Η Boeing αποχαιρέτησε το εμβληματικό 747, παραδίδοντας το τελευταίο αεροπλάνο στην Atlas Air το απόγευμα της Τρίτης και σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής για το αεροσκάφος που κατέκτησε τους αιθέρες για 50 χρόνια.
Χιλιάδες εργαζόμενοι της Boeing, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων από τους λεγόμενους «Απίθανους», οι «πιονέροι» που ανέπτυξαν το τζετ τη δεκαετία του 1960, παρακολούθησαν την τελευταία παράδοση του ιστορικού αεροπλάνου, το οποίο έδωσε τη δυνατότητα για αεροπορικά ταξίδια στο ευρύ κοινό και αντιπροσώπευσε ένα ανεξίτηλο κομμάτι της αμερικανικής αεροναυπηγικής και τεχνολογικής ανάπτυξης. Το ιστορικό αεροσκάφος έγινε σύμβολο των ουρανών για μισό αιώνα.
Σύμφωνα με ιστοτόπους που ασχολούνται με πτήσεις, καθώς και σε σχετικά βίντεο που έχουν διαρρεύσει στο διαδίκτυο, η πτήση του τελευταίου αεροσκάφους 747 συνοδεύτηκε από μια διαδρομή που «χάραξε» ένα στέμμα στον ουρανό και τον αριθμό «747».
Παρθενικό ταξίδι γεμάτο συμβολισμούς
Η εκδήλωση στο εργοστάσιο κατασκευής επισφραγίστηκε με την εμφάνιση διασημοτήτων, όπως ο Τζον Τραβόλτα, ο οποίος αφηγήθηκε ότι έμαθε να πετάει το 747-400 ως πρεσβευτής της Qantas Airlines. «Το δυσκολότερο πρόγραμμα που θα χρειαστεί να υπομείνει ποτέ οποιοσδήποτε πιλότος της πολιτικής αεροπορίας» δήλωσε ο Τραβόλτα, ο οποίος χαρακτήρισε το τζετ το «πιο καλά μελετημένο και ασφαλές αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ».
Γνωστό και ως «βασίλισσα των ουρανών», το 747 σχεδίασε και κατασκεύασε η Boeing σε 28 μήνες και η ιστορική αμερικανική εταιρεία Pan Am το παρουσίασε το 1970.
Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Ρίτσαρντ Μπράνσον, ο οποίος εμπνεύστηκε να ξεκινήσει μια αεροπορική εταιρεία με ένα μόνο Boeing 747, αφού κόλλησε σε μια πτήση με καθυστέρηση, νωρίτερα την Τρίτη το αποκάλεσε «υπέροχο θηρίο», καθώς το αποχαιρετούσε.
Οι εγκαταστάσεις της Boeing στο Έβερετ της Ουάσιγκτον είναι ο τόπος παρθενικής παραγωγής του 747. Χτίστηκαν το 1967 για την παραγωγή του αεροσκάφους-μαμούθ και παραμένει το μεγαλύτερο εργοστάσιο κατασκευής στον κόσμο, σύμφωνα με την Boeing.
Tέλος εποχής για το Boeing 747
Αλλά μετά από πέντε δεκαετίες, η ζήτηση των πελατών για το 747 μειώθηκε, καθώς η Boeing και η Airbus ανέπτυξαν πιο αποδοτικά ως προς τα καύσιμα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, με δύο κινητήρες. Όταν η Boeing επιβεβαίωσε τον Ιούλιο του 2020 ότι θα τερματίσει την παραγωγή του 747, παρήγαγε ήδη μόνο με ρυθμό μισού αεροσκάφους το μήνα.
Η Boeing παρέδωσε πέντε 747 το 2022, ενώ το 1990, το έτος αιχμής των παραδόσεων της πιο εμπορικής έκδοσης 747-400, η Boeing παρέδωσε 70 αεροσκάφη.
Όλοι οι εργαζόμενοι στο πρόγραμμα 747 μεταφέρθηκαν σε άλλες θέσεις εργασίας ή συνταξιοδοτήθηκαν οικειοθελώς δήλωσε ο Κιμ Σμιθ, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Boeing για τα προγράμματα 747 και 767.
Ενώ η Boeing κατασκευάζει επίσης τα 767 και 777 στο Έβερετ, η εταιρεία δεν έχει αποφασίσει ακόμη ποιο πρόγραμμα θα αναλάβει μόνιμα τον χώρο παραγωγής του 747, ο οποίος χρησιμοποιείται επί του παρόντος για την απογραφή του 787 και τις εργασίες του 777X, δήλωσε ο Σμιθ.
Ο διάδοχος του 747, το 777X, δεν θα είναι έτοιμο για παράδοση πριν από το 2025, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβιντ Καλχούν, εστίασε σε αυτό: «Το 777, το επόμενο αεροπλάνο που θα κυριαρχήσει σε αυτόν τον χώρο, εκτόπισε έτσι απλά όλο τον ανταγωνισμό του, και δεν έχουμε παρουσιάσει καν την καλύτερη έκδοση».