Στα γαλανόλευκα έχουν ντυθεί τα δύο πρώτα Rafale που απέκτησε η Ελλάδα από την Γαλλία έτσι ώστε οι Έλληνες πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας να πραγματοποιούν τις πρώτες τους πτήσεις.
Συγκεκριμένα, οι πτήσεις που καταγράφηκαν και σε βίντεο γίνονται στην Γαλλία, στην βάση Μερικιάν κοντά στο Μπορντό όπου συνεχίζει και η εκπαίδευση των Ελλήνων πιλότων. Πρόκειται για τους πιλότους που θα πιστοποιηθούν και ως εκπαιδευτές έτσι ώστε με την άφιξη των υπερσύγχρονων αεροσκαφών στην Ελλάδα στις αρχές του νέου έτους να εκπαιδεύσουν και τα «γεράκια» της 332 Μοίρας.
Oι πρώτοι τέσσερις αεροπόροι ήδη πετούν solo το μαχητικό, αφού η ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση είχε ολοκληρωθεί πριν από τον Ιούνιο. Την ίδια ώρα και στην 114 Πτέρυγα Μάχης οι αλλαγές στην 332 Μοίρα «Γεράκι» δεν είναι λίγες κι αυτές αφορούν τόσο τους χώρους στην πολεμική Μοίρα, όσο και στα υπόστεγα είτε των τεχνικών είτε στις «φωλιές» των Rafale .
Στην περίπτωση των Rafale είναι κοινός τόπος ότι η ένταξή τους στην Πολεμική Αεροπορία θα επιφέρει τεκτονικές αλλαγές, αντίστοιχες με αυτές που προκάλεσε η παραλαβή των γαλλικών Mirage F1 το 1975.
Δείτε βίντεο:
Αν τηρηθούν τα συμφωνηθέντα, η Πολεμική Αεροπορία προσδοκά να διαθέτει έξι ετοιμοπόλεμα δικινητήρια μαχητικά αεροσκάφη στο τέλος του 2021, 12 στο τέλος του 2022 και 18 το καλοκαίρι του 2023.
Αεροπορική υπεροχή
Με την απόκτηση των μαχητικών αεροσκαφών Rafale η δύναμη πυρός της Πολεμικής Αεροπορίας αναμένεται να πολλαπλασιαστεί. Τα προηγμένα συστήματα των Rafale συνδυαστικά προσφέρουν αεροπορική υπεροχή. Το πακέτο αισθητήρων ραντάρ AESA και το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Spectra, που θεωρείται το κορυφαίο διαθέσιμο σύστημα στον κόσμο, βοηθούν τους χειριστέςτων Rafale να εντοπίζουν και να στοχοποιούν εχθρικά αεροσκάφη από μεγαλύτερη απόσταση.
Το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου παρέχει δυνατότητα ενεργού Stealth που επιτρέπει στον πιλότο του γαλλικού μαχητικού να κάνει jamming στο αντίπαλο αεροσκάφος χωρίς το ραντάρ του εχθρικού μαχητικού να καταλαβαίνει ότι στην περιοχή υπάρχει άλλο τζετ. Ως δικινητήριο αεροσκάφος, απέναντι σε μονοκινητήρια μαχητικά όπως τα F-16, το Rafale έχει πλεονέκτημα. Μπορεί να εκτελεί με μεγαλύτερη άνεση αποστολές συνοδείας ενώ παράλληλα έχει τον χρόνο να εμπλέκεται σε αερομαχίες προσφέροντας σε άλλα φίλια μονοκινητήρια αεροσκάφη τον χρόνο για να εκτελέσουν την αποστολή τους.
Οπως και τα τελευταίων τύπων F-16, το Rafale έχει το λεγόμενο Link-16, με το οποίο μπορεί να ανταλλάσει εικόνα σε πραγματικό χρόνο με αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης, πολεμικά πλοία, πυροβολαρχίες αντιαεροπορικών Patriot, ακόμη κι αν χρειάζεται να πετάξει με κλειστό το ραντάρ του. Κάτι εξίσου σημαντικό είναι ότι τα Rafale θα μειώσουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα των τουρκικών ιπτάμενων ραντάρ και τάνκερ. Και αυτό διότι, λόγω της εμβέλειας των όπλων των γαλλικών μαχητικών, τα τουρκικά αεροσκάφη θα είναι υποχρεωμένα να κινούνται πολύ πιο μακριά απ’ ό,τι έχουν συνηθίσει, έστω να μην μπαίνουν στις παραμέτρους βολής των Rafale.
Ενας από τους λόγους που τα Rafale θεωρούνται «game changer» είναι και τα όπλα τους. Οι πύραυλοι Mica, Exocet και οι υποστρατηγικοί πύραυλοι Scalp που μπορούν να μεταφερθούν και από τα Mirage 2000-5 θα «φοριούνται» και από τα Rafale. Η αγορά και των πυραύλων Meteor θα κάνει ακόμη μεγαλύτερη διαφορά υπέρ των ελληνικών φτερών, δικαιολογώντας απολύτως τον ενθουσιασμό στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας και τον συνωστισμό των Ικάρων που ανταγωνίζονται για το ποιος θα καταφέρει να μπει στις ομάδες των επίλεκτων που θα πιλοτάρουν τα Rafale.
Τι προβλέπει η σύμβαση προμήθειας των Rafale
Τα Rafale έρχονται στη χώρα μετά από μια υπερδεκαετή περίοδο αφοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Το κόστος για την αγορά των 12 μεταχειρισμένων και των έξι καινούριων Rafale που θα ενταχθούν στην 332 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας στην Τανάγρα μαζί με τα όπλα, ανταλλακτικά και άλλα υλικά τους ανέρχεται σε 2,32 δισ. ευρώ, τίμημα που θα εισπράξουν οι Γάλλοι πωλητές χωρίς τις κρατήσεις. Η χρηματοδότηση που συμφωνήθηκε με τους Γάλλους κατασκευαστές προέβλεπε την εκταμίευση του 30% του συνολικού τιμήματος ως προκαταβολή και την πληρωμή επιπλέον 30% επί της συνολικής αξίας τους μέσα σε έξι μήνες από την ενεργοποίηση του προγράμματος.
Στη συμφωνία προβλέπεται ότι το 2022 θα αρχίσει η παράδοση των έξι καινούριων Rafale (δύο διθέσια και τέσσερα μονοθέσια). Η παραλαβή τους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί 25 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2023. Τα τελευταία έξι μεταχειρισμένα Rafale αναμένεται να παραδοθούν μέσα στο 2023 (από τον 26ο μέχρι τον 31ο μήνα μετά την ενεργοποίηση της συμφωνίας, με ρυθμό ένα αεροσκάφος το μήνα).
Τα δύο από τα 12 μεταχειρισμένα Rafale θα είναι διθέσια και τα άλλα 10 θα είναι μονοθέσια, από τα αεροσκάφη που σήμερα είναι ενταγμένα στη γαλλική πολεμική αεροπορία.