«Η Ουκρανία εισάγει αρκετές ποσότητες καυσίμων και βενζίνης για να καλύψει τις ανάγκες της κατά τη διάρκεια του πολέμου με τη Ρωσία», το μήνυμα του αναπληρωτή επικεφαλής του γραφείου του Ουκρανού προέδρου, λίγες ώρες μετά την είδηση ότι το Κίεβο κλείνει τη στρόφιγγα του ρωσικού αερίου.
Ο Ροστισλάβ Σούρμα δήλωσε, επίσης, σε τηλεοπτική ενημέρωση ότι η Ουκρανία θα αυξήσει τα αποθέματα καυσίμων της για να αποτρέψει τυχόν ελλείψεις τους επόμενους μήνες.
Μειωμένες οι ροές μέσω Ουκρανίας, λέει η Gazprom
Μειωμένη εμφανίζεται η ροή του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gazprom. O ρωσικός ενεργειακός κολοσσός επισημαίνει ότι συνεχίζει την τροφοδοσία, παρά την προειδοποίηση, του Κιέβου ότι θα κλείσει λόγω «ανωτέρας βίας» ένα από δύο βασικά σημεία εισόδου προς την Ευρώπη, τον σταθμό της Σοχρανίφκα.
Ο όγκος του αερίου που μεταφέρεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη μέσω Ουκρανίας είναι σήμερα Τετάρτη στα 72 εκατ. κυβικά μέτρα (mcm), από 95,8 mcm την Τρίτη. H εταιρεία, δεν διευκρινίζει, όμως, αν αυτό το επίπεδο αντανακλά τη ζήτηση, είναι δηλαδή αποτέλεσμα μειωμένων αιτημάτων από τους Ευρωπαίους πελάτες της, ή αποτέλεσμα προβλημάτων στη ροή του αερίου.
Όσον αφορά τις τιμές, αυτές αυξάνονται και πάλι μετά την ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας GTSOU, ότι σταματά τις ροές από τη Ρωσία μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα.
Το συμβόλαιο αναφοράς σημείωσε άνοδο 6,8% στο άνοιγμα, ενώ τώρα διαμορφώνεται 2,9% υψηλότερα στα 101,68 ευρώ ανά μεγαβατώρα στο Άμστερνταμ.
«Λόγω ανωτέρας βίας θα διακόψει από σήμερα Τετάρτη, 11 Μαΐου, τη μεταφορά ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα» ανέφερε η ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας GTSOU.
Η εταιρεία σημείωνε ότι «ο σταθμός συμπίεσης Νοβοπσκόφ είναι ο πρώτος από τους σταθμούς συμπίεσης του ουκρανικού GTS στην περιοχή Λουγκάνσκ, μέσω του οποίου σχεδόν το ένα τρίτο του φυσικού αερίου (έως 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα) διοχετεύεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη».
Η εταιρεία πρόσθεσε επίσης ότι επί του παρόντος οι υπάλληλοι της δεν μπορούν «να ασκήσουν λειτουργικό και τεχνολογικό έλεγχο στο Νοβοπσκόφ CS και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές».
Η Ουκρανία παραμένει διαμετακομιστικός κόμβος για το ρωσικό φυσικό αέριο προς την Ευρώπη, ακόμη και μετά τη ρωσική εισβολή. Ο σταθμός του Νοβοπσκόφ, στην περιφέρεια του Λουχάνσκ, είναι ο πρώτος σταθμός συμπίεσης σε έναν αγωγό απ’ όπου μεταφέρονται περίπου 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου την ημέρα, ή το ένα τρίτο του ρωσικού φυσικού αερίου που μεταφέρεται στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας.
Ενώ η GTSOU πρότεινε το καύσιμο να μεταφερθεί από αλλού για να αποφευχθούν οι διαταραχές στην προσφορά, η Gazprom διεμήνυσε ότι δεν είναι τεχνικά εφικτό να μεταφερθεί η ροή φυσικού αερίου στην Ουκρανία σε έναν νέο σταθμό εισόδου.
Επίσης, η Gazprom διαβεβαίωσε ότι εκπληρώνει όλες τις υποχρεώσεις της απέναντι στους αγοραστές αερίου στην Ευρώπη και πρόσθεσε ότι δεν βλέπει καμία απόδειξη ότι υπάρχει «ανωτέρα βία», ούτε κάποιο εμπόδιο που να δυσχεραίνει τη μεταφορά αερίου όπως προηγουμένως.
Σύμφωνα με πληροφορίες από ευρωπαϊκά δημοσιεύματα, συγκεκριμένα την ισπανική el pais, στην Κομισιόν εξετάζουν εναλλακτικές λύσεις στο ενδεχόμενο ενός ενεργειακού μπλακάουτ. Και μόνο ότι κάτι τέτοιο αντιμετωπίζεται ως πιθανό, αρκεί για να ανησυχήσει κανείς. Η Κομισιόν θα παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα. Μεταξύ αυτών, μάλιστα, περιλαμβάνονται και οι «Κυριακές χωρίς ΙΧ»! Ουσιαστικά, το περίφημο σχέδιο ανάγκης βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017.
Έτσι στο τραπέζι βρίσκονται μέτρα όπως:
– Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.-
– Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
– Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα, ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
– Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών-ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.
Στόχος, όπως τονίζεται, είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια πρωτίστως για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης και για εκείνους τους κλάδους της παραγωγής που έχουν ζωτική σημασία (όπως συνέβη και με τα πρώτα lockdown του 2020, αφότου ξέσπασε η πανδημία της Covid-19).
Με τούτα και με εκείνα, τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια δέχονται πίεση. Οι ευρωπαϊκές μετοχές, όμως, ανέκαμψαν από τα χαμηλά επίπεδα των δύο τελευταίων μηνών. Οι αγορές, όμως, δεν μπορούν να αγνοήσουν τον παγκόσμιο υψηλό πληθωρισμό που συνεχίζει να σκαρφαλώνει. Αυτός σε συνδυασμό με μία ενεργειακή κρίση παράγει ένα εύφλεκτο οικονομικό κοκτέιλ που μπορεί να παράξει μία παγκόσμια δυσάρεστη κατάσταση…