Η INTERPOL απέρριψε τουρκικό διεθνές ένταλμα για Γκιουλενιστές

Το ανακοινωθέν, το οποίο υπογράφεται από τον Emrah Özkan της Γενικής Διεύθυνσης Εξωτερικών Σχέσεων του Υπουργείου Δικαιοσύνης στις 2 Φεβρουαρίου 2021, ενημέρωσε το Γραφείο του επικεφαλής της Εισαγγελίας της Άγκυρας ότι ένα αίτημα για μια κόκκινη ειδοποίηση για έναν επικριτή της κυβέρνησης είχε απορριφθεί από την INTERPOL

Μετάφραση: Αντώνης Χρυσουλάκης

Οι τουρκικές αρχές ενεπλάκησαν σε μια εσωτερική διαμάχη σχετικά με το τι πρέπει να γίνει με τις πολιτικά υποκινούμενες αιτήσεις για διεθνή εντάλματα σύλληψης που η INTERPOL απέρριψε, επικαλούμενη παραβιάσεις του συντάγματος της χώρας, αποκαλύπτει διυπηρεσιακό ανακοινωθέν που περιήλθε στην κατοχή του Nordic Monitor.

Το ανακοινωθέν, το οποίο υπογράφεται από τον Emrah Özkan της Γενικής Διεύθυνσης Εξωτερικών Σχέσεων του Υπουργείου Δικαιοσύνης στις 2 Φεβρουαρίου 2021, ενημέρωσε το Γραφείο του επικεφαλής της Εισαγγελίας της Άγκυρας ότι ένα αίτημα για μια κόκκινη ειδοποίηση για έναν επικριτή της κυβέρνησης είχε απορριφθεί από την INTERPOL.

Είπε ότι ένα νέο αίτημα που υποβλήθηκε από το δικαστήριο και διαβιβάστηκε από το γραφείο του εισαγγελέα για μια κόκκινη ειδοποίηση δεν θα ήταν κατάλληλο ή απαραίτητο, δεδομένου ότι προστέθηκαν ακριβώς οι ίδιες κατηγορίες με το προηγούμενο και η INTERPOL θα το απορρίψει και αυτό.

Η υπόθεση αφορούσε τον Τούρκο υπήκοο Suat Yiğit (57), ο οποίος πιστεύεται ότι συνδέεται με το κίνημα Γκιουλέν, μια ομάδα που ασκεί κριτική στην κυβέρνηση του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν σε μια σειρά θεμάτων από τη διάχυτη διαφθορά έως την παροχή βοήθειας και υποκίνησης από την Τουρκία σε ένοπλες τζιχαντιστικές ομάδες. Ο Yiğit αντιμετωπίζει δύο εκκρεμή εντάλματα σύλληψης, τα οποία εκδόθηκαν το 2016 και το 2017, στην Τουρκία για τη σύνδεσή του με την ομάδα, σε μια υπόθεση που θεωρείται πολιτικά υποκινούμενη, με στόχο την τιμωρία ενός επικριτή της κυβέρνησης που δεν είχε καμία απολύτως σχέση με το έγκλημα ή την τρομοκρατία.

Το 4ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Άγκυρας, στελεχωμένο από κομματικούς υποστηρικτές του Ερντογάν, είχε στείλει απόφαση στο Υπουργείο Δικαιοσύνης στις 30 Ιανουαρίου 2017, ζητώντας από το Υπουργείο να επεξεργαστεί την αίτηση προς την INTERPOL, ώστε να εκδοθεί κόκκινη ειδοποίηση για τον Yiğit. Το υπουργείο έστειλε την αίτηση στο τμήμα Interpol/Europol του υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο έχει πρόσβαση στη βάση δεδομένων της INTERPOL. Η Γραμματεία της INTERPOL απέρριψε την αίτηση, λέγοντας ότι παραβιάζει τη βασική αρχή που κατοχυρώνεται στο καταστατικό της, σύμφωνα με την οποία απαγορεύονται αιτήματα με πολιτικά κίνητρα.

Αυτό δεν εμπόδισε το δικαστήριο της Άγκυρας να κάνει αίτηση για νέο διεθνές ένταλμα στην INTERPOL. Το δικαστήριο διαβίβασε μια νέα απόφαση μέσω του γραφείου του εισαγγελέα την 1η Φεβρουαρίου 2021, επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά τους ίδιους ισχυρισμούς και τα λεγόμενα αποδεικτικά στοιχεία για την υποστήριξη της κόκκινης ειδοποίησης. Ωστόσο, το υπουργείο Δικαιοσύνης, αφού εξέτασε τον φάκελο που έστειλε το δικαστήριο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε τίποτα νέο που να δικαιολογεί μια δεύτερη προσπάθεια με την INTERPOL.

«Δεν υπάρχει λόγος να υποβληθεί διπλό αίτημα», προειδοποίησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης, λέγοντας ότι θετική έκβαση στην επεξεργασία μιας κόκκινης ειδοποίησης της INTERPOL μπορεί να υπάρξει μόνο με νέα στοιχεία που να μπορούν να περάσουν τον έλεγχο της Γραμματείας της INTERPOL.

Η Τουρκία στράφηκε επίσης σε μια συνθήκη έκδοσης με τις ΗΠΑ για να επιδιώξει την παράδοση του Yiğit από τις αμερικανικές αρχές, αλλά και αυτό το αίτημα απέτυχε, σύμφωνα με άλλη ανακοίνωση.

Το δεύτερο ανακοινωθέν, που υπογράφηκε από τον Özkan στις 5 Οκτωβρίου 2021, ανέφερε ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ ζήτησε πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την ουσία των εγκλημάτων που φέρεται να διέπραξε ο Yiğit, καθώς και αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία. Ο Özkan ζήτησε από την Εισαγγελία της Άγκυρας να συντάξει αυτό που περιέγραψε ως «έκθεση επανεξέτασης του φακέλου της υπόθεσης» για τον Yiğit, απαριθμώντας τα φερόμενα εγκλήματα στα οποία ο Yiğit εμπλέκεται προσωπικά και συγκεκριμένα αποδεικτικά στοιχεία που τον συνδέουν με τα φερόμενα εγκλήματα.

Είπε ότι η απάντηση της αμερικανικής κυβέρνησης πρέπει να κοινοποιηθεί στο 4ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο της Άγκυρας, το οποίο εξέδωσε ένταλμα σύλληψης για τον Yiğit, προτρέποντας το γραφείο του εισαγγελέα να συμπεριλάβει πρόσθετα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν εναντίον του από τότε που υποβλήθηκε το πρώτο αίτημα έκδοσης στις ΗΠΑ.

Το ανακοινωθέν αποκαλύπτει πώς η κυβέρνηση Ερντογάν έκανε κατάχρηση της συνθήκης με τις ΗΠΑ για να καταθέσει επιπόλαια αιτήματα έκδοσης που στερούνταν αδιάσειστων στοιχείων.

Την τελευταία δεκαετία, η Τουρκία έχει εντείνει την εκστρατεία της για την καταδίωξη πολιτικών αντιπάλων, επικριτών και αντιφρονούντων εκτός των τουρκικών συνόρων, κάνοντας επιθετική κατάχρηση διεθνών μηχανισμών, συμπεριλαμβανομένης της INTERPOL, υποβάλλοντας αιτήματα έκδοσης και ζητώντας διεθνή εντάλματα σύλληψης με βάση εικονικές υποθέσεις και πολιτικά υποκινούμενες κατηγορίες.

Ως ένας από τους πιο παραγωγικούς διακρατικούς καταστολείς, η τουρκική κυβέρνηση έχει κάνει κατάχρηση του συστήματος ειδοποιήσεων της INTERPOL. Γνωρίζοντας τα κατάφωρα καταχρηστικά και θρασύτατα παράλογα αιτήματα της Τουρκίας, η INTERPOL αρνήθηκε στο παρελθόν την πρόσβαση της Τουρκίας σε διάφορες θεμελιώδεις υπηρεσίες, όπως η βάση δεδομένων SLTD (κλεμμένα και απολεσθέντα ταξιδιωτικά έγγραφα).

Δικαιολογώντας την άρνησή της για τις καταχωρήσεις της Τουρκίας, η INTERPOL επικαλέστηκε το άρθρο 3 του καταστατικού της, το οποίο αναφέρει: «[Α]ποκλείεται αυστηρά στον Οργανισμό να αναλαμβάνει οποιαδήποτε παρέμβαση ή δραστηριότητα πολιτικού, στρατιωτικού, θρησκευτικού ή φυλετικού χαρακτήρα». Πρόσθεσε ότι όλες οι καταθέσεις που έγιναν από το τουρκικό τμήμα της INTERPOL θα διαγραφούν και την προέτρεψε να μην υποβάλει νέα αιτήματα.

Η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΣΣΕ) δήλωσε τον Σεπτέμβριο του 2017 ότι η INTERPOL και το σύστημα κόκκινων ειδοποιήσεών της έχουν γίνει αντικείμενο κατάχρησης από την Τουρκία για την επιδίωξη πολιτικών στόχων, για την καταστολή της ελευθερίας της έκφρασης ή για τη δίωξη μελών της πολιτικής αντιπολίτευσης εκτός των συνόρων της, στο ψήφισμα με αριθμό 2161, μετά τη σύλληψη από την ισπανική αστυνομία δύο δημοσιογράφων που επικρίνουν την κυβέρνηση με διπλή σουηδική/τουρκική υπηκοότητα και γερμανική/τουρκική υπηκοότητα κατόπιν ειδοποίησης της INTERPOL που εξέδωσε η Τουρκία τον Αύγουστο του 2017.

Το 2020 μια έκθεση που δημοσίευσε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ σχετικά με τις πρακτικές για τα ανθρώπινα δικαιώματα υπογράμμισε ότι υπήρχαν επίσης αξιόπιστες αναφορές ότι η τουρκική κυβέρνηση επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τις κόκκινες ειδοποιήσεις της INTERPOL για να στοχοποιήσει συγκεκριμένα άτομα που βρίσκονται εκτός της χώρας, ισχυριζόμενη δεσμούς με την τρομοκρατία που συνδέονται με την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016 ή με το εκτός νόμου Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK), βάσει ελάχιστων στοιχείων.

Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι σύμφωνα με το Freedom House, μια ΜΚΟ που υπερασπίζεται τη δημοκρατία, την πολιτική ελευθερία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016 η Τουρκία είχε ανεβάσει δεκάδες χιλιάδες αιτήματα στην INTERPOL για πρόσωπα που η κυβέρνηση χαρακτήρισε ως συνδεόμενα με το κίνημα Γκιουλέν.

Υπήρχαν επίσης αναφορές ότι άτομα αντιμετώπιζαν ταξιδιωτικές επιπλοκές που σχετίζονταν με λανθασμένες αναφορές απώλειας ή κλοπής διαβατηρίου που η τουρκική κυβέρνηση υπέβαλε κατά υπόπτων υποστηρικτών του κινήματος Γκιουλέν κατά τα έτη που ακολούθησαν αμέσως μετά την απόπειρα πραξικοπήματος. Τα άτομα που στοχοποιούνταν συχνά δεν είχαν σαφώς προσδιορισμένο ρόλο στην απόπειρα πραξικοπήματος, αλλά συνδέονταν με το κίνημα Γκιουλέν ή είχαν μιλήσει υπέρ του. Οι αναφορές στην INTERPOL μπορούσαν να οδηγήσουν στην κράτηση των ατόμων ή να τους εμποδίσουν να ταξιδέψουν.

*To άρθρο δημοσιεύτηκε στο Nordic Monitor