Forbes: Η Ελλάδα διατηρεί το πλεονέκτημα στην αεράμυνα ακόμα και αν η Τουρκία πάρει F-16

H Τουρκία θα εξακολουθεί να έχει δυσκολία να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που πιθανότατα θα επιτύχει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία μέχρι το 2030

Η ένταση ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία βρίσκονται ψηλά στο διεθνή Τύπο, δεδομένων και των επιπτώσεων που θα μπορούσε να έχει αυτή σε επίπεδο ΝΑΤΟ, σε μία περίοδο που η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιουργεί την απαίτηση για ενότητα και μηδενικές ρωγμές στη Συμμαχία. Οι κινήσεις που κάνουν Αθήνα και Άγκυρα στην αγορά των εξοπλιστικών και δη η ισορροπία δυνάμεων όπως αυτή τείνει να διαμορφωθεί, με βάση τα νέα δεδομένα μπαίνουν επίσης στο μικροσκόπιο του διεθνούς παράγοντα.

Ενδεικτικό άρθρο του Forbes που αναφέρεται στην πρόθεση της Τουρκίας να εκσυγχρονίσει 80 F-16 και να αγοράσει 40 νέα, το οποίο ωστόσο σημειώνει ότι σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να υπερέχει τεχνλογικά στον τομέα της αεράμυνας.

Οι δυνάμεις Ελλάδας – Τουρκίας στο τέλος της δεκαετίας

Με αιχμή τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, της περασμένης εβδομάδας και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του αμερικανού προέδρου, Τζο Μπάιντεν, το άρθρο του Forbes σημειώνει ότι αυτές θα μπορούσαν να δώσουν μία πρώτη εικόνα για το πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν οι ελληνικές και τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις στο τέλος αυτής της δεκαετίας.

Σημειώνει την δήλωση Μπάιντεν υπέρ της απόκτησης F-16 στην Τουρκία, αμέσως μετά την συμφωνία της Άγκυρας να άρει το βέτο εναντίον Σουηδίας και Φινλανδίας. Τονίζει δε και την άρνηση του αμερικανού προέδρου ότι αυτή η υποστήριξη για την απόκτηση F-16 από την Τουρκία ήταν κάποιου είδους αντάλλαγμα για την άρση του βέτο της Άγκυρας απέναντι σε Ελσίνκι και Στοκχόλμη.

Επισημαίνει δε ότι η Άγκυρα χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά και τον εκσυγχρονισμό αυτών που ήδη έχει, από τη στιγμή που αποβλήθηκε από το πρόγραμμα των F-35 μετά τη συμφωνία της με τη Ρωσία και την απόκτηση των S-400.

Το άρθρο σημειώνει ότι και η Αθήνα ανακοίνωσε την επιστολή αίτησης για την αγορά 20 + 20 αεροσκαφών F-35, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σημειώνει ότι η διαδικασία από την παραγγελία μέχρι την παραλαβή θα είναι μακρά. Με τα πρώτα από αυτά να αναμένονται μετά το 2027-28.

Το πλεονέκτημα της Ελλάδας

Όπως σημειώνει το Forbes εάν και οι δύο συμφωνίες εγκριθούν – τόσο της Αθήνας όσο και της Άγκυρας – η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της τουρκικής αεροπορία. Και όχι μόνο επειδή θα έχει τα F-35.

Το άρθρο υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 83 F-16 σε διαμόρφωση Viper. Οι παραδόσεις έχουν ξεκινήσει και η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτό το συμβόλαιο στα μέσα του 2027. Έτσι, ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορέσει να κερδίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου σε ότι αφορά την τουρκική συμφωνία για τα F-16, κάτι που δεν είναι εγγυημένο, η Ελλάδα προηγείται και θα έχει τέτοια αεροσκάφη πριν την Τουρκία.

Ακόμα – όπως αναφέρει – η Ελλάδα θα αρχίσει να παραλαμβάνει F-35 περίπου την ίδια στιγμή που η Lockheed Martin θα τελειώνει την αναβάθμιση αυτών των ελληνικών F-16, υποθέτοντας ότι μπορεί να κλείσει συμφωνία για τουλάχιστον μία μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο.

Το Forbes σημειώνει ότι στην παραπάνω εξίσωση δεν περιλαμβάνονται τα 24 Rafale F3R μαχητικά 4,5 γενιάς που η Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει από τη Γαλλία και είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος στο τουρκικό οπλοστάσιο.

Τα Eurofighter Typhoon

Τονίζει δε ότι η Τουρκία εξέτασε το ενδεχόμενο αγοράς Eurofighter Typhoon από το Ηνωμένο Βασίλειο, εάν δεν σημειώσει πρόοδο στη συμφωνία για τα F-16. Το Λονδίνο ήρε όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα λόγω της στρατιωτικής επίθεσης τον Οκτώβριο του 2019 στη Συρία, καθιστώντας δυνατή την πώληση. Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για πώληση Eurofighter στην Τουρκία.

Η αγορά Eurofighters θα είχε νόημα για την Τουρκία, σύμφωνα με το Forbes, αφού θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως λύση μαχητικού 4,5 γενιάς για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί, είτε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς και να λειτουργήσουν ως αντίβαρο στα ελληνικά Rafales.

Ωστόσο, όπως σημειώνει, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την αγορά F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα ήταν περιττή.

Η Τουρκία μένει πίσω

Κατά το Forbes πάντως είτε έτσι είτε αλλιώς, η Τουρκία θα εξακολουθεί να έχει δυσκολία να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που πιθανότατα θα επιτύχει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία μέχρι το 2030. Ακόμα κι αν η Τουρκία αποκτήσει 120 F-16 Block Viper (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα), θα αντιμετωπίζει 83 ελληνικά μαχητικά F-16 Viper (όλα σε υπηρεσία το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20 έως 40 F-35, και, τουλάχιστον, 24 Rafale. Με άλλα λόγια, όχι λιγότερα από 128 μαχητικά με ίσες ή ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα της Τουρκίας.

Το άρθρο καταλήγει σημειώνοντας ότι ακόμα και αν η Τουρκία αγοράσει μια ή δύο μοίρα προηγμένων Eurofighters εκτός από τα εκσυγχρονισμένα F-16, η Πολεμική Αεροπορία της Ελλάδας πιθανότατα θα διατηρήσει αυτό το τεχνολογικό πλεονέκτημα.