UNESCO: Επιπλέον 69 εκατ. εκπαιδευτικοί χρειάζονται για να επιτευχθεί ο στόχος «της παγκόσμιας βασικής εκπαίδευσης»

Σε όλο τον κόσμο χρειάζονται επιπλέον 69 εκατομμύρια εκπαιδευτικοί για να επιτευχθεί ο στόχος «της παγκόσμιας βασικής εκπαίδευσης ως το 2030», σύμφωνα με έγγραφο της Unesco που δημοσιεύθηκε στις αρχές Οκτωβρίου

Χαμηλοί μισθοί, επιδείνωση των συνθηκών εργασίας: από τη Γερμανία ως τον Νίγηρα, περνώντας από τις ΗΠΑ το επάγγελμα του εκπαιδευτικού αντιμετωπίζει κρίση σε πολλές χώρες, ένα φαινόμενο που επιδεινώθηκε μετά την πανδημία covid-19.

Σε όλο τον κόσμο χρειάζονται επιπλέον 69 εκατομμύρια εκπαιδευτικοί για να επιτευχθεί ο στόχος «της παγκόσμιας βασικής εκπαίδευσης ως το 2030», σύμφωνα με έγγραφο της Unesco που δημοσιεύθηκε στις αρχές Οκτωβρίου.

Συμφωνα με τις εκτιμήσεις των κυβερνήσεων, ως το 2025 θα λείπουν 25.000 εκπαιδευτικοί στη Γερμανία και ως το 2030 30.000 στην Πορτογαλία.

Η Γερμανία, η Πορτογαλία, η Σουηδία και η Ιταλία είναι αντιμέτωπες και με «μαζικές συνταξιοδοτήσεις, κάτι που θα επιδεινώσει το πρόβλημα», προειδοποίησε ο Ερίκ Σαρμπονιέ, ειδικός σε θέματα εκπαίδευσης στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ).

Στην Ιταλία το 60% των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι άνω των 50 ετών, ποσοστό που στη Γερμανία φτάνει το 37%, στην Πορτογαλία το 42%, στη Σουηδία 36% και στη Γαλλία το 23% , σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.

 

«Απουσία εκτίμησης»

Οι αιτίες για το φαινόμενο αυτό είναι πολλές, σύμφωνα με τον Ρεζίς Μαλέ, καθηγητή της Επιστήμης της Εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο του Μπορντό: «το χαμηλό επίπεδο των μισθών (…) αλλά και η επιδείνωση των συνθηκών εργασίας, του στάτους και μια ακόμη διάσταση (…) αυτή της απουσίας εκτίμησης, αναγνώρισης» του έργου των εκπαιδευτικών.

Οι ελλείψεις εκπαιδευτικών επηρεάζουν και άλλες ηπείρους.

Στην υποσαχάρια Αφρική «κατά μέσο όρο υπάρχει ένας εκπαιδευτικός ανά 56 μαθητές δημοτικού σχολείου και ένας εκπαιδευτικός ανά 55 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση», επεσήμανε ο Μπορέν Σακρούν, διευθυντής του τμήματος Πολιτικών και Συστημάτων Δια Βίου Μάθησης στην Unesco.

Ως το 2030 «το Τσαντ και ο Νίγηρας θα πρέπει να υπερδιπλασιάσουν τον αριθμό των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση», υπογράμμισε.

Σε αυτό το μέρος του κόσμου, σύμφωνα με τον Σακρούν, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών είναι «μικρότερες από τις τρέχουσες και προβλεπόμενες ανάγκες» καθώς «ως το 2030 θα πρέπει να προσληφθούν επιπλέον 16,5 εκατ. εκπαιδευτικοί».

Στις ΗΠΑ παρατηρείται μια «πρωτόγνωρη» κρίση, σύμφωνα με τον Σαρμπονιέ. Στα τέλη Αυγούστου η εφημερίδα Washington Post έκανε λόγο για «καταστροφικές ελλείψεις», σημειώνοντας ότι ποτέ η χώρα «δεν έχει αντιμετωπίσει μια τόσο σοβαρή κατάσταση».

Σύμφωνα με τον ειδικό του ΟΟΣΑ, οι ελλείψεις εκπαιδευτικών είναι «ένα θέμα ανησυχίας για το οποίο πρέπει να δράσουμε», όμως υπογράμμισε ότι μπορεί να λυθεί. «Η Φινλανδία, η Νότια Κορέα και η Ιρλανδία τα πάνε καλά χάρη σε προληπτικά μέτρα» που έχουν λάβει, σημείωσε ο ίδιος, και επειδή «η κοινωνία εκτιμά το επάγγελμα» του εκπαιδευτικού.