Tο φρικτό δυστύχημα στο οποίο ενεπλάκησαν ένα επιβατικό τρένο και μια εμπορική αμαξοστοιχία στην Ελλάδα είναι το χειρότερο της τελευταίας δεκαετίας στους σιδηροδρόμους της Ευρώπης, γράφει σε άρθρο του ο Guardian, σημειώνοντας πως υπάρχουν δεκάδες νεκροί μετά τη μετωπική σύγκρουση.
Παράλληλα, επικαλείται στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, που αναφέρουν ότι, η Ελλάδα έχει το χειρότερο ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας στην ΕΕ κατά την τελευταία δεκαετία.
Και συνεχίζει: Αν και δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία για το τι προκάλεσε τη σύγκρουση, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, το προσωπικό και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου.
Οι αρχικές εικόνες φαίνεται να κάνουν σαφές ότι και τα δύο τρένα ταξίδευαν στην ίδια γραμμή, και συγκρούστηκαν μετωπικά λίγο μετά το πέρασμα του επιβατικού τρένου από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη κάτω από οδική γέφυρα.
Η συνήθης ταχύτητα για τα τρένα στις γραμμές θα ήταν μέχρι 201 χιλιόμετρα/ώρα, μικρότερη για τα εμπορικά τρένα, ενώ ένας μάρτυρας δήλωσε ότι το επιβατικό τρένο που κατευθυνόταν προς τα βόρεια ταξίδευε με περίπου 160 χιλιόμετρα/ώρα.
Οι ζημιές από μια μετωπική σύγκρουση με τέτοιες ταχύτητες είναι ξεκάθαρες: ενώ πολλά βαγόνια ήταν εμφανώς καμένα και εκτροχιάστηκαν, τα δύο πρώτα, όπως δήλωσε ο περιφερειάρχης, «δεν υπάρχουν πλέον».
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί στοιχεία σχετικά με το τι προκάλεσε τη σύγκρουση, αλλά ένα ερώτημα για τους ερευνητές είναι αν η σηματοδότηση λειτουργούσε σωστά ή αν το ανθρώπινο λάθος ή άλλες περιστάσεις επέτρεψαν δύο τρένα να κινούνται στις ίδιες ράγες.
Αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, έχει γίνει επένδυση στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε ένα τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής που φαίνεται να είναι καλό-συντηρημένο, προσθέτει το άρθρο.
Η σύλληψη ενός σταθμάρχη στη Λάρισα, ο οποίος, σύμφωνα με ορισμένες αναφορές, θα μπορούσε να έχει κατευθύνει λανθασμένα ένα από τα τρένα, υποδηλώνει ότι το ανθρώπινο λάθος αποτελεί τη βάση της έρευνας.
Η τελευταία ανάλογη τραγωδία στην Ευρώπη έγινε το 2016, όταν σε μετωπική σύγκρουση στο Bad Aibling της Γερμανίας σκοτώθηκαν 12 άνθρωποι. Σε εκείνο το περιστατικό, κρίθηκε υπεύθυνος ένας αφηρημένος εργαζόμενος, ο οποίος επέτρεψε σε δύο τρένα να ταξιδέψουν προς αντίθετες κατευθύνσεις σε μονόδρομη γραμμή.
Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που προκάλεσε τόσους θανάτους ήταν από εκτροχιασμό τρένου υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία το 2013. Τότε, 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά την ανατροπή του τρένου κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, η Ελλάδα έχει το χειρότερο ρεκόρ σιδηροδρομικής ασφάλειας στην ΕΕ κατά την τελευταία δεκαετία, αν και αυτό είναι εύκολα διαστρεβλωμένο λόγω του μικρού δικτύου της, που είναι περίπου το 2% του μεγέθους του Ηνωμένου Βασιλείου. Μεγάλο ποσοστό των θανάτων ήταν εργαζόμενοι στις σιδηροδρομικές γραμμές και όχι επιβάτες.
Η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 – στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ – και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, ο οποίος επίσης μαζί με τον όμιλο First Group διαχειρίζεται την Avanti στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω της θυγατρικής του Trenitalia.
Αν και δεν υπάρχουν ακόμα στοιχεία για το τι προκάλεσε τη σύγκρουση, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, το προσωπικό και τη συντήρηση του σιδηροδρόμου.