Το σκάνδαλο Qatar gate εξακολουθεί να απασχολεί την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Μάλιστα, σήμερα αναμένεται η νέα εξέταση από πλευράς των δικαστών των αιτημάτων από Εύα Καϊλή και Μαρκ Ταραμπέλα για αποφυλάκισή τους.
Παράλληλα, νέες πτυχές της υπόθεσης που συγκλόνισε το ευρωκοινοβούλιο έρχονται στο φως της δημοσιότητας, μετά τις αποκαλύψεις του Politico πως κορυφαίος αξιωματούχος της Κομισιόν στον τομέα των μεταφορών έλαβε δωρεάν πτήσεις από την κυβέρνηση του Κατάρ, την ώρα που η ομάδα του διαπραγματευόταν μια σημαντική αεροπορική συμφωνία ζωτικής σημασίας για την αεροπορική εταιρεία.
Ο Henrik Hololei, γενικός διευθυντής του τμήματος μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πέταξε δωρεάν στην business class της Qatar Airways εννέα φορές μεταξύ 2015 και 2021, σύμφωνα με πληροφορίες που έλαβε το Politico.
Έξι από τις δωρεάν πτήσεις πραγματοποιήθηκαν την περίοδο που καταρτιζόταν η συμφωνία για την πρόσβαση της Qatar Airways στην ευρωπαϊκή αγορά.
Εντός της ΕΕ έχει ξεκινήσει ήδη μία εκστρατεία, προκειμένου να προχωρήσουν οι έρευνες για την συγκεκριμένη υπόθεση.
Ο Hololei, όπως αναφέρει το Politico, αρνήθηκε να σχολιάσει. Ένας εκπρόσωπος της Επιτροπής υπερασπίστηκε την απόφαση του Hololei να δεχτεί τις δωρεάν πτήσεις της Qatar Airways.
«Όλες οι αποστολές που αναλύθηκαν, εγκρίθηκαν και διεξήχθησαν, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες», δήλωσε ο εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι οι πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων «εξετάστηκαν προσεκτικά και αποκλείστηκαν».
Τον Ιανουάριο του 2017, λίγους μήνες αφότου η ομάδα του Hololei στην Επιτροπή άρχισε να εργάζεται για τις αεροπορικές υπηρεσίες που ασχολούνται με το Κατάρ, ο Hololei δέχτηκε δωρεάν πτήσεις στην business class από την Qatar Airways, από Βρυξέλλες έως Ντόχα και πάλι πίσω. Το ταξίδι πληρώθηκε από την κυβέρνηση του Κατάρ, έδειξαν τα έγγραφα.
Η τελική συμφωνία χορήγησε σε αεροπορικές εταιρείες με έδρα το Κατάρ, συμπεριλαμβανομένης της Qatar Airways, των δικαιωμάτων προσγείωσής στους περισσότερους προορισμούς της ΕΕ, προσφέροντας στον μεταφορέα προσοδοφόρα πρόσβαση σε αγορά 450 εκατομμυρίων καταναλωτών. Σε αντάλλαγμα, η Airlines της ΕΕ έλαβε αμοιβαία δικαιώματα για μια αγορά λιγότερων από 3 εκατομμύρια ανθρώπους, αλλά μέσω ενός κόμβου αεροδρομίου της Ντόχα που βρίσκεται στρατηγικά μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών προορισμών και της Ασίας.
Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής επισήμανε ότι η επίσκεψη του Hololei στο Κατάρ δεν ήταν μέρος των διαπραγματεύσεων για τις αεροπορικές μεταφορές ΕΕ-Qatar, προσθέτοντας ότι «δεν ήταν ποτέ μέρος» της ομάδας που διαπραγματεύεται τη συμφωνία. Ωστόσο, ο Hololei έτρεξε το τμήμα που εργάζεται για τις διαπραγματεύσεις και έχει προωθήσει σταθερά τη συνεργασία με το Κατάρ στο κοινό.
Τον Φεβρουάριο του 2019, επαίνεσε την «έντιμη δέσμευση και ανοιχτό διάλογο» μεταξύ του κράτους του Κατάρ και της ΕΕ και τον Ιούνιο του 2019 συναντήθηκε με τον υπουργό μεταφορών του Κατάρ, Jassim Saif Ahmed al-Sulaiti όπου συζήτησαν για τις σχέσεις της Επιτροπής και του Κατάρ στους τομείς της Πολιτικής Αεροπορίας και της Μεταφοράς.
Η έρευνα του Politico έρχεται μετά τις αποκαλύψεις ότι το Κατάρ και το Μαρόκο φέρονται να κατέβαλαν μεγάλα ποσά για να δωροδοκούν νομοθέτες της ΕΕ προκειμένου να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μια έρευνα έχει στοχεύσει σε ανώτερα στελέχη των Βρυξελλών, συμπεριλαμβανομένων των σημερινών και πρώην βουλευτών και του προσωπικού τους, ενώ οι έφοδοι της αστυνομίας απέδωσαν 1,5 εκατομμύρια ευρώ σε μετρητά.