Quantcast

Κυπριακό: Τουρκικό μανιφέστο για «καλή γειτονία» – Επιστολή στον ΟΗΕ

Πρόκειται για ένα μανιφέστο πολιτικής, το οποίο στηρίζεται στη «νέα προσέγγιση» της τουρκικής πλευράς στο Κυπριακό

Επιστολή με την οποία προβαίνει σε μια συνολική παρουσίαση της πολιτικής της στο Κυπριακό αλλά και στις εν γένει επιδιώξεις της απέστειλε στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ η τουρκική πλευρά.

Όπως μεταδίδει ο «Φιλελεύθερος της Κύπρου», η επιστολή στάλθηκε στον Αντόνιο Γκουτέρες στις 13 Δεκεμβρίου, μέσω της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Τουρκίας στη Νέα Υόρκη και υπογράφεται από τον εκπρόσωπο του κατοχικού καθεστώτος, Μεχμέτ Ντανά.

Πρόκειται για ένα μανιφέστο πολιτικής, το οποίο στηρίζεται στη «νέα προσέγγιση» της τουρκικής πλευράς στο Κυπριακό. Είναι, δε, προφανές πως δεν έχουν κανένα πρόβλημα να υποστηρίξουν ατεκμηρίωτα και ανιστόρητα το αφήγημα τους.

Ενδιαφέρον, λοιπόν, έχουν οι ισχυρισμοί της τουρκικής πλευράς για όλα τα ζητήματα, ενώ δεν αποφεύγεται η παράθεση ανιστόρητων ισχυρισμών σε ό,τι αφορά την περίοδο πριν το 1974 αλλά και τα μετέπειτα χρόνια μέχρι και σήμερα. Διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι με βάση τις Συμφωνίες του ’60, ούτε εισβολή έγινε ούτε κατοχή υπάρχει! Και πως όλα αυτά είναι ελληνικά κατασκευάσματα.

Είναι προφανές από το περιεχόμενο, που είναι εκτενές, ότι η κατοχική Τουρκία δεν συζητά οτιδήποτε άλλο εκτός από δύο κράτη, ενώ είναι ανοικτή για συζήτηση σχέσεων καλής γειτονίας. Είναι δε ξεκάθαρο πως προτάσσει το θέμα των υδρογονανθράκων ζητώντας αξιοποίηση τους πριν από τη λύση, ώστε «να βοηθήσει τούτο σε μια συμφωνία».

Σύμφωνα πάντα με τον «Φιλελεύθερο της Κύπρου», αναφέρεται στη μη εκπροσώπηση του ψευδοκράτους σε διεθνή φόρουμ, συμπεριλαμβανομένων των αρμόδιων οργάνων των Ηνωμένων Εθνών, «αποτρέποντας με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά την τ/κ πλευρά, που είναι συνιδιοκτήτης του νησιού να συμμετέχει». Η αναφορά στην συμμετοχή στα Ηνωμένα Έθνη σχετίζεται προφανώς και με το γεγονός ότι επιχειρείται από τουρκικής πλευράς να συνάψει χωριστή συμφωνία με το Διεθνή Οργανισμό για τη λειτουργία της ΟΥΝΦΙΚΥΠ.

«Χάθηκε η ευκαιρία»

Για την τελευταία άτυπη Διάσκεψη 5+1 που πραγματοποιήθηκε στη Γενεύη από τις 27-29 Απριλίου 2021, η τουρκική πλευρά υποστηρίζει πως η ελληνική πλευρά απέτρεψε ουσιαστική συζήτηση «για μια νέα και ρεαλιστική βάση που θα μπορούσε τελικά να αποφέρει θετικά αποτελέσματα αποτέλεσμα». Η τουρκοκυπριακή πλευρά, από την άλλη, σύμφωνα με την επιστολή, κατέθεσε πρόταση στις 28 Απριλίου 2021, που προβλέπει τη δημιουργία σχέσης συνεργασίας μεταξύ των δύο κρατών με βάση την ίση κυριαρχική ισότητα και το ίσο διεθνές καθεστώς.

Στη συνέχεια η κατοχική δύναμη επιχειρεί να… επιχειρηματολογήσει για την ανάγκη διατήρησης των αναχρονιστικών εγγυήσεων: «Είναι, δυστυχώς, γεγονός αναμφισβήτητο ότι, παρά τις καλύτερες και συνεχείς προσπάθειες για ειρηνική επίλυση διαφορών, οι πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις δείχνουν σημαντική αύξηση των ένοπλων εχθροπραξιών. Η προσέγγιση ‘’μηδενικού αθροίσματος’’ πολλών διεθνών παραγόντων εξακολουθούν να κυριαρχούν στις διεθνείς σχέσεις.

Υπό το φως αυτής της αδιαμφισβήτητης αλήθειας της παγκόσμιας τάξης του 21ου αιώνα, το σύστημα εγγυήσεων που καθιερώθηκε στις συμφωνίες του Λονδίνου και της Ζυρίχης του 1959. είναι περισσότερο επίκαιρο και αναγκαίο από ποτέ, λαμβάνοντας υπόψη τη γεωστρατηγική θέση της Κύπρου και το ανταγωνιστικό ενδιαφέρον διαφορετικών παραγόντων στην περιοχή μας».

Στην επιστολή, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, γίνονται αναφορές σε εχθρικές μονομερείς ενέργειες της ελληνοκυπριακής πλευράς. Σε αυτή την προσπάθεια ανάπτυξης των μυθευμάτων της, η τουρκική πλευρά αναφέρεται και στην πανδημία, χωρίς να επεξηγεί στη σχετική αναφορά.

Την ίδια ώρα, η Άγκυρα, που επενδύει στη στρατιωτική της ισχύ για να επιβάλλει πολιτικές, κάνει λόγο για νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα και στρατιωτικές κατασκευές κατά μήκος της νεκρής ζώνης ( σ.σ. αναφέρεται στο συρματόπλεγμα). Σύμφωνα με την τουρκική πλευρά, όλα αυτά είναι ενδεικτικά ότι «η ελληνοκυπριακή πλευρά επιλέγει τη μονομερή προσέγγιση παρά τη συνεργασία, αντιπαράθεση παρά διπλωματία και κυριαρχία παρά ειρηνική συνύπαρξη. Τέτοιες επιλογές της ελληνοκυπριακής ηγεσίας φυσικά μειώνουν την εμπιστοσύνη των Τουρκοκυπρίων προς τους Ελληνοκύπριους». Τούτο, σύμφωνα με το τουρκικό αφήγημα, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι Ε/κ τάσσονται κατά των εγγυήσεων της Τουρκίας.

Πρόταση για φυσικό αέριο

Για το φυσικό αέριο αναφέρεται πως η τουρκοκυπριακή πλευρά κατέθεσε μια επικαιροποιημένη πρόταση για το θέμα των υδρογονανθράκων, που βρίσκονται γύρω από το νησί τον Ιούλιο του 2019, η οποία παραμένει στο τραπέζι. Όπως αναφέρεται, «δυστυχώς, η ελληνοκυπριακή πλευρά μέχρι σήμερα αρνείται τον ειρηνικό δρόμο του διαλόγου και της συνεργασίας σχετικά με όλες τις πτυχές της εξερεύνησης και εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου σε όλο το νησί. Απέναντι στις επίμονες μονομερείς ενέργειες της ελληνοκυπριακής πλευράς, η τ/κ πλευρά δεν έχει άλλη επιλογή παρά να λάβει ισοδύναμα και αμοιβαία μέτρα για την προστασία των εγγενή και αναφαίρετων δικαιωμάτων του τουρκοκυπριακού ‘’λαού’’ επί των υδρογονανθράκων σε όλο το νησί.

Την πρόταση επανέλαβε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κατά τη διάρκεια ομιλίας του που εκφώνησε με την ευκαιρία της έναρξης της 76ης συνόδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, για τη διοργάνωση Διάσκεψης χωρών της Ανατολικής Μεσογείου», με τη συμμετοχή του κατοχικού καθεστώτος.

Επεκτατισμός και διεθνές δίκαιο

Για την Αμμόχωστο, η τουρκική πλευρά ισχυρίζεται ότι η περίκλειστη περιοχή των Βαρωσίων αποτελεί τμήμα της «τδβκ», η οποία έχει αποκλειστική δικαιοδοσία και εξουσία. Ως προς αυτό, διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι οι αποφάσεις που ελήφθησαν είναι σύμφωνα με το «διεθνές δίκαιο» και αποτελούν μια «θετική εξέλιξη», που θα πρέπει να υποστηριχθεί από τη διεθνή κοινότητα. Προστίθεται δε ο ισχυρισμός ότι «θα σέβεται και θα προστατεύει πλήρως τα δικαιώματα ιδιοκτησίας».

Ως πρώτο βήμα, αναφέρεται ότι έχει δημιουργηθεί μια επιτροπή απογραφής στην οποία έχει ανατεθεί η αξιολόγηση της κατάστασης των ακινήτων και των υποδομών, καθώς και οποιωνδήποτε ενδεχόμενων περιβαλλοντικών κινδύνων. Στην επιστολή γίνεται αναφορά στην απόφαση για λειτουργία κοινόχρηστων χώρων για χρήση από επισκέπτες, όπως επίσης και στην πιλοτική περιοχή, που αντιστοιχεί με το 3,4% της περίκλειστης περιοχής, για την οποία υπήρξε έκκληση στους ιδιοκτήτες να «διεκδικήσουν» την περιουσία τους.

Το κατοχικό καθεστώς θεωρεί πως η απόφαση για την Αμμόχωστο είναι… μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης αλλά και «ανθρωπιστικό» ζήτημα καθώς «θα αποφέρει οικονομικά οφέλη τόσο στους Ελληνοκύπριους όσο και στους Τουρκοκύπριους αλλά και σε ξένους υπηκόους».