Μετάφραση: Αντώνης Χρυσουλάκης
Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ δήλωσε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό στο κοινοβούλιο στις 22 Νοεμβρίου ότι δεν μπορούν να προμηθευτούν οι κινητήρες για τα εγχώρια παραγόμενα άρματα μάχης και το πυροβολικό, ασκώντας κριτική σε ξένες χώρες χωρίς να τις αναφέρει ονομαστικά. Σύμφωνα με το Nordic Monitor ο Ακάρ είχε δώσει στη Βουλή κυριολεκτικά τις ίδιες δικαιολογίες πέρυσι κατά τη διάρκεια των ακροάσεων του προϋπολογισμού και υποσχέθηκε ότι η εγχώρια παραγωγή αρμάτων θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.
Υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση είχε κάνει κάθε είδους πολιτικές, στρατιωτικές και εμπορικές προσπάθειες για την προμήθεια κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης κίνησης από το εξωτερικό για τη μαζική παραγωγή του οβιδοβόλου Fırtına και του άρματος μάχης Altay, ο Akar δήλωσε: «Δυστυχώς, αυτή η διαδικασία έχει επηρεαστεί αρνητικά και έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις λόγω των εμποδίων που έχουν υψωθεί από ορισμένες χώρες».
Το σχέδιο Altay είναι το πρώτο πρόγραμμα ανάπτυξης αρμάτων μάχης της Τουρκίας, το οποίο περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα διοίκησης και ελέγχου, ένα πυροβόλο των 120 χιλιοστών και θωράκιση, τα οποία θα κατασκευαστούν από Τούρκους αμυντικούς εργολάβους.
Ο Ακάρ πρόσθεσε ότι εκτός από τις προσπάθειες για προμήθειες από το εξωτερικό, συνεχίζονται οι εργασίες για την εγχώρια παραγωγή κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης κίνησης.
Εν τω μεταξύ, ο İsmail Demir, επικεφαλής της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας (Savunma Sanayii Baskanligi, SSB), της κορυφαίας υπηρεσίας αμυντικών προμηθειών της Τουρκίας, δήλωσε στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu τον Σεπτέμβριο ότι είχαν ενσωματωθεί στο άρμα συστήματα ενέργειας που είχαν εισαχθεί από την Κορέα, προσθέτοντας ότι οι δοκιμές είχαν ήδη αρχίσει. Ο Demir αναγνώρισε ότι εργάζονταν σε κάποιες διαταραχές που έπρεπε να διορθωθούν, αλλά δήλωσε ότι η εξέλιξη του έργου ήταν θετική μέχρι στιγμής. Σύμφωνα με τον Demir, η μαζική παραγωγή του άρματος μπορεί να ξεκινήσει το 2023.
Οι στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες, ωστόσο, έχουν επιφυλάξεις σχετικά με τους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης κίνησης που αναπτύχθηκαν από τις κορεατικές εταιρείες Hyundai Doosan Infracore και S&T Dynamics. Λένε ότι το κορεατικό σύστημα ισχύος μπορεί να είναι ασύμβατο με το άρμα Altay. Αναφέρουν επίσης ότι ακόμη και η Κορέα προτιμά τον γερμανικό κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε προηγουμένως στα πρώτα πρωτότυπα Altay.
Ο Ακάρ είχε προηγουμένως δηλώσει ότι η καλύτερη λύση για το έργο ήταν η χρήση της γερμανικής τεχνολογίας, μετά από συνάντηση με τη Γερμανίδα υπουργό Άμυνας Άνεγκρετ Κραμπ Καρενμπάουερ τον Φεβρουάριο του 2021 στο Βερολίνο. «Το Altay αναπτύχθηκε με βάση έναν γερμανικό κινητήρα. Η εύρεση ενός εναλλακτικού κινητήρα από άλλη χώρα και η ενσωμάτωσή του στο άρμα δεν είναι απλή υπόθεση. Ο σχεδιασμός του άρματος πρέπει να αλλάξει. Ως εκ τούτου, η καταλληλότερη λύση θα ήταν η προμήθεια του γερμανικού συστήματος ισχύος». Ωστόσο, ο ίδιος ο Ακάρ διευκρίνισε τον Νοέμβριο του 2021 ότι η γερμανική Rheinmetall δεν θα συμμετάσχει στο έργο. Δεν ήταν μυστικό ότι υπήρχαν σοβαρές καθυστερήσεις στο έργο λόγω του αδήλωτου εμπάργκο όπλων της γερμανικής κυβέρνησης που ξεκίνησε ως αντίδραση στις στρατιωτικές επεμβάσεις της Τουρκίας στη Συρία τα τελευταία χρόνια.
Όσον αφορά το 16χρονο έργο που έχει μετατραπεί σε αίνιγμα, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απέρριψε την προσφορά μιας ιδιωτικής εταιρείας που είχε ήδη παράγει ένα πρωτότυπο και ήταν έτοιμη για μαζική παραγωγή- ωστόσο ανέθεσε σε μια άλλη εταιρεία που ανήκει σε επιχειρηματία του στενού του κύκλου, προκαλώντας μεγάλη αντιπαράθεση το 2017. Ο Ερντογάν έχει ανακοινώσει αρκετές φορές ότι η μαζική παραγωγή του άρματος Altay θα ξεκινήσει σύντομα, επισημαίνοντας διάφορες ημερομηνίες.
Η μηχανολογική ανάγκη της Τουρκίας δεν αφορά μόνο την εγχώρια παραγωγή αρμάτων. Το οβιδοβόλο Fırtına, το οποίο είναι ένα επίσης εγχώριο έργο χρειάζεται και αυτό κινητήρα και σύστημα μετάδοσης κίνησης. Δεδομένου ότι η συμφωνία άδειας χρήσης δεν μπορούσε να γίνει με τους Γερμανούς που είχαν παράσχει τα συστήματα στο παρελθόν, η Τουρκία αναζήτησε εναλλακτικούς προμηθευτές. Σύμφωνα με τον υπουργό Ακάρ , οι συνομιλίες με τους Αμερικανούς έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο. «Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια. Τους λέμε ότι πρέπει να μας δώσετε αυτούς τους κινητήρες», δήλωσε στην Βουλή την περασμένη εβδομάδα.
Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν προηγουμένως ότι η Τουρκία είχε συμφωνήσει σχετικά με τους οικονομικούς όρους και είχε υπογράψει προσύμφωνο με τις εταιρείες RENK America και Allison Transmission που εδρεύουν στις ΗΠΑ.
Οι τουρκικές χερσαίες δυνάμεις βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο πυροβολικό Fırtına σε διασυνοριακές επιχειρήσεις, ιδίως στη Συρία, για να παρέχουν κάλυψη στα στρατεύματά τους και να καταστέλλουν τα εχθρικά πυρά. Η Τουρκία ήθελε επίσης να τα εξάγει σε άλλες χώρες, αλλά εμποδίστηκε από τη Γερμανία. Σύμφωνα με τον Ακάρ, έξι Fırtına κατασκευάστηκαν στην Τουρκία το 2021. Ωστόσο, κατασκευάστηκαν με τη χρήση από καιρό εισαγόμενων κινητήρων για την ανάπτυξη πρωτοτύπων.
*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Nordic Monitor