Quantcast

Welt: Πώς η Πολωνία καταφέρνει να αυξήσει τις αμυντικές της δαπάνες στο 5%

Παρά τα 100 δισεκατομμύρια σε ειδικά κονδύλια, η Γερμανία δεν καταφέρνει να επιτύχει τον στόχο του ΝΑΤΟ για 2%, σημειώνει η Welt

 Η Πολωνία, από την άλλη πλευρά, θέλει να δαπανήσει σύντομα το 5% της οικονομικής της παραγωγής για εξοπλισμούς και να αυξήσει το ρυθμό. Η επιτυχία βασίζεται σε ένα δημοσιονομικό τέχνασμα – και στην παραίτηση από τα γερμανικά όπλα, σημειώνει η Welt.

Αν και ο 73χρονος Γιάροσλαβ Κατσίνσκι δεν κατέχει κυβερνητικό αξίωμα, ως ηγέτης του κυβερνώντος Κόμματος Νόμου και Δικαιοσύνης (PiS) εξακολουθεί να θεωρείται ο ισχυρότερος πολιτικός της Πολωνίας. Αυτό που ανακοινώνει συνήθως υλοποιείται.

Ωστόσο, αυτό που ανακοίνωσε το περασμένο καλοκαίρι στην πόλη Πλοκ της κεντρικής Πολωνίας φάνηκε υπερβολικά φιλόδοξο ακόμη και στους πιο πιστούς υποστηρικτές του κόμματος. “Λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας τα θέματα ασφάλειας”, δήλωσε. “Θα ξοδεύουμε το 3% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος μας για την άμυνα, και με τον καιρό θα είναι πέντε τοις εκατό”, συνέχισε ο Κατσίνσκι.

Στην πραγματικότητα, η Πολωνία απολαμβάνει εδώ και καιρό τη φήμη του υποδειγματικού μαθητή του ΝΑΤΟ. Η χώρα υπερβαίνει εύκολα τον στόχο της στρατιωτικής συμμαχίας για 2%- κατά το τρέχον έτος, με πρόσθετες αμυντικές δαπάνες ύψους 97 δισεκατομμυρίων ζλότυ, που αντιστοιχούν σε 21 δισεκατομμύρια ευρώ, η Πολωνία θα πρέπει να φτάσει το τρία τοις εκατό της οικονομικής παραγωγής. Τώρα ο πρωθυπουργός Ματέους Μοραβιέτσκι ανακοίνωσε μάλιστα ότι οι αμυντικές δαπάνες της χώρας θα αυξηθούν στο 4% φέτος.

“Αυτό θα είναι μια σαφής απόδειξη για όλες τις χώρες: Θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας, η Πολωνία είναι ασφαλής, η Πολωνία γίνεται όλο και πιο ασφαλής μαζί με τους συμμάχους μας”, δήλωσε ο επικεφαλής της κυβέρνησης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου νωρίτερα αυτή την εβδομάδα. Με τον τρόπο αυτό, η Πολωνία ξεπερνά ακόμη και τους προηγούμενους ηγέτες του ΝΑΤΟ, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ, οι οποίες δαπανούν σημαντικά περισσότερο από το τρία τοις εκατό του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος τους για τις ένοπλες δυνάμεις τους. Με ποσοστό 5%, η Πολωνία θα είναι ο μοναδικός ηγέτης στη συμμαχία – και φαίνεται ότι η πρόβλεψη του Κατσίνσκι θα επιτευχθεί μάλλον νωρίτερα παρά αργότερα.

Γιατί ο πολωνικός στρατός δεν καλύπτει μόνο τα πυρομαχικά ή άλλα υλικά κενά που προέκυψαν επειδή παρέδωσε από νωρίς περισσότερα από 250 άρματα μάχης και άλλο βαρύ εξοπλισμό στην Ουκρανία. Η Πολωνία προχωρά με γοργούς ρυθμούς σε γιγαντιαία εξοπλιστικά σχέδια δισεκατομμυρίων που επισκιάζουν τα άλλα σχέδια των ευρωπαίων συμμάχων της. Σε αυτά περιλαμβάνονται η απόκτηση του υπερσύγχρονου αεροσκάφους F-35 stealth, η αγορά περισσότερων από χίλια αρμάτων μάχης στις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα, εκατοντάδες εκτοξευτές πολλαπλών πυραύλων και αυτοκινούμενα οβιδοβόλα, δορυφόροι, μη επανδρωμένα αεροσκάφη μάχης και πολλά άλλα.

Αντίθεση με τη Γερμανία

Ήταν ήδη δεδομένο ότι η Πολωνία θα εντασσόταν στο πρόγραμμα F-35 πριν από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στις 24 Φεβρουαρίου 2022. Το 2019, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Πολωνού ομολόγου του Αντρέι Ντούντα στην Ουάσιγκτον, ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ ανέβηκε στον ουρανό μπροστά από τον Λευκό Οίκο για να θαυμάσει ένα μαχητικό του ίδιου τύπου. Παρόλο που ο Πολωνός υπουργός Άμυνας Μαριούζ Μπλασάκ δεν υπέγραψε πολλές από τις συμβάσεις απόκτησης μέχρι το καλοκαίρι του 2022, τα πρώτα αεροσκάφη έχουν ήδη εκφορτωθεί στο λιμάνι της Γκντίνια στη Βαλτική, όπως και τα άρματα μάχης Κ2 ή τα οβιδοβόλα Κ9 από τη Νότια Κορέα.

Ο αποφασιστικός και ταχύς επανεξοπλισμός της Πολωνίας έρχεται σε αντίθεση με τον μεγάλο δυτικό της γείτονα, τη Γερμανία. Εδώ και πολλά χρόνια, η Γερμανία επικρίνεται από τους συμμάχους της για τις πολύ χαμηλές δαπάνες για την άμυνα, και συνεισφέρει μόλις το 1,3% της οικονομικής της παραγωγής στην Bundeswehr. Παρά το ειδικό ταμείο των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ, ο στόχος του ΝΑΤΟ είναι απίθανο να επιτευχθεί τα επόμενα χρόνια – ιδίως αν, όπως έχει διαφανεί στο μεταξύ, πρόκειται να αυξηθεί περαιτέρω μετά από απόφαση της επικείμενης συνόδου κορυφής της Συμμαχίας στο Βίλνιους της Λιθουανίας.

Αν και η Γερμανία έχει προμηθεύσει την Ουκρανία με όπλα από τα αποθέματα της Bundeswehr, σχεδόν τίποτα δεν έχει επαναπαραγγελθεί μέχρι στιγμής. Σχεδόν ένα χρόνο μετά το ξέσπασμα του πολέμου δεν έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές αγορές. Πώς είναι δυνατόν η Πολωνία, της οποίας η εθνική οικονομία εξακολουθεί να είναι σημαντικά μικρότερη από τη γερμανική, να επανεξοπλίζεται τόσο πολύ ταχύτερα και σε μεγαλύτερη κλίμακα από τη Γερμανία;

Εκτός από την πολιτική βούληση στην πρώτη γραμμή της Πολωνίας, η οποία υποστηρίζεται από όλα τα πολιτικά κόμματα και τη συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας, υπάρχουν πολλοί άλλοι λόγοι. Ένας σημαντικός είναι η έλλειψη διαφάνειας. “Υπάρχουν περίπου δύο δωδεκάδες σκιώδεις προϋπολογισμοί που διαφεύγουν του αυστηρού δημοσιονομικού ελέγχου”, λέει ο Μάρεκ Σβιέρζίνσκι, γνωστός ειδικός σε θέματα ασφάλειας στο think tank Polityka Insight της Βαρσοβίας, σε συνέντευξή του στη Welt. Βεβαίως, υπάρχει δημόσιος προϋπολογισμός. Ελέγχεται, υπάρχουν ορισμένοι μηχανισμοί, εξηγεί ο Świerczyński.

“Και, φυσικά, υπάρχει και ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Άμυνας. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος των δαπανών για όπλα δεν περιλαμβάνεται σε αυτό. Χρηματοδοτούνται από ειδικά εξωλογιστικά κονδύλια και δεν είναι διαφανή”, λέει ο εμπειρογνώμονας. Αν τα προσθέσετε όλα αυτά, η Πολωνία βρίσκεται στο 4,4% – ήδη – σύμφωνα με τον Σβιρζίνσκι.

Έτσι, στην Πολωνία υπάρχουν ταυτόχρονα πολλά ειδικά ταμεία. Το μόνο πράγμα είναι ότι αυτό δεν είναι μεγάλο ζήτημα. Αντιθέτως: οι Πολωνοί αξιωματούχοι είναι συνήθως απρόθυμοι να μιλήσουν για το πώς ακριβώς χρηματοδοτούνται ορισμένες αγορές. Εξάλλου, η Πολωνία πρέπει να δημιουργήσει τεράστια χρέη για πολλά χρόνια. Ο επανεξοπλισμός τυγχάνει λαϊκής υποστήριξης – αλλά δεν είναι βέβαιο ότι σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού οι πολίτες θα υποστηρίξουν μακροπρόθεσμα μια τόσο φιλόδοξη αμυντική πολιτική, αν πρέπει να δεχτούν περικοπές σε άλλους τομείς, για παράδειγμα στις κοινωνικές ή εκπαιδευτικές δαπάνες.

Επιπλέον, η Πολωνία είναι μέλος του προγράμματος Foreign Military Financing (FMF) από πέρυσι, μετά από απόφαση του Κογκρέσου. Με αυτόν τον τρόπο, οι ΗΠΑ χρηματοδοτούν άμεσα τις αγορές όπλων για ορισμένους συμμάχους, υπό την προϋπόθεση ότι προέρχονται από την Αμερική. Ένα αρχικό ποσό 288,6 εκατομμυρίων δολαρίων έχει ήδη αποδεσμευτεί. Σε σχέση με τις μεγάλες πολωνικές εξαγορές, αυτό μπορεί να φαίνεται λίγο. Αλλά είναι κάτι περισσότερο από ένα συμβολικό ποσό.

Συμφωνίες όπλων με τις ΗΠΑ

Οι ΗΠΑ και η Πολωνία όχι μόνο εδραιώνουν την ήδη στενή συνεργασία τους σε θέματα πολιτικής ασφάλειας, αλλά και πολλές από τις αγορές της Πολωνίας είναι φθηνότερες σε λεπτομέρειες από ό,τι αλλού. Η Βαρσοβία συχνά αποφεύγει τις λεγόμενες χρυσές λύσεις, αγοράζοντας μεταχειρισμένα αγαθά ή ό,τι είναι διαθέσιμο στην αγορά. Ένα παράδειγμα είναι 116 μεταχειρισμένα άρματα μάχης Abrams από τα αμερικανικά αποθέματα. Το shopping spree στη Νότια Κορέα είναι παρόμοιο. Αυτός είναι ένας άλλος λόγος για το ρυθμό επανεξοπλισμού της Πολωνίας. Επιπλέον, το σύστημα προμηθειών είναι λιγότερο γραφειοκρατικό και βραδύκαυστο από ό,τι στη Γερμανία.

“Ο επανεξοπλισμός του πολωνικού στρατού προχωράει γρήγορα, είναι πρωτοφανής. Η ταχύτητα αποτελεί προτεραιότητα για τους υπεύθυνους. Αυτό είναι καλό. Αλλά δεν πάνε όλα τέλεια”, λέει ο εμπειρογνώμονας Σβιρζίνσκι. Μπορεί να καταλάβει ότι πολλοί ξένοι παρατηρητές εντυπωσιάζονται ή αναρωτιούνται “γιατί τα πράγματα δεν πάνε τόσο γρήγορα γι’ αυτούς”, συνεχίζει. “Αλλά όταν εξετάζουμε τις λεπτομέρειες, όταν ρίχνουμε μια πιο προσεκτική ματιά, συνειδητοποιούμε ότι υπάρχουν προβλήματα με τις προμήθειες και στην Πολωνία”, λέει ο Σβιρζίνσκι.

Ο εμπειρογνώμονας επισημαίνει ότι υπάρχουν αναφορές από τη βιομηχανία ότι οι Νοτιοκορεάτες εμποδίζουν εν μέρει την παραγωγή του οβιδοβόλου Krab προκειμένου να εξασφαλίσουν περαιτέρω μερίδιο αγοράς στην Πολωνία. Το Krab είναι πολωνικό προϊόν, αλλά χρειάζεται νοτιοκορεατικά εξαρτήματα. Η Πολωνία παρέδωσε 54 οβιδοβόλα Krab στην Ουκρανία. Στην πραγματικότητα υποτίθεται ότι είναι post-produced  (σ.σ. μετά την παραγωγή). Ωστόσο, προκειμένου να καλυφθούν ταχύτερα τα κενά, αγοράζονται επίσης οβιδοβόλα Κ9 στη Νότια Κορέα. Αυτό δεν αποτελεί ιδανική λύση για τον πολωνικό κλάδο. Υπάρχουν επίσης καθυστερήσεις στην παραγωγή αρμάτων μάχης και δυσμενής βιομηχανικός ανταγωνισμός για τα οχήματα μάχης πεζικού.

Είναι επίσης αμφιλεγόμενο ότι η Πολωνία θα αποσυρθεί μεσοπρόθεσμα από το πρόγραμμα Leopard 2, παρόλο που ο στρατός διαθέτει ένα πολύ σύγχρονο μοντέλο του γερμανικού άρματος μάχης με τη μορφή της έκδοσης 2PL, η οποία έχει προσαρμοστεί ειδικά στις πολωνικές ανάγκες. Ούτε καν όλα τα παλαιότερα μοντέλα 2A4 δεν έχουν εκσυγχρονιστεί αναλόγως. Ο στρατός αναφέρει ότι οι στρατιώτες είναι ικανοποιημένοι με το Leopard 2. Αλλά η στροφή στα αμερικανικά και νοτιοκορεατικά μοντέλα έχει πολιτικό χαρακτήρα.

Η απροθυμία της Γερμανίας να παράσχει οπλική βοήθεια στην Ουκρανία έπεισε την ηγεσία της Βαρσοβίας να αποσυρθεί ακόμη πιο γρήγορα από την οπλική συνεργασία με τη Γερμανία. Οι λόγοι είναι η ήδη σκεπτικιστική στάση των κυβερνώντων εθνικών συντηρητικών απέναντι στη Γερμανία, αλλά και η χαμένη εμπιστοσύνη στη γερμανική πολιτική και το αγχωτικό ερώτημα για το πόσο καιρό θα χρειαστεί η γερμανική βιομηχανία για να παραδώσει σε περίπτωση σύγκρουσης. “Η ταχύτητα”, λέει ο ειδικός Σβιρζίνσκι, “είναι το πιο σημαντικό. Γι’ αυτό, η πολωνική κυβέρνηση είναι έτοιμη να κάνει παραχωρήσεις αλλού”.