Οι συντάκτες του Politico έφτιαξαν την ευρωπαϊκή ατζέντα για το 2020, η οποία έρχεται μετά από μία χρονιά αναταράξεων.
Μόνο εύκολο δεν θα είναι το 2020 για την Ευρώπη, αφού βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις και δυσεπίλυτα προβλήματα όπως το Brexit, την κλιματική αλλαγή, αλλά και μία νέα οικονομική κρίση.
Ένα από τα βασικά προβλήματα ζητήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η Ευρώπη είναι η σχέση της με την Κίνα. Ηδη Γαλλία και Γερμανία, μετά το Brexit, αναμένεται να πιέσουν την ΕΕ προς μια βιομηχανική πολιτική που θα στηρίζεται στην κρατική ενίσχυση, με βασικό στόχο την υπεράσπιση της Ευρώπης και το φρένο σε μεγάλες εξαγορές από την Κίνα. Μάλιστα είναι πολύ πιθανόν να ζητήσουν ακόμα και τον αποκλεισμό ασιατικών εταιρειών από δημόσιες συμβάσεις.
Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν χώρες όπως η Σουηδία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία και φυσικά η Ελλάδα που διαθέτουν μεγάλο αριθμό κινεζικών επενδύσεων και θα σταθούν απέναντι σε Γαλλία και Γερμανία.
Μία ακόμη δυσκολία την οποία θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ΕΕ, σύμφωνα με τους συντάκτες του Politico, είναι το ενδεχόμενο μίας νέας νέα οικονομική κρίση, μια μόλις δεκαετία μετά την τελευταία, λόγω της αρχιτεκτονικής του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Όπως αναφέρουν μπορεί οι σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας να διανύουν μία περίοδο εκεχειρίας, ωστόσο ο τομέας της οικονομίας παραμένει εύθραυστος. Χαρακτηριστικά αναφέρουν πως οποιαδήποτε πολιτικό πρόβλημα μπορεί να οδηγήσει σε νέες εχθροπραξίες, το αποτέλεσμα των οποίων θα αμβλύνουν τις προοπτικές ανάπτυξης.
Παράλληλα αναλυτές δηλώνουν την ανησυχία τους καθώς πολλές κατηγορίες μετοχών και ομολόγων διαπραγματεύονται σε υψηλές τιμές.
Η πρώτη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει η ΕΕ είναι η αποχώρηση της Βρετανίας στις 31 Ιανουαρίου. Οι συνομιλίες για τη νέα σχέση Βρετανίας – ΕΕ μετά το Brexit μόνο εύκολες δεν θα είναι. Μάλιστα οι διαβουλεύσεις αναμένονται να είναι δύσκολες και επίπονες, ενώ θα πρέπει να τηρηθεί ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα.
Ενας άλλος τομέας πρόκληση για την ΕΕ είναι η κλιματική αλλαγή. Την ώρα που τα ατμοσφαιρικά επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται ότι θα χτυπήσουν νέα υψηλά το 2020, χωρίς να υπάρχουν δείγματα ότι η παγκόσμια αύξηση των θερμοκρασιών έχει τεθεί υπό έλεγχο.
Η επικεφαλής της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έχει θέσει ως στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, κάτι που επηρεάζει χρηματοπιστωτικούς κανονισμούς, φορολογία στα αεροσκάφη, κανονισμούς για τα αυτοκίνητα.
Παράλληλα, το ζήτημα διχάζει την Ευρώπη και τις χώρες της πιο πράσινης Δύσης, έναντι της Ανατολής, που εξαρτάται από τον άνθρακα. Η Πολωνία ήδη έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να γίνει περιβαλλοντικά ουδέτερη μέχρι το 2050. Ως εκ τούτου, η Ευρώπη θα πρέπει να δαπανήσει πολλά χρήματα για να κερδίσει τη χώρα και τους συμμάχους της.
Η Ευρώπη καλείται το 2020 να ασχοληθεί με τις νέες τεχνολογίες. Ήδη, οχήματα χωρίς οδηγό κυκλοφορούν στους δημόσιους δρόμους. Κολοσσοί της αεροδιαστημικής, όπως η Airbus και η Boeing, εταιρείες τεχνολογίας όπως η Uber, ακόμη και τα McDonald’s ποντάρουν σε παραδόσεις με drones και αεροταξί. Ωστόσο ένα από τα μεγάλα εμπόδια που καλούνται οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν είναι τα ζητήματα ιδιωτικότητας και πολιτικών ελευθεριών.
Σε «αγκάθι» που όλο και μεγαλώνει εξελίσσεται το θέμα του Ιράν. Οι Φρουροί της Επανάστασης αναμένεται να προσπαθήσουν να διατηρηθούν στην εξουσία, καθώς χάνουν τα τελευταία ερείσματα στην κοινή γνώμη. Τα μαζικά ασφαλιστικά συστήματα και οι επιχορηγήσεις που κράτησαν το Ιράν ενωμένο, αναμένεται ότι θα διαλυθούν, καθώς οι αμερικανικές κυρώσεις αναμένονται μεγαλύτερες.
Την ίδια ώρα, προβληματικές είναι οι σχέσεις της Βαρσοβίας με τις Βρυξέλλες, καθώς το κυβερνών κόμμα της Πολωνίας καλείται να προωθήσει μεταρρυθμίσεις στο δικαστικό σύστημα της χώρας, προκαλώντας νέες εντάσεις στις σχέσεις με τις Βρυξέλλες.
Παρά τη νίκη στις βουλευτικές εκλογές του 2019, το κόμμα που κυβερνά στην Πολωνία πολεμά για την πολιτική του επιβίωση στις προεδρικές εκλογές. Εάν χάσει, τότε η Πολωνία θα αντιμετωπίσει πολιτικές εξελίξεις.