Οι Θεσμοί μετά την μικρή υποχώρηση της πανδημίας δείχνουν τα… δόντια τους και «σηκώνουν» θέματα, που κάπως, λόγω Covid -19, είχαν παγώσει. Έτσι, στο πλαίσιο της διαδικασίας ενισχυμένης εποπτείας και της νέας, 12ης αξιολόγησης, το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας, η διαχείριση των κόκκινων δανείων και η μείωση των οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες, μπαίνουν επιτακτικά στην ατζέντα των συζητήσεων.
Η επάνοδος σε μια κάποιας μορφής κανονικότητα αλλά και η προϊούσα πορεία επαναφοράς των πολιτικών δημοσιονομικής «ορθοδοξίας», σταδιακά, από το νέο έτος οδηγούν τους Θεσμούς, να θέτουν επιτακτικά ζητήματα κι εκκρεμότητες, που αφορούν τη μεταμνημονιακή πορεία της χώρας.
Επανέρχονται οι πλειστηριασμοί
Ξένοι οίκοι και αναλυτές αναδεικνύουν το ζήτημα της διαχείρισης των κόκκινων δανείων και των πλειστηριασμών στην κορυφή της ατζέντας. Όσο και αν μέσω του «Ηρακλή» οι ισολογισμοί των τραπεζών έχουν βελτιωθεί με τη «δεξαμενή» των κόκκινων δανείων να έχει μεταφερθεί από τις τράπεζες στους διαχειριστές (servicers) το πρόβλημα παραμένει στην οικονομία. Έτσι με τη νέα χρονιά αναμένεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πλειστηριασμών καθώς στόχος και των Θεσμών είναι να επέλθει ο ρυθμός αναγκαστικών εκτελέσεων σε επίπεδα που είχαν στοχοθετηθεί προ πανδημίας.
Σημειώνεται ότι για φέτος είναι προγραμματισμένοι 3.768 πλειστηριασμοί, που ωστόσο μένει να φανεί εάν θα γίνουν λόγω της διστακτικότητας για προώθηση μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, ένεκα πανδημίας. Πάντως, σύμφωνα, με πληροφορίες το 2022 θα πρέπει να αναμένονται κατ’ ελάχιστον 20.000- 30.000 πλειστηριασμοί, ενώ οι αναστολές εφαρμογής του νέου πλαισίου για την πρώτη κατοικία αναμένεται να παραμείνουν σε ισχύ τουλάχιστον ως την ερχόμενη άνοιξη. Άλλωστε τότε εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμος ο νέος φορέας που θα μπορεί να παίρνει όσες κατοικίες φεύγουν από τους ιδιοκτήτες τους, με δυνατότητα διάθεσης εκ νέου σε αυτούς με κάποιους όρους. Ουσιαστικά θα λειτουργεί ως “2η ευκαιρία” ακόμη και για την επαναγορά τους ή την ενοικίασή τους, λειτουργώντας και ως ανάχωμα στις εκτιμώμενες αντιδράσεις.
Παράλληλα, οι θεσμοί στο φόντο τη 12η μεταμνημονιακή αξιολόγηση έχουν βάλει στο «μικροσκόπιο» ρυθμίσεις που πέρασαν όλο αυτό το διάστημα για τη στήριξη ευάλωτων ομάδων, ώστε να δουν εάν από τις διάφορες διατάξεις που έχουν περάσει ωφελούνται και στρατηγικοί κακοπληρωτές, αλλά και να δουν εάν το όλο πλαίσιο λειτουργεί για αυτούς που πραγματικά το έχουν ανάγκη, εν όψει και του ανοίγματος των διαδικασιών αναγκαστικών μέτρων εκτέλεσης από το νέο έτος.
Σε υψηλά επίπεδα τα ληξιπρόθεσμα του Δημοσίου
Παράλληλα στο μέτωπο των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες, όπου εντάσσεται και το μείζον ζήτημα της μείωσης του αποθέματος των απλήρωτων συντάξεων οι Θεσμοί έχουν «στυλώσει» τα πόδια, καθώς οι οφειλές έχουν φτάσει τα 2,3 δισ ευρώ και πιέζουν για την επιτάχυνση πληρωμών ώστε να πέσει και πολύτιμη ρευστότητα στην αγορά.
Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα, θα πρέπει οι ληξιπρόθεσμές οφειλές του δημοσίου να μην ξεπερνούν σε ετήσια βάση το 0,2% του ΑΕΠ ή τα 350 εκατ. ευρώ. Βέβαια λόγω συνθηκών υπήρξε μια σχετική ελαστικότητα που όμως πλέον αποτελεί παρελθόν.
Η κατάσταση εν όψει και της έλευσης των επικεφαλής των Θεσμών στις 19 Οκτωβρίου έχει πάρει χαρακτήρα επείγοντος, καθώς σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού το δημόσιο οφείλει 1,75 δισ. ευρώ και επιπλέον 547 εκατ. ευρώ για επιστροφές φόρων δηλαδή συνολικά 2,3 δισ. ευρώ.
Αγκάθι η εκτόξευση των τιμών
Παράλληλα το ράλι στις τιμές ενέργειας – πρώτων υλών, που τροφοδοτεί την ακρίβεια και τον πληθωρισμό βάζει νέες μεταβλητές στην πορεία ανάπτυξης και ανάκτησης του χαμένου εδάφους στην οικονομία. Έτσι αναπόφευκτα μπαίνουν δυσκολίες τόσο στην προσπάθεια νέων ελαφρύνσεων αλλά και στο πλάνο επίσπευσης της εξόδου από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας με ανάκτηση παράλληλα της επενδυτικής βαθμίδας για τα ελληνικά ομόλογα. Ο νέος αυτός οδικός χάρτης τίθεται επί τάπητος στις συζητήσεις με τους Θεσμούς, που σε τεχνικό επίπεδο έχουν βάλει στο «μικροσκόπιο» τις επιπτώσεις που υπάρχουν στα δημοσιονομικά, από τα νέα μέτρα στήριξης.