Η αντίστροφη μέτρηση για την επόμενη – ουσιαστική – αύξηση του κατώτατου μισθού ξεκίνησε. Εντός του τρέχοντος μηνός Ιανουαρίου θα ξεκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης ενώ η τελική ανακοίνωση του ποσοστού θα γίνει το αργότερο τον Ιούνιο.
Την άμεση εκκίνηση της διαδικασίας ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας – όπως έγραφε στις 4 Ιανουαρίου ο Ο.Τ., παίρνοντας – ταυτόχρονα – θέση υπέρ της διατήρησης των τριετιών, που αποτελούν το άλλο φλέγον θέμα που σχετίζεται με τις αμοιβές.
Η επίσημη κυβερνητική θέση περιλαμβάνει την – όσο το δυνατόν νωρίτερα – εντός του Ιανουαρίου έναρξη της διαδικασίας. Το υπουργείου θα προχωρήσει άμεσα στην συγκρότηση της τριμελούς επιτροπής συντονισμού της διαβούλευσης, η οποία θα συντονίσει το διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, τα επιστημονικά ινστιτούτα, το ΚΕΠΕ και την Τράπεζα της Ελλάδος.
Όλες οι ενδείξεις κατατείνουν σε – επιπλέον – αύξηση, τουλάχιστον 6%, πέραν του 2% που ήδη χορηγείται από την 1η Ιανουαρίου του νέου έτους. Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο – αθροιστικά – η αύξηση για το 2022 θα «κινείται» κοντά στην περιοχή της αύξησης του ΑΕΠ, που προσδιορίζεται γύρω στο 8%. Έτσι μετά το 2% η τελική αύξηση του κατώτατου μισθού, αναμένεται να ολοκληρωθεί με επιπλέον 6% το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Στο σενάριο αυτό – που συγκεντρώνει σήμερα τις περισσότερες πιθανότητες – ο κατώτατος μισθός τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στα 663 ευρώ, ενώ τον Ιούλιο θα φθάσει στα 703 ευρώ.
Οι τριετίες
Υπέρ της διατήρησης των τριετιών έχει ταχθεί επισήμως το υπουργείο Εργασίας, ενώ χαρακτηρίζει ως «σενάρια επιστημονικής φαντασίας» οποιαδήποτε άλλη θέση του αποδίδεται. «Η θέση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων είναι γνωστή και διατυπωμένη ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας», τονίζει και υπογραμμίζει ότι «έχει κάνει παρέμβαση στο ΣτΕ υπέρ της διατήρησης των τριετιών».
Η διατήρηση ή όχι των τριετιών στον κατώτατο μισθό – για όσους τις δικαιούνται – κρίνεται από την τελική απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου (Συμβουλίου της Επικρατείας), η οποία εκκρεμεί 2,5 χρόνια. Τα επιδόματα των τριετιών, δικαιούνται – σύμφωνα με παλιότερο μνημονιακό νόμο – μόνο οι εργαζόμενοι που είχαν την απαραίτητη προϋπηρεσία στις 14 Φεβρουαρίου 2012. Οι μισθωτοί αυτοί, θα λάβουν την 1η Ιανουαρίου το νέο κατώτατο μισθό (αυξημένο κατά 2%), ενώ μαζί με το βασικό ποσό θα αυξηθούν και τα επιδόματα προϋπηρεσίας για όσους τα δικαιούνται. Αντιθέτως όσοι προσλήφθηκαν από τον Φεβρουάριο του 2012 και μετά δεν δικαιούνται την προσαύξηση των τριετιών.
Τα επιδόματα προυπηρεσίας (τριετίες), κρίνονται στο ΣτΕ μετά από την προσφυγή του ΣΕΒ και άλλων συνδέσμων βιομηχανιών της Ελλάδας. Η προσφυγή στρέφεται κατά της εγκυκλίου της πρώην υπουργού Εργασίας, κυρίας Έφης Αχτσιόγλου, με την οποία – στις 18 Φεβρουαρίου 2019 – δίνονταν οδηγίες για τον τρόπο υπολογισμό των «παγωμένων» τριετιών, κατά την διαδικασία εφαρμογής του – τότε – νέου κατώτατου μισθού (των 650 ευρώ).
Οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων ζητούν να εφαρμοστεί ο κατώτατος μισθός «γυμνός για όλους». Δηλαδή χωρίς τις 3ετίες, ούτε για όσους είχαν τις προϋποθέσεις το 2012. Υποστηρίζουν πως οι προσαυξήσεις καταργήθηκαν, από την στιγμή που εφαρμόστηκε ο νόμος Βούτση, με το οποίο προσδιορίζεται ο νέος τρόπος καθορισμού των αυξήσεων του κατώτατου μισθού. Κι αυτό γιατί με τον νόμο Βρούτση – σύμφωνα με την ερμηνεία του ΣΕΒ – ως κατώτατος μισθός νοείται «μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς».
Έτσι το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί, αν θα συνεχίζουν να υφίστανται οι «παγωμένες» από το 2012 τριετίες, ή αν έχουν καταργηθεί.