Ξεδιαλύνεται σταδιακά το κουβάρι της υπόθεσης εκμετάλλευσης. Ο λομπίστας Μαρκ ΜακΓκαν αποκάλυψε στη βρετανική εφημερίδα Guardian ότι ήταν ο πληροφοριοδότης για τις πρακτικές της Uber και αυτός που βρίσκεται ουσιαστικά πίσω από τη διαρροή χιλιάδων εσωτερικών εγγράφων της εταιρείας.
Ο ΜακΓκαν, ο οποίος μεταξύ 2014 και 2016 ηγήθηκε των προσπαθειών για την επέκταση της εταιρείας – που δραστηριοποιείται στον τομέα της παροχής υπηρεσιών μεταφορών – σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι αποφάσισε να μιλήσει επειδή πιστεύει ότι η Uber παραβίασε τους νόμους σε δεκάδες χώρες και εξαπάτησε ανθρώπους σχετικά με τα κέρδη του επιχειρηματικού μοντέλου, όπως μεταδίδει ο Guardian.
Η βρετανική εφημερίδα εξασφάλισε και μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της περίπου 124.000 έγγραφα που χρονολογούνται από το 2013 ως το 2017, μεταξύ των οποίων SMS και ηλεκτρονική αλληλογραφία στελεχών της Uber, καθώς και παρουσιάσεις, σημειώσεις και τιμολόγια.
Σε αυτά παρουσιάζονται κάποιες πρακτικές της Uber στη διάρκεια των ετών της γρήγορης επέκτασης της εταιρείας, αλλά και σε μια περίοδο που βρέθηκε στο επίκεντρο πολλών αντιπαραθέσεων κυρίως με εταιρείες ταξί σε διάφορες πόλεις του κόσμου, από το Παρίσι ως το Γιοχάνεσμπουργκ.
Σύμφωνα με τον Guardian, η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία), κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να διαμαρτύρονται στην αστυνομία όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές.
Ο «λομπίστας» Μακρόν και το «κουμπί θανάτου» που είχαν στη διάθεσή τους οι οδηγοί
Τον «διακόπτη θανάτου» χρησιμοποιούσε η αμερικανική εταιρεία «Uber» που δραστηριοποιείται στον τομέα της μίσθωσης ιδιωτικών οχημάτων για να ξεφύγει από την μέγγενη της Αστυνομίας και της Δικαιοσύνης.
Αυτό προκύπτει από την παγκόσμια έρευνα, που απαριθμεί 124.000 εμπιστευτικά έγγραφα της Uber, ενώ αποκαλύπτονται προσπάθειες πίεσης για τον Τζο Μπάιντεν, Όλαφ Σολτς και τον Τζορτζ Όσμπορν, όπως και υψηλόβαθμα στελέχη του Ομπάμα που βοήθησαν στο παγκόσμιο πλασάρισμα της εταιρείας.
Κυρίως όμως έγγραφα που εμφανίζουν τον Εμανουέλ Μακρόν να βοηθά κρυφά το λόμπι της «Uber» στη Γαλλία και να είναι ο μόνος από την κυβέρνηση Ολάντ που στήριζε απροκάλυπτα την εταιρεία.
Τα αρχεία που είδαν το φως μέσω διεθνούς κοινοπραξίας δημοσιογράφων, στην οποία συμμετέχει η εφημερίδα «Le Monde» και η κρατική France Info, αποκαλύπτουν πως ο Μακρόν ενήργησε παρασκηνιακά υπέρ της εταιρείας την περίοδο 2014- 2016, όταν ήταν υπουργός Οικονομικών. Το θέμα είναι ότι λειτούργησε αποκλειστικά μόνος, χωρίς να ενημερώσει τα άλλα αρμόδια μέλη της κυβέρνησης.
Το μυστικό όπλο της Uber
Η «Uber» χρησιμοποιούσε κρυφή τεχνολογία, μέσω λογισμικών, ώστε να μπορεί να αποφεύγει τις όποιες έρευνες από την αστυνομία ή τη δικαιοσύνη.
Όπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα «Guardian», οι οδηγοί, έπειτα και από προσωπική προτροπή του πρώην αφεντικού, Τράβις Κάλανικ, φέρονται να είχαν πρόσβαση σε έναν «διακόπτη ασφαλείας» – ονόματι «kill switch», με το οποίο μπορούσαν να «κόψουν» την πρόσβαση στα λογισμικά της Uber και να αποφύγουν ελέγχους.
Αυτό συνέβη σε τουλάχιστον έξι χώρες, ενώ παρουσιάζεται το παράδειγμα αστυνομικής εφόδου στο Άμστερνταμ, όπου ο ίδιος ο Τράβις Κάλανικ έδωσε εντολή στους εργαζόμενους να χρησιμοποιήσουν άμεσα το συγκεκριμένο εργαλείο.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τη δημοσιογραφική έρευνα ο πρώην επικεφαλής της Uber, Tράβις Κάλανικ και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν τις βίαιες διαδηλώσεις και τα περιστατικά επιθέσεων κατά οδηγών της εταιρείας προκειμένου να προωθήσουν την εταιρεία και να κερδίσουν την συμπάθεια και την υποστήριξη της κοινής γνώμης.
Αυτά καταγράφονται σε γραπτά μηνύματα του πρώην αφεντικού της εταιρείας, με την πλευρά του Κάλανικ να απαντά ότι ο πρώην CEO «ποτέ δεν πρότεινε ότι η Uber θα έπρεπε να εκμεταλλευτεί τη βία εις βάρος της ασφάλειας των οδηγών της».
Παράλληλα, τα άρθρα αναφέρονται σε μηνύματα του Τράβις Κάλανικ, τότε επικεφαλής της εταιρείας με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, όταν στελέχη της εξέφρασαν την ανησυχία τους για τους κινδύνους που ενδέχεται να αντιμετώπιζαν οι οδηγοί της Uber τους οποίους ενθάρρυναν να συμμετάσχουν σε διαδήλωση στο Παρίσι.
«Πιστεύω ότι αξίζει πολύ τον κόπο», τους απάντησε ο συνιδρυτής της εταιρείας. «Η βία εγγυάται την επιτυχία».
Σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian, η Uber υιοθέτησε αντίστοιχες τακτικές σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες ,όπως Βέλγιο, Ολλανδία, Ισπανία, Ιταλία κινητοποιώντας τους οδηγούς της και ωθώντας τους να διαμαρτύρονται στην αστυνομία όταν έπεφταν θύματα επιθέσεων, με στόχο η εταιρεία να εκμεταλλευθεί την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης για να αποσπάσει υποχωρήσεις από τις αρχές.
Στη Γαλλία, το σκάνδαλο «Uber Files» έχει φέρει τα πάνω – κάτω με το Ελιζέ από την πλευρά του να επισημαίνει στο Γαλλικό Πρακτορείο, ότι ο κ. Μακρόν, ως υπουργός Οικονομίας, «φυσικά» είχε επαφές «με διάφορες εταιρείες οι οποίες εμπλέκονταν σε βαθιές αλλαγές σε τομείς των υπηρεσιών που συνέβησαν τα χρόνια που αναφέρονται», τις οποίες «διευκόλυνε αίροντας διοικητικά και ρυθμιστικά προσκόμματα».
Τότε, στην κυβέρνηση του Σοσιαλιστή προέδρου Φρανσουά Ολάντ, ο Εμανουέλ Μακρόν είχε ξεκινήσει από σύμβουλος, για να γίνει στη συνέχεια υπουργός Οικονομίας.
Η κυβέρνηση Ολάντ έβλεπε με «κακό μάτι» την εγκατάσταση της Uber Γαλλία, λόγω του κίνδυνου απορρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας. Όλη στην κυβέρνηση ήταν κατά, εκτός ενός: του τότε υπουργού Οικονομίας, Εμανουέλ Μακρόν.