Liberation: Πώς το Κατάρ χρησιμοποιεί την Παρί Σεν Ζερμέν για να «απλωθεί» στην Ευρώπη

Η προσπάθεια του Κατάρ να δημιουργήσει ένα λόμπι «εύνοιας» στην Ευρώπη, με «όπλο» τα χρήματα, έχει ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία

Η προσπάθεια του Κατάρ να δημιουργήσει ένα λόμπι «εύνοιας» στην Ευρώπη, με «όπλο» τα χρήματα, έχει ξεκινήσει εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία.

Το εμιράτο δεν έχει προσπαθήσει μόνο μέσω… Ευρωκοινοβουλίου (όπως αποδεικνύει το σκάνδαλο Qatargate) να αποκτήσει θετική επιρροή για τη χώρα, αλλά και μέσω άλλων κοινωνικών «ιστών», όπως το ποδόσφαιρο. Και το πιο πρόσφορο έδαφος, όπως αποκαλύπτει η «Liberation», ήταν η Γαλλία και η Παρί Σεν Ζερμέν

 

Η αγορά της δημοφιλέστερης ομάδας της χώρας, της Παρί Σεν Ζερμέν, από τον Νασέρ μπιν Γκανίμ Αλ Κελαϊφί ήταν αυτή που «άνοιξε διάπλατα» την πόρτα της Γηραιάς Ηπείρου. Με την αγορά της Παρί από τον Κελαϊφί «προσγειώθηκαν» στο Παρίσι δισεκατομμύρια, τα οποία μοιράζονταν σε πρόσωπα, επικοινωνιολόγους και λομπίστες, οι οποίοι φέρονται να γέμιζαν τα πορτοφόλια τους με χρήματα και παράλληλα να επηρεάζουν σημαντικά πρόσωπα αλλά και την κοινή γνώμη, «ξεπλένοντας» έτσι, μέσω ενός δημοφιλούς συλλόγου, μία ολόκληρη χώρα.

Ένα δυναμικό λόμπι δημιουργήθηκε από το 2017, το οποίο διέθετε τους «πράκτορες επιρροής» στην ήπειρο, με επικεφαλής τον 63χρονο Αλεξάντρ Μεντβεντόφσκι, ένα πρώην μέλος του Σοσιαλιστικού Κόμματος.

Η συμφωνία αυτού του λόμπι στο περίφημο Peninsula Hotel, τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς, θα φέρει (μέσα σε άλλα) και την απόκτηση της Παρί από τον Κελαϊφί, καθώς και το περίφημο «Twitter troll farm», έναν λογαριασμό ο οποίος χρησιμοποιούνταν με σκοπό να δυσφημεί μέσα ενημέρωσης, οπαδούς, ακόμη και παίκτες, όταν το έκριναν απαραίτητο.

Δεν ήταν όμως και το μόνο «εργαλείο» που έκανε αυτή τη δουλειά, όπως αποκάλυψε η «Liberation», καθώς κι άλλοι λογαριασμοί κινούνταν με σκοπό να επηρεάσουν τη γαλλική κοινή γνώμη και να ισχυροποιήσουν τη θέση του Κελαϊφί. Αυτή τη δουλειά την είχε αναλάβει ο Μεντβεντόφσκι.

Οι ενέργειες για να σπάσει η απομόνωση του Κατάρ

Ήταν σε μία περίοδο που το Κατάρ είχε απομονωθεί από τις υπόλοιπες χώρες του Κόλπου, τη Σαουδική Αραβία κυρίως, και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και έψαχνε απεγνωσμένα συμμάχους ώστε να σταματήσει ο αποκλεισμός του από τη διεθνή σκηνή… Η Γαλλία με την Παρί Σεν Ζερμέν ήταν το «μέσο» για να τα καταφέρει.

Εναντι 2,34 εκατομμυρίων ευρώ λοιπόν, το Γραφείο Κυβερνητικών Επικοινωνιών του Κατάρ (GCO) απαίτησε έναν αριθμό ενεργειών ώστε να βγει η χώρα από τη διεθνή απομόνωση.

Όπως τονίζει η «Liberation», οι ενέργειες αφορούσαν την αναδιαμόρφωση της γαλλικής Εθνοσυνέλευσης μέσω των προεδρικών και βουλευτικών εκλογών του 2017, την κινητοποίηση βασικών παραγόντων στον οικονομικό τομέα που διατηρούν διασυνδέσεις με μετόχους από το Κατάρ, αλλά και τη στόχευση σε στελέχη που επηρεάζονται άμεσα από «δεξαμενές σκέψης και μη κυβερνητικές οργανώσεις», καθώς και την ευαισθητοποίηση της μουσουλμανικής κοινότητας στη Γαλλία και την Ευρώπη.

Κάτι το οποίο επέτυχαν, όπως αναφέρει η εφημερίδα, με την Εύα Καϊλή να είναι ένα από τα παραδείγματα προσπάθειας επιρροής της Ευρώπης για να δείξουν μία καλή εικόνα.

Ο «υπουργός χωρίς ατζέντα» Κελαϊφί, που σπούδασε στον Πειραιά

Ο Αλ Κελαϊφι ήταν αυτός που ανέλαβε βασικό ρόλο στο να ενισχύσει τις σχέσεις του Κατάρ στην Ευρώπη, μέσω της Παρί.

Ο 50χρονος εκατομμυριούχος, γιος ενός ψαρά, τη δεκαετία του ’90 ήρθε να σπουδάσει στην Ελλάδα και το Πανεπιστήμιο του Πειραιά, για να επιστρέψει στη χώρα του και μέσω του τένις να γίνει ένας από τους πλέον ισχυρούς επιχειρηματίες και πιο «έμπιστους» του εμιράτου.

Μέτριος τενίστας, αποφάσισε να ασχοληθεί με τα κοινά και σύντομα έγινε πρόεδρος στην ομοσπονδία του Κατάρ και αργότερα στην ασιατική ομοσπονδία. Σύντομα βρέθηκε να εργάζεται στην beIN Media Group, της επενδυτικής εταιρείας Qatar Sports Investments, που αναλαμβάνει αθλητικά projects.

Ο αθλητικός τουρισμός είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλάνα του Κατάρ για έσοδα και επιρροή στο εξωτερικό. Δεν είναι μόνο το Μουντιάλ, αλλά και διοργανώσεις όπως το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Στίβου, κι άλλες, οι οποίες φέρονται να κερδήθηκαν με δωροδοκίες και σκάνδαλα, τα οποία ωστόσο ποτέ ώς τώρα δεν έφεραν τιμωρία.

Η ζωή του Κελαϊφί είναι εσκεμμένα άγνωστη στο ευρύ κοινό. Αν και είναι γνωστό ότι έχει τέσσερα παιδιά, κανείς δεν έχει μάθει ποτέ ποια είναι η σύζυγός του, ενώ το Κατάρ, εκτιμώντας τις υπηρεσίες του, τον όρισε «υπουργό χωρίς ατζέντα» («άνευ χαρτοφυλακίου», όπως θα λέγαμε στα καθ’ ημάς).

Η επιρροή του στο ευρωπαϊκό λόμπι είναι τόσο μεγάλη, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να πάρει το Κατάρ το Μουντιάλ, του οποίου είναι και μέλος της οργανωτικής επιτροπής. Την Κυριακή μάλιστα, τα δύο μεγαλύτερα αστέρια της ομάδας του, ο Μέσι και ο Μπαπέ, θα βρεθούν αντιμέτωποι στον τελικό…

Ωστόσο, όπου Κελαϊφί και… υποψία σκανδάλου.

Στη Ελβετία βρέθηκε κατηγορούμενος για δωροδοκία ώστε να αποκτήσει το κανάλι του τα δικαιώματα του Μουντιάλ του Κατάρ, ενώ κατηγορήθηκε για δωροδοκία προς τον πρώην πρόεδρο της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Στίβου, Λαμίν Ντιάκ, προκειμένου να πάρει το Κατάρ το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του 2017 ή του 2019. Πήρε τελικά τη διοργάνωση του 2019, ενώ ο Ντιάκ καταδικάστηκε σε φυλακή για υποθέσεις δωροδοκίας, αλλά και σκάνδαλα με απόκρυψη κρουσμάτων ντόπινγκ στον στίβο…

Η επιρροή του Κελαϊφί είναι τόσο μεγάλη, που μέχρι και ο επικεφαλής του ΠΟΥ, Τέντρος Γκεπρεγέσους, τον επαίνεσε για τη συνεισφορά του κατά της πανδημίας πριν από ένα χρόνο…

Πώς λειτουργούσε το λόμπι για να συλλέγει πληροφορίες

Η έρευνα της γαλλικής εφημερίδας αναφέρεται και στις μεθόδους «πληροφοριακού πολέμου» του λόμπι. Η εντολή ήταν απλή:

«Συλλέξτε βασικές πληροφορίες για να υποστηρίξετε τη λήψη αποφάσεων από τους πελάτες. Σχεδιάστε και ορίστε μηνύματα κατά της Σαουδικής Αραβίας και υπέρ του Κατάρ, τα οποία θα λειτουργήσουν ως η κινητήρια δύναμη πίσω από ολόκληρη την παγκόσμια εκστρατεία σχέσεων με τα μέσα ενημέρωσης. Συνεισφέρετε στον δημόσιο διάλογο, σε διαδικτυακές πλατφόρμες πληροφόρησης. Δημοσιεύστε δημοσιογραφικό εκδοτικό περιεχόμενο στα διαδικτυακά μέσα».

«Δημιουργήσαμε και επηρεάσαμε διαδικτυακό περιεχόμενο, γνωρίσαμε και προσανατολίσαμε τη δουλειά ορισμένων δημοσιογράφων, μερικές φορές μέσω ταξιδιών στην Ντόχα, επενδύοντας σε πλατφόρμες όπως το Club Mediapart», περιγράφει μέλος του λόμπι που δεν κατονομάζεται.

Σημαντικό ρόλο επίσης έπαιξε μία εταιρεία με βάση το Λονδίνο, η Rivington, η οποία «κουβάλησε» πάνω της υποθέσεις στις οποίες δεν έπρεπε να φαίνεται το λόμπι, ώστε να μη διαταραχθούν περαιτέρω οι σχέσεις με τη Σαουδική Αραβία.

Από την πλευρά του Κατάρ, μια εταιρεία με γραφεία στο Λονδίνο και την Ντόχα, η Global Advisory Company, λειτούργησε ως cache-sex του GCO, έχοντας ένα δυνατό δίκτυο πληροφόρησης και επιρροής, το οποίο λάμβανε ένα δισ. ετησίως, προκειμένου να φροντίσει να φτιάξει την εικόνα του εμιράτου προς τα έξω.

Πρόσωπα-«ηθοποιοί» σε πόστα για προπαγάνδα υπέρ Κατάρ

Την ίδια ώρα, η Παρί Σεν Ζερμέν φρόντιζε με πρόσωπα-«φαντάσματα» να συνεχίζει να επηρεάζει πρόσωπα και την κοινή γνώμη, προς όφελος του Κελαϊφί.

Μέσω τακτικών συνεδριάσεων, αποφάσιζαν να βάζουν πρόσωπα-«ηθοποιούς», όπως τους περιγράφει η εφημερίδα, για να αναλάβουν αυτή την «προπαγάνδα».

Ενας Γάλλος, ονόματι Ζαν Μαρσιάλ Ριμπς, ανέλαβε διευθυντής επικοινωνίας το 2017 στην Παρί. Ένας «ηθοποιός» που «προσέλαβε» ο Κελαϊφί για να κάνει τη δουλειά του: να υπερασπίζεται το προφίλ του.

«Επιθέσεις και ψεύτικες ειδήσεις κυκλοφορούσαν άφθονα γι’ αυτόν εκείνη την εποχή, σίγουρα ενορχηστρωμένα από τα αντίπαλα κράτη του Κατάρ. Ο Νάσερ Κελαϊφί είναι το πρόσωπο του Κατάρ στον κόσμο. Όταν ήθελαν να βλάψουν την Ντόχα, προσπαθούσαν να τον θέσουν νοκ άουτ», θυμάται πρόσωπο που έχει στενή σχέση με την ομάδα.

 

Η εφημερίδα αναφέρει πως τον Φεβρουάριο του 2017 μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αναφέρουν συναντήσεις εργασίας στις εγκαταστάσεις του καναλιού BeIn Sports, που ανήκει στο Κατάρ και CEO ήταν για χρόνια ο Κελαϊφί. Σε αυτά ήταν παρόντες οι Ριμπς και Μεντβεντόφσκι.

Σε ένα από αυτά τα μέιλ, στις 17 Οκτωβρίου, δίνεται ραντεβού για να ξεδιπλωθεί η εξής ατζέντα: «Οι κατηγορίες κατά του προέδρου του BeIn Media Group επηρεάζουν την εικόνα των εταιρειών που διευθύνει. Εντάσσονται σε ένα ιδιαίτερα τεταμένο διπλωματικό πλαίσιο. Σκοπός της προτεινόμενης συνάντησης είναι να συζητηθούν: Οι δράσεις που έχουν αναληφθεί (εκτός του Τύπου) από την περασμένη εβδομάδα ή που πρόκειται να αναληφθούν από τις υπηρεσίες που είναι αρμόδιες για την επικοινωνία της κυβέρνησης του Κατάρ. Οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν στη Γαλλία από τις χώρες αποκλεισμού όσον αφορά την επικοινωνία και την επιρροή (συγκέντρωση όσο το δυνατόν περισσότερων πληροφοριών)».

Ο Ζαν Μαρσιάλ Ριμπς είχε αναλάβει να δράσει, καθώς ήταν από τα πρόσωπα στα οποία το Κατάρ απευθυνόταν για να υλοποιηθούν οι στόχοι του.

Ο πόλεμος μέσω σόσιαλ συνεχίζεται

Η «Liberation» αναφέρει ότι στο γκρουπ των «παρόχων υπηρεσιών» προστέθηκε και ένας Γαλλοτυνήσιος επιχειρηματίας, ο Λόφτι Μπελ Χατζ. Μια παρουσία που γιγάντωσε τον «ψηφιακό στρατό» υπέρ Κατάρ στο Twitter και παράλληλα τον «πόλεμο» στα ΜΜΕ.

Στις 17 Ιουνίου 2018, ο Μεντβεντόφσκι ανέφερε σε ένα SMS: «Είναι αυτός (ο Μπεν Χατζ) που θα εργάζεται παράλληλα με εμάς για το GCO». Η συνέχεια είναι γνωστή. Από το καλοκαίρι του 2018, οι λογαριασμοί Twitter θα πραγματοποιούν καμπάνιες εναντίον των μέσων ενημέρωσης (L’Equipe, Mediapart), ατόμων που κριτικάρουν αρνητικά τη διοίκηση της Παρί, ή ακόμα και ορισμένων παικτών, συμπεριλαμβανομένου του Αντριέν Ραμπιό που έφυγε για τη Γιουβέντους, αλλά και κατά του Μπαπέ που δεν υπέγραφε ανανέωση στο συμβόλαιο, αλλά τελικά… πείστηκε με ποσό-ρεκόρ.

Πίσω, στο 2017, η «εταιρεία επιρροής» οργάνωσε εκστρατεία για τον Χαμάν μπιν Αμπντουλαζίζ αλ Καβαρί, υποψήφιο της Ντόχα για γενικό διευθυντή της UNESCO, μια θέση κύρους που ήθελε να κερδίσει το Κατάρ, εν μέσω αποκλεισμού. Την έχασε τελικά από την τότε υπουργό Πολιτισμού της Γαλλίας.

Εκείνη την εποχή, ο Μεντβεντόφσκι, ύποπτος για παιχνίδια εναντίον της Γαλλίας, είχε αρνηθεί οποιονδήποτε ρόλο σε αυτήν την υπόθεση, αλλά συγγενής του επιβεβαίωσε πως για έναν χρόνο περίπου, μέσω ενός πρώην συμβούλου τού Ζακ Σιράκ, προσπαθούσε να τον προωθήσει.