“Εργαστήριο διδαγμάτων” ονόμασαν οι αξιωματικοί της Διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων (FüSK) τη συνάντησή τους με τους εμπειρογνώμονες εμπορευματικών μεταφορών της Deutsche Bahn AG. Ο μικρός κύκλος συζήτησε την “ιεράρχηση” των στρατιωτικών μεταφορών στο σιδηροδρομικό δίκτυο και τη “βελτιστοποίηση” των διαδικασιών, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Τα πάντα έπρεπε να υποταχθούν σε έναν στόχο: Μέσα σε πέντε ημέρες, η Bundeswehr ήθελε να είναι “έτοιμη να μετακινηθεί” στο μέλλον, προκειμένου να μεταφέρει βαρύ εξοπλισμό όπως ένα άρμα Leopard ή δεκάδες χιλιάδες στρατιώτες. Κάτι τέτοιο λειτουργεί μόνο με τον σιδηρόδρομο.
Στα τέλη του καλοκαιριού του 2020, η Bundeswehr έπαιξε εδώ και καιρό το σενάριο που απειλεί σιγά-σιγά να γίνει πραγματικότητα με τον πόλεμο στην Ουκρανία: μια “κατάσταση μεγάλης ζημιάς στη Γερμανία”.
Αυτό είναι που οι στρατηγοί αποκαλούν διέλευση συμμαχικού εξοπλισμού από τη χώρα προς τα ανατολικά, με αποβάσεις υλικού σε λιμάνια και αεροδρόμια και πιθανώς ανάπτυξη στρατευμάτων, ενώ την ίδια στιγμή οι πρόσφυγες και, στη χειρότερη περίπτωση, οι τραυματίες εισρέουν στη χώρα – συμπεριλαμβανομένων των κυβερνοεπιθέσεων και της παραπληροφόρησης.
Εν τω μεταξύ, μετά από εβδομάδες αμφιταλαντεύσεων και δισταγμών, ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) συμφώνησε ότι η Γερμανία και οι σύμμαχοι θα παραδώσουν το γερμανικής κατασκευής άρμα μάχης Leopard στην Ουκρανία.
Η Bundeswehr είναι μόνο υπό όρους έτοιμη να αποχωρήσει
Οι κολοσσοί, που ζυγίζουν πάνω από 60 τόνους, και άλλα μικρότερα άρματα μάχης πρέπει συχνά να περάσουν από μεγάλα τμήματα της Γερμανίας πριν φτάσουν στον προορισμό τους – είτε πρόκειται για την απευθείας διέλευση από την Ισπανία και τη Γαλλία είτε για τη διέλευση από τον Ατλαντικό και τη Βόρεια Θάλασσα από τον Καναδά, τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Επιπλέον, υπάρχουν συστήματα εφοδιασμού, πυρομαχικών και συντήρησης. “Ταχέως”, όπως ανακοίνωσε η κυβέρνηση την ημέρα της απόφασης του καγκελαρίου.
“Πρέπει επίσης να είμαστε γρήγοροι τώρα”, δήλωσε ο Λαρς Κλίνγκμπέηλ, πρόεδρος του SPD. Ωστόσο, είναι η υποδομή της Γερμανίας στο κέντρο της Ευρώπης αρκετά ανθεκτική ώστε η ήπειρος να μπορεί να αμυνθεί έναντι εξωτερικών απειλών; Είναι η Γερμανία, είναι οι Σύμμαχοι έτοιμοι να προελάσουν;
Ένας “πόλεμος στην περιφέρεια της συμμαχίας” είναι “η πιο δύσκολη περίπτωση” τόσο για το ΝΑΤΟ όσο και για την Bundeswehr. Έτσι το ονόμασε ο αντιστράτηγος Μάρτιν Σελάις το 2021, ως τότε Εθνικός Διοικητής Περιοχής και νυν Επιθεωρητής της Βάσης των Ενόπλων Δυνάμεων.
Αντιμετωπίζοντας την πραγματικότητα
Η χώρα δεν χρειάζεται να αμυνθεί φυσικά, ούτε ισχύει η περίπτωση της συμμαχίας του ΝΑΤΟ. Όλοι μπορούν να είναι ευτυχείς γι’ αυτό. Ταυτόχρονα, όμως, δεν ισχύουν κανόνες έκτακτης ανάγκης, ο στρατός δεν μπορεί να κινητοποιηθεί τόσο εύκολα.
Αντιθέτως: στο δρόμο από τη Δυτική Ευρώπη προς την “επιχειρησιακή περιοχή” στα ανατολικά σύνορα της Πολωνίας, τα “αποστέλλοντα έθνη” του ΝΑΤΟ έρχονται αντιμέτωπα με την πραγματικότητα όπως κάθε μεταφορική εταιρεία. Πρέπει να κάνουν αιτήσεις για βαρέα φορτία, να εξασφαλίσουν μια σταθερή διαδρομή μέσω του δικτύου αυτοκινητοδρόμων με τις ετοιμόρροπες γέφυρες, να υποβάλουν αιτήσεις για θέσεις στο απελπιστικά υπερπλήρες σιδηροδρομικό δίκτυο, να ανεχθούν τους χρονοβόρους συνοριακούς ελέγχους και να αντιμετωπίσουν την τοκογλυφία του ομοσπονδιακού συστήματος.
Μπορεί κάτι τέτοιο να αποφευχθεί; Αυτός είναι άλλος ένας λόγος για τον οποίο η μονάδα διοίκησης ενόπλων δυνάμεων της Bundeswehr συναντήθηκε με τους σιδηροδρόμους το καλοκαίρι του 2020. Σε περίπτωση “μεγάλων μετακινήσεων”, ένας κανόνας στο στρατό ορίζει ότι “η σιδηροδρομική μεταφορά είναι απολύτως απαραίτητη”.
Οι δρόμοι, οι σιδηρόδρομοι και η πληροφορική πρέπει να λειτουργούν σε περίπτωση κρίσης. Όλα τα επίπεδα της κυβέρνησης είναι υπεύθυνα για την “πολιτική άμυνα”: Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, οι πολιτείες, οι δήμοι. Πρέπει να εργάζονται χέρι-χέρι για τη “συνολική άμυνα”. Γρήγορα και με τέτοιο τρόπο ώστε τα πιο σημαντικά συστήματα να συνεχίσουν να λειτουργούν ακόμη και μετά από πράξεις δολιοφθοράς ή επιθέσεις στον κυβερνοχώρο. Η επίθεση στο σιδηροδρομικό δίκτυο πέρυσι ήταν ένα σαφές προειδοποιητικό σημάδι.
Αλλά όποιος ρωτάει τις ομοσπονδιακές και πολιτειακές κυβερνήσεις αυτές τις μέρες, λαμβάνει μόνο πενιχρές πληροφορίες – κυρίως, κανείς δεν αισθάνεται υπεύθυνος. Τον Οκτώβριο, το ΝΑΤΟ διατύπωσε σαφείς κατευθυντήριες γραμμές ενόψει του πολέμου στην Ουκρανία: Σύμφωνα με αυτά, μόνο η Γερμανία θα πρέπει να είναι σε θέση να κινητοποιήσει περίπου 30.000 στρατιώτες καθώς και 85 αεροσκάφη και πλοία τις πρώτες 30 ημέρες μιας σύγκρουσης στο “νέο μοντέλο δυνάμεων” μέχρι το 2025.
Το υψηλό τίμημα του μερίσματος ειρήνης
“Έχουμε κενά παντού”, ήταν η ετυμηγορία του υποστράτηγου Σελάις πριν από περίπου δύο χρόνια. Σήμερα λέει διπλωματικά, αλλά όχι λιγότερο ξεκάθαρα: οι υποχρεώσεις του ΝΑΤΟ “δεν θέτουν μόνο τεράστιες απαιτήσεις για την Bundeswehr. Σημαίνουν επίσης ότι η Γερμανία – και η Ευρώπη – πρέπει να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους, αλλά και τους κανονισμούς τους, προκειμένου να παραμείνουν υπερασπίσιμες. Αυτή η συνειδητοποίηση δεν έχει ακόμη επικρατήσει παντού”.
Περισσότερα από 30 χρόνια μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, η Γερμανία πληρώνει τώρα το λογαριασμό για το “μέρισμα ειρήνης”: Ανεξάρτητα από την κυβέρνηση, εξοικονομούσαν για την πολιτική άμυνα, όχι μόνο για τα τανκς και τα πυρομαχικά.
Η Γερμανία αποσυναρμολόγησε τις σειρήνες της, αφαίρεσε τις πινακίδες δεξαμενών και φορτηγών από τους αυτοκινητόδρομους και μαζί τους σημαντικές πληροφορίες για την κατάσταση και την ανθεκτικότητα των δρόμων. Στα νέα ομόσπονδα κρατίδια, οι κίτρινες πινακίδες δεν τοποθετήθηκαν καν, επειδή αυτό προβλεπόταν στη Συνθήκη Ενοποίησης (Συνθήκη Δύο συν Τέσσερα).
Ακόμα χειρότερα, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν κατασκεύαζε πλέον νέους κεντρικούς δρόμους με γνώμονα τις κατηγορίες στρατιωτικού φορτίου, ούτε σχεδίαζε σήραγγες με το κατάλληλο πλάτος και ύψος. Κανείς δεν σκέφτηκε πια τις ανατινάξεις που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να σταματήσουν μια εισβολή. Τα παλιά φρεάτια σε δρόμους και γέφυρες είτε γεμίστηκαν είτε ξεχάστηκαν, αναφέρει πρώην κυβερνητικό μέλος του υπουργείου Άμυνας.
Αμέτρητες παρακαμπτήριες γραμμές σε αμαξοστάσια και στρατώνες εξαφανίστηκαν και μαζί τους πολύτιμες ράμπες φόρτωσης και πληρώματα φόρτωσης. Η υποδομή θα έπρεπε να έχει συντηρηθεί. Στην πίστη στην ειρήνη, όλα αυτά ήταν πολύ ακριβά. Η Bundeswehr μείωσε τον αριθμό των επίπεδων βαγονιών της για σιδηροδρομικές μεταφορές από περισσότερα από 1000 σε περίπου 100. “Δεν αρκεί μόνο να είσαι σταθμευμένος – πρέπει να ξεφύγεις”, προειδοποιεί ένας εμπειρογνώμονας της Bundeswehr.
“Η συνολική άμυνα έχει εγκαταλειφθεί”
Με κάθε μεταρρύθμιση και κάθε συρρίκνωση των στρατευμάτων, οι αποθήκες πήραν επίσης την κάτω βόλτα: κατά 2/3, σύμφωνα με την Bundeswehr. Το “χαμηλότερο σημείο” ήταν το 2011, όταν μόνο τρεις αποθήκες πυρομαχικών και οκτώ αποθήκες υλικών εξακολουθούσαν να λειτουργούν. Αυτό που μετρούσε ήταν οι ξένες αποστολές. “Η συνολική άμυνα εγκαταλείφθηκε τη δεκαετία του 1990”, επικρίνει ένας πρώην στρατηγός.
“Υπάρχει τεράστια ανάγκη να καλύψουμε το χαμένο έδαφος, για παράδειγμα για να φέρουμε βαρύ εξοπλισμό στις χώρες της Βαλτικής”, λέει η Bundeswehr. Στα σύνορα με την Ουκρανία, για παράδειγμα, οι μεταφορείς αναφέρουν αδικαιολόγητα μεγάλα μποτιλιαρίσματα, επειδή δεν υπάρχει κεντρική διαχείριση των συνόρων.
Οι σιδηρόδρομοι είχαν αυτή την εμπειρία με τις μεταφορές σιτηρών. “Θα μπορούσαν να μεταφερθούν πολύ περισσότερα”, δήλωσε ο κλάδος. Αντ’ αυτού, η Επιτροπή της ΕΕ αναφέρθηκε “στη δύναμη της αγοράς”.
Η γραφειοκρατία επιβραδύνει τη στρατιωτική διοικητική μέριμνα σε πολλά μέρη. Στο πλαίσιο της “στρατιωτικής κινητικότητας” του, το ΝΑΤΟ έχει υποχρεώσει την ΕΕ και συνεπώς και τη Γερμανία να τυποποιήσει και να επιταχύνει τις διαδικασίες έγκρισης.
Ενώ συχνά απαιτούνται ακόμη 30 ημέρες, στο μέλλον θα πρέπει να αρκούν τρεις ημέρες. Αυτό ισχύει επίσης για την αργή διαδικασία έγκρισης για τις μεταφορές βαρέων εμπορευμάτων, για την οποία οι μεταφορικές εταιρείες διαμαρτύρονται εδώ και μήνες. Αλλά αυτό δεν ισχύει ακόμη.
Η γραφειοκρατία επιβραδύνεται σε όλα τα επίπεδα
Υπό το πρόσχημα του ομοσπονδιακού χαρακτήρα, η γραφειοκρατία επιβραδύνει τα πράγματα σε όλα τα επίπεδα. Στα δυτικά σύνορα με τη Γαλλία και τις χώρες της Μπενελούξ εξακολουθούν να βρίσκονται αρκετές αποθήκες της Bundeswehr και του ΝΑΤΟ, τόσο αποθήκες πυρομαχικών όσο και αποθήκες υλικών, όπως και κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου.
Η Πολωνία, ωστόσο, εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ το 1999, πράγμα που σημαίνει ότι τα ανατολικά σύνορα της Συμμαχίας έχουν μετατοπιστεί εκεί. “Με σκοπό την αποτελεσματική υλικοτεχνική υποστήριξη των στρατευμάτων στα πλευρά της Συμμαχίας, πρέπει να σκεφτούμε προσεκτικά πού τοποθετούμε χώρους μεταφόρτωσης και αποθήκευσης στρατιωτικών αγαθών, προκειμένου να παραμείνουμε ευέλικτοι”, το θέτει διπλωματικά ο αντιστράτηγος Σελάις.
Αλλά αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο. Από τη μία πλευρά, η Συνθήκη “Δύο συν Τέσσερα”, με την οποία οι Δυτικοί Σύμμαχοι έδειξαν σεβασμό προς τη Ρωσία και συμφώνησαν να μη σταθμεύσει προσωπικό του ΝΑΤΟ στην Ανατολική Γερμανία, έχει αντίκτυπο εδώ.
Η Bundeswehr θα ήθελε να μετατρέψει την αποθήκη υλικών στο Τσάιτχάιν μεταξύ Λειψίας και Δρέσδης σε κέντρο εφοδιασμού του ΝΑΤΟ. Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών αρνήθηκε. Η Bundeswehr επέκτεινε την τοποθεσία Πφούνγκσταντ κοντά στο Ντάρμσταντ.
Είναι δύσκολο να χτιστεί μια νέα αποθήκη σε μια πράσινη περιοχή στη Γερμανία, ιδίως μια αποθήκη πυρομαχικών. Οι απαιτήσεις είναι πολύ υψηλές, οι διαδικασίες πολύ χρονοβόρες. Και μετά υπάρχει και αυτό: Δεν είναι η Bundeswehr που κατασκευάζει, αλλά τα ομόσπονδα κρατίδια για λογαριασμό της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Και δίνουν προτεραιότητα στα πολυάριθμα κατασκευαστικά τους έργα, από τα οποία τα έργα της Bundeswehr είναι μόνο μερικά από τα πολλά. Στην περίπτωση της Bundeswehr, υπολογίζουν ότι θα χρειαστούν 10 έως 15 χρόνια για την κατασκευή ενός νέου αμαξοστασίου.
Οι παλιές αποθήκες είναι σάπιες, οι υπόλοιπες είναι γεμάτες
Αλλά η Bundeswehr χρειάζεται πυρομαχικά αξίας 20 έως 30 δισεκατομμυρίων ευρώ αυτές τις μέρες, και συνεπώς αποθηκευτική ικανότητα. Οι παλιές αποθήκες της δεκαετίας του 1930 είναι σάπιες, οι υπόλοιπες είναι γεμάτες.
Το Υπουργείο Άμυνας επιθυμεί τώρα να επαναλειτουργήσει τις παλιές αποθήκες που δεν έχουν ακόμη τεθεί εκτός λειτουργίας, να επεκτείνει τις υπάρχουσες αποθήκες και να συνάψει συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα. “Πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο”, παραδέχεται η κοινοβουλευτική υφυπουργός Σίμτγιε Μύλλερ (SPD).
Από τις αποθήκες, το υλικό πρέπει στη συνέχεια να βρει το δρόμο του προς την περιοχή λειτουργίας. Ο δρόμος μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ελαφρά υλικά έως και τροχοφόρα άρματα μάχης. Για το σκοπό αυτό, τα ομόσπονδα κρατίδια πρέπει επίσης να επεκτείνουν τους περιφερειακούς και επαρχιακούς δρόμους σε περίπτωση αμφιβολίας, αλλά αυτό εξαρτάται από τη βούληση και τον προϋπολογισμό της αντίστοιχης κρατικής διοίκησης.
Οι δρόμοι δεν είναι στην κατάσταση που θα έπρεπε να είναι
Βασικά, οι δρόμοι απέχουν πολύ από την κατάσταση στην οποία θα έπρεπε να βρίσκονται – ιδίως οι γέφυρες των αυτοκινητοδρόμων. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει χαρακτηρίσει 4000 γέφυρες ως κρίσιμες, συμπεριλαμβανομένων γεφυρών σε θαλάσσια λιμάνια όπως το Αμβούργο ή κατά μήκος της διώρυγας του Κιέλου – σημαντικές γέφυρες για τη μεταφορά υλικών προς βορρά.
Λόγω του μεγάλου αριθμού γεφυρών που χρήζουν αποκατάστασης, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιθυμεί να αντιμετωπίσει κυρίως τους αυτοκινητόδρομους 1-5, 8, 9, 12, 30 και 45, και συνεπώς και τις σημαντικές συνδέσεις δυτικά-ανατολικά. Αλλά και αυτό θα πάρει χρόνο.
Ο ομοσπονδιακός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ (FDP) θα ήθελε να κατασκευάσει νέους αυτοκινητόδρομους. Αντιμετωπίζει όμως αντίσταση από τον πράσινο εταίρο του στον συνασπισμό. Στην καλύτερη περίπτωση, θέλει να επεκτείνει το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την άλλη πλευρά, θέλει να αυξήσει τους ρυθμούς, για παράδειγμα στα διευρωπαϊκά έργα μεταφορών που έχουν προγραμματιστεί εδώ και πολλά χρόνια. Αυτές περιλαμβάνουν οδικούς, σιδηροδρομικούς και πλωτούς άξονες, οι περισσότεροι από τους οποίους διέρχονται από τη Γερμανία ως χώρα διαμετακόμισης. Η Επιτροπή διπλασίασε τον προϋπολογισμό.
Τα χρήματα από την Ευρώπη πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τον εκσυγχρονισμό περίπου έξι σιδηροδρομικών γεφυρών στη Γερμανία και για τη συγχρηματοδότηση δύο λεγόμενων τμημάτων βραδείας ταχύτητας για μεγαλύτερα και βαρύτερα τρένα στο διάδρομο Βόρειας Θάλασσας-Βαλτικής Θάλασσας.
Αυτό, τουλάχιστον, είναι απολύτως απαραίτητο, δεδομένου ότι η γερμανική κυβέρνηση έχει θέσει ως στόχο τη μετατόπιση της εμπορευματικής κίνησης από τον δρόμο στον σιδηρόδρομο και την αύξηση του μεριδίου αγοράς των σιδηροδρόμων από 18% σε 25%. Αυτό αντιστοιχεί σε 60% έως 70% περισσότερη κυκλοφορία στο δίκτυο.
Ο Μπέρτολντ Χούμπερ, επικεφαλής των υποδομών της Deutsche Bahn, συνοψίζει την κατάσταση του δικτύου: “Είμαστε πολύ γεμάτοι, είμαστε πολύ παλιοί, είμαστε πολύ χαλασμένοι και κατασκευάζουμε πάρα πολλά εξαιτίας αυτού”. Ως αποτέλεσμα, οι επιβάτες μεγάλων αποστάσεων υποφέρουν από καθυστερήσεις, αλλά είναι ακόμη χειρότερα για τους εμπορευματικούς σιδηροδρόμους, οι οποίοι αναγκάζονται να ανέχονται μεγάλες παρακάμψεις και μαζικές ακυρώσεις αμαξοστοιχιών κάθε μέρα για περισσότερο από ένα χρόνο.
Οι πρώτες προσπάθειες επίλυσης των προβλημάτων
Την ίδια μοίρα έχει και η Bundeswehr σε καιρό ειρήνης. Επομένως, ήταν ακόμη πιο σημαντικό για αυτούς να συνάψουν μια προκαταρκτική σύμβαση με τους σιδηροδρόμους. Αυτό κατέστη δυνατό μόνο επειδή η Bundeswehr έλαβε επιπλέον 100 δισεκατομμύρια ευρώ με την “αλλαγή των καιρών” που διακήρυξε ο καγκελάριος.
Όπως λέγεται στους κυβερνητικούς κύκλους, δεν υπήρχαν χρήματα για συμβάσεις με τους σιδηροδρόμους ή για άλλα προληπτικά μέτρα της Bundeswehr πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία – επειδή η ανάγκη δεν μπορούσε να δικαιολογηθεί σύμφωνα με τον Ομοσπονδιακό Κώδικα Προϋπολογισμού. “Πάντα επρόκειτο για το κόστος”, θυμάται ένας εμπλεκόμενος.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική σύμβαση που σύναψαν αθόρυβα η Bundeswehr και οι σιδηρόδρομοι δύο χρόνια μετά το πρώτο τους εργαστήριο “διδαγμάτων”, οι σιδηρόδρομοι έχουν πλέον έτοιμα επίπεδα βαγόνια. Τα εμπορευματοκιβώτια μπορούν να μεταφερθούν σε αυτά όπως οι δεξαμενές. Οι σιδηρόδρομοι θα παράσχουν επίσης ατμομηχανές και προσωπικό και, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt, θα λάβουν περίπου 70 εκατομμύρια ευρώ μόνο γι’ αυτό το έτος.
Θα υπάρχει δυνατότητα προαίρεσης για άλλα τέσσερα χρόνια, καθώς και για περαιτέρω υπηρεσίες. Η μεταφορά αρμάτων μάχης ή υλικών στοιβαγμένων σε εμπορευματοκιβώτια πρέπει επίσης να πλαισιώνεται από στρατιωτικά βαγόνια συνοδείας.
Πρέπει να είναι αυτάρκεις σε ενέργεια και να είναι ασφαλείς ως προς τη θερμοκρασία. Έτσι, το συμβόλαιο λέγεται ότι αξίζει ενδεχομένως περισσότερα από 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Γίνεται λόγος για νέες παρακαμπτήριες γραμμές σε σημαντικές διαδρομές, καθώς και για νέες ράμπες φόρτωσης.
Η δυναμική της Γερμανίας ως κόμβου
Οι δύο πλευρές διεξάγουν τώρα τακτικές συνομιλίες για να κινηθεί ο γερμανικός κόμβος. Οι σιδηρόδρομοι έχουν επίσης υποβάλει προτάσεις μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία: Για παράδειγμα, η εταιρεία είχε προτείνει στον ιδιοκτήτη, τη γερμανική κυβέρνηση, να δημιουργηθεί ένα στρατιωτικό δίκτυο δεδομένων κατά μήκος των σιδηροδρόμων για να αντέχει σε κυβερνοεπιθέσεις.
Υπήρξε επίσης συζήτηση για την παραγγελία ενός τρένου ασθενοφόρων ICE ή για τη μετατροπή εμπορευματοκιβωτίων σε κινητές νοσοκομειακές μονάδες. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα πρέπει να διαθέσει πολλά χρήματα για τον σιδηρόδρομο, αλλά δεν έχει ακόμη υποσχεθεί να το πράξει, σύμφωνα με δημοσιεύματα.
Σύμφωνα με την Bundeswehr, υπάρχουν πλέον και άλλα συμβόλαια εφεδρείας. Τα θαλάσσια λιμάνια, για παράδειγμα, είναι επίσης “επαρκώς προετοιμασμένα”, σύμφωνα με τη δήλωση. “Η ικανότητα ταχείας αντίδρασης των ενόπλων δυνάμεων ενισχύεται από τις εξασφαλισμένες υπηρεσίες μεταφοράς διαφόρων τρόπων μεταφοράς που μπορούν να κληθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα”.
Και έτσι η Bundeswehr προσπαθεί να βρει ρεαλιστικούς τρόπους σε καιρό ειρήνης για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, επίσης για να παρακάμψει την επιβραδυνόμενη γραφειοκρατία. Στην αεροπορική βάση Μπίχελ στην περιοχή Άιφελ, για παράδειγμα, πρόκειται να σταθμεύσουν 35 μαχητικά αεροσκάφη F35 ικανά να μεταφέρουν πυρηνικά όπλα.
Για το σκοπό αυτό, πρέπει να αναβαθμιστεί η υποδομή, συμπεριλαμβανομένων των προστατευτικών δομών. “Οι Ομοσπονδιακές Ένοπλες Δυνάμεις συνεργάζονται πολύ στενά με τη διοίκηση κατασκευών του κρατιδίου της Ρηνανίας-Παλατινάτου”, εξήγησε πρόσφατα το Υπουργείο Άμυνας. “Έχει καθιερωθεί μια μοναδική διαδικασία για την ανακούφιση της διοίκησης της κατασκευής, προκειμένου να τηρηθούν οι φιλόδοξες απαιτήσεις του έργου όσον αφορά το χρόνο και την ασφάλεια”. Οι ικανότητες θα είναι “ομαδοποιημένες”.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Bundeswehr, πρόκειται ακόμη για μεμονωμένες περιπτώσεις ανάγκης. Ένας υψηλόβαθμος αξιωματικός εξηγεί την εκεί εικόνα της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και των κρατιδίων ως εξής: “Οι απαιτήσεις του ΝΑΤΟ για τη Γερμανία ως κόμβο γίνονται ακριβές και απαιτούν πολύ συντονισμό – σε κανέναν δεν αρέσει να το φροντίζει αυτό”.