Σχεδόν διπλασιάζεται ο αριθμός των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων στην Ελλάδα, φτάνοντας τα 112.
Ενισχύεται ο θεσμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ) στην Ελλάδα, καθώς σχεδόν διπλασιάζεται ο αριθμός τους.
Από την επόμενη σχολική χρονιά 2021-2022 θα λειτουργήσουν συνολικά 50 νέα Πρότυπα (Π.Σ.) και Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙΣ), τα οποία θα προστεθούν στα 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά που ήδη λειτουργούσαν, 62 συνολικά.
Σε ποιες περιοχές θα εκτείνονται
Συγκεκριμένα, πρόκειται να δημιουργηθούν 41 Πειραματικά και 9 Πρότυπα.
Με την προσθήκη των 50 νέων ο αριθμός θα αυξηθεί σε 112. Από αυτά, τα 75 θα είναι Πειραματικά και τα 37 Πρότυπα. Μετά τη δημιουργία των 50 νέων ΠΠΣ, Πειραματικά θα υπάρχουν πλέον και στις 13 περιφέρειες της χώρας (από 10 τώρα) και Πρότυπα στις 10 από τις 13 περιφέρειες (από 5 τώρα). Πρότυπο Σχολείο δεν θα υπάρχει στις Περιφέρειες Ιονίων Νήσων, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Νοτίου Αιγαίου.
Σχεδόν ένα δίμηνο μετά την πρόσκληση που απηύθυνε –στις 26 Φεβρουαρίου– το υπουργείο Παιδείας προς τα δημόσια σχολεία να ζητήσουν να μετατραπούν σε Πρότυπα ή Πειραματικά, η επιλογή έχει ολοκληρωθεί.
Η κλήρωση για τα Πειραματικά Σχολεία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 24 Ιουνίου και οι εξετάσεις για τα Πρότυπα τη Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021.
Ποιες οι διαφορές μεταξύ Πρότυπων και Πειραματικών
Σύμφωνα με το υπουργείο, η μεταξύ τους διάκριση έγκειται στο ότι τα μεν Πρότυπα είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και στη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα δε Πειραματικά είναι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.
«Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία συνιστούν εργαστήρια εθνικών διαστάσεων για την υλοποίηση καινοτόμων, διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών μεθόδων και εργαλείων, που στοχεύουν στη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του δημόσιου σχολείου και στη διάχυση καλών πρακτικών σε όλο το δίκτυο των σχολικών μονάδων της χώρας. Η ελληνική κοινωνία έχει διαχρονικά αγκαλιάσει με θέρμη τον θεσμό των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων. Εξαρχής επιδιώξαμε τη διεύρυνση του δικτύου τους, ώστε να παρέχουμε τη δυνατότητα σε ολοένα και περισσότερα παιδιά όλης της χώρας να γίνουν μέλη μιας σχολικής κοινότητας που αποσκοπεί στη συνολική βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης», δήλωσε χθες στην εφημερίδα Καθημερινή η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Τα κριτήρια
Μεταξύ των κριτηρίων αξιολόγησης των αιτήσεων των συλλόγων διδασκόντων σχολείων για να μετατραπούν σε Π.Σ. ή ΠΕΙΣ ήταν: α) τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού, β) η εμπειρία του σχολείου στο πεδίο της πρακτικής άσκησης φοιτητών, γ) η διοργάνωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, δ) η λειτουργία μαθητικών ομίλων, ε) η υλοποίηση καινοτόμων σχολικών δραστηριοτήτων όπως περιβαλλοντικά, πολιτιστικά προγράμματα και προγράμματα αγωγής υγείας, στ) οι ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις και οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης του σχολείου.
Η εισαγωγή στα Πειραματικά γίνεται με κλήρωση, ενώ στα Πρότυπα με εξετάσεις στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου. Ήδη, αναμένεται άμεσα η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα δίνει το εναρκτήριο λάκτισμα για την υποβολή των αιτήσεων των γονέων. Η ζήτηση θα είναι μεγάλη, όπως δείχνει η μέχρι τώρα κινητικότητα των γονέων που έμαθαν ότι κάποιο σχολείο στην περιοχή τους θα μετατραπεί σε Πρότυπο ή Πειραματικό.
Στον παρακάτω σύνδεσμο υπάρχει η σχετική ΚΥΑ με τα σχολεία: