστούν και κυρίως ζήτησε να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.
«Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί τμήμα του σχεδιασμού για το παραλιακό μέτωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας με τις χρήσεις γης που προβλέπονται να αναπτυχθούν κατά μήκος του», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης και πρόσθεσε: «Για άλλη μια φορά χρησιμοποιείται η μέθοδος της δωρεάς για την κάλυψη του κόστους μελετών και κατασκευής, με πλήρη ανάθεση των μελετών στην εταιρεία “Κύκλωψ”, χωρίς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς σε έργα τέτοιας εμβέλειας. Ένα έργο που προβλέπεται να κοστίσει 35 εκατομμύρια, ενώ στην πράξη θα υπερβεί αυτό το κόστος, με το Δημόσιο στη συνέχεια να καλύπτει τη διαφορά της δωρεάς αυτής σε βάρος, βέβαια, των φορολογουμένων». Ο κ. Κατσώτης είπε επίσης ότι «δεν πρόκειται για ένα Πάρκο, αλλά για συγκρότημα ορόφων, κτιρίων που με πρόσχημα την ενίσχυση της πολιτιστικής κληρονομιάς και μνήμης θα προορίζονται για εμπορικά κέντρα, γραφειακούς χώρους, χώρους εκπαίδευσης, αρκεί να αιτιολογείται κάποια σύνδεση με το χαρακτήρα και το θέμα του Πάρκου».
«Είναι ένα έργο πολύ θετικό, ένα έργο που θα αναβαθμίσει την περιοχή, ένα έργο που πραγματικά είναι χρήσιμο για την κοινωνία και, κυρίως, για μικρά παιδιά και νέους ανθρώπους που θέλουν να μάθουν για την ελληνική ναυτοσύνη κ.λπ., όμως πρέπει να τα ελέγξουμε όλα», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Αντώνης Μυλωνάκης. Ο βουλευτής είπε ότι θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις για μια σειρά ζητημάτων. «Γιατί περνάει αυτή η δωρεά μέσω μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης η οποία συνεστήθη το 2017; Τι έσοδα έχει αυτή η μη κυβερνητική οργάνωση; Από πού τα έχει αυτά τα έσοδα η μη κυβερνητική οργάνωση; Δεν είναι η δωρεά ενός ανθρώπου ο οποίος είναι πραγματικά φιλέλληνας, ο οποίος είναι σοβαρός, είναι χαμηλών τόνων άνθρωπος ο οποίος θέλει να βοηθήσει τον τόπο του. Εδώ βλέπουμε ότι περνάει μέσω Εταιρείας», σχολίασε ο κ. Μυλωνάκης.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης εκτίμησε ότι πρόκειται «για εταιρεία όχημα», η οποία εξυπηρετεί την κατά παρέκκλιση πολεοδόμηση στο δέλτα του Φαλήρου. «Οι όροι δόμησης είναι επιεικώς απαράδεκτοι. Διαβάζω από τη σύμβαση. Δόμηση 12.000 τ.μ. και κάλυψη 7.600 τ. μ.. Μέγιστο ύψος εγκαταστάσεων και βοηθητικών εγκαταστάσεων 22 μέτρα. Να επιτρέπεται δόμηση εντός ζώνης αιγιαλού και παραλίας έως 400 τετραγωνικών μέτρων κλπ. κλπ. Με συγχωρείτε, αλλά σοβαρά τώρα, 22 μέτρα ύψος στο δέλτα Φαλήρου, 12.000 τετραγωνικά μέτρα δόμηση, 400 τετραγωνικά εντός αιγιαλού και παραλίας; Πραγματικά θα σας ρωτήσω. Σοβαρολογείτε; Γιατί είναι πραγματικά ανησυχητικό αν σοβαρολογείτε», σχολίασε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.