Μία από τις διατάξεις που έχουν εισαχθεί με αφορμή τη μείωση της εξάρτησης από την Κίνα και την τόνωση των επενδύσεων για την παραγωγή οχημάτων με μπαταρία και για την εξόρυξη των απαραίτητων πρώτων υλών έχει βρεθεί στο στόχαστρο των Βρυξελλών. Ειδικότερα, ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού θέτει την τρέχουσα έκπτωση φόρου στα 7.500 δολάρια, με την προϋπόθεση, η συναρμολόγηση για τα δικαιούχα οχήματα να γίνεται στην Βόρεια Αμερική και η προέλευση των κρίσιμων ορυκτών να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή σε μια χώρα με συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με την Ουάσιγκτον. Η αντίδραση από τις Βρυξέλλες, ήταν άμεση, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση υπογραμμίζει τη «βαθιά ανησυχία» για το νέο σύστημα κινήτρων. «Πιστεύουμε ότι εισάγει διακρίσεις, ότι εισάγει διακρίσεις σε βάρος ξένων παραγωγών έναντι των παραγωγών των ΗΠΑ», επιτίθεται στην εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μίριαμ Γκαρσία Φερέρ, μιλώντας για διατάξεις «ασυμβίβαστες με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου».
Χρειαζόμαστε δικαιοσύνη
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφωνεί με την Ουάσιγκτον για τη σημασία των κινήτρων για την υποστήριξη της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, για την προώθηση της μετάβασης σε βιώσιμους τρόπους μεταφοράς και για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά ζητεί τα μέτρα που θεσπίστηκαν «να είναι δίκαια και αμερόληπτα . Προτρέπουμε τις Ηνωμένες Πολιτείες να αφαιρέσουν αυτά τα στοιχεία που εισάγουν διακρίσεις από το νομοσχέδιο και να διασφαλίσουν ότι συμμορφώνονται πλήρως με τους κανόνες του ΠΟΕ». Το νομοσχέδιο, που εγκρίθηκε από τη Γερουσία των Ηνωμένων Πολιτειών και τώρα κοντεύει να ψηφιστεί και από τη Βουλή (τότε θα λείπει μόνο η εκτελεστική υπογραφή του προέδρου Τζο Μπάιντεν), επικρίθηκε επίσης από τη Συμμαχία για την Καινοτομία Αυτοκινήτου, τη μεγαλύτερη αντιπροσωπευτική ένωση στην αυτοκινητοβιομηχανία των Ηνωμένων Πολιτειών, σύμφωνα με την οποία το νέο σύστημα αποκλείει τουλάχιστον το 70% των μοντέλων μπαταριών που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά των ΗΠΑ από τα οφέλη.