Η παραγγελία φαρμάκων στο διαδίκτυο είναι στη Γερμανία πιο πολύπλοκη από την παραγγελία φαγητού. Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση διευκολύνει ωστόσο τη διείσδυση start-up στην αγορά.
Κατ’ οίκον παράδοση
Κυρίως λόγω πανδημίας, αλλά και των περιοριστικών μέτρων, οι κάτοικοι πολλών γερμανικών πόλεων έχουν συνηθίσει πια να βλέπουν στους δρόμους διανομείς με μηχανάκια, βαν ακόμα και φορτηγάκια, να παραδίδουν από σπίτι σε σπίτι ψώνια σουπερμάρκετ μέχρι πίτσες, ρούχα και ηλεκτρονικά είδη.
Oταν όμως οι Γερμανοί χρειάζονται φάρμακα πηγαίνουν στο φαρμακείο, επειδή οι φαρμακοποιοί τους ενημερώνουν λεπτομερώς για δοσολογίες και πιθανές παρενέργειες.
Oλο και περισσότερες νεοφυείς εταιρίες εισβάλλουν ωστόσο στην αγορά, αναλαμβάνοντας την κατ’ οίκον παράδοση φαρμάκων.
Σύμφωνα με τον Λούκας Πιετσόνκα, συνιδρυτή της εταιρίας διανομής φαρμακευτικών σκευασμάτων Mayd, «η εταιρία μας κλείνει το κενό μεταξύ φαρμακείου και πελατών».
Μέσω εφαρμογής οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να παραγγείλουν φάρμακα, για τα οποία δεν απαιτείται συνταγή, στο φαρμακείο της γειτονιάς.
Στη συνέχεια, οδηγός της start-up εταιρίας το παραλαμβάνει από εκεί και το παραδίδει στον αγοραστή μέσα σε 30 λεπτά.
Το φαρμακείο ωστόσο θα πρέπει να διασφαλίσει ότι ο καταναλωτής ενημερώθηκε για παρενέργειες και δοσολογία είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω διαδικτύου.
Θα τετραπλασιαστεί ο τζίρος
Νεοφυείς εταιρίες, όπως Mayd, Phaster, First-A ή Kurando, στηρίζουν το επιχειρησιακό τους μοντέλο στη σχεδιαζόμενη ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η οποία μετά από καθυστερήσεις ετών, αρχίζει να λαμβάνει σάρκα και οστά και στη Γερμανία.
Χάρη στη νέα τεχνολογία οι εταιρίες διανομής φαρμάκων αποκτούν τη δυνατότητα να παραδίδουν και φάρμακα για τα οποία απαιτείται συνταγή γιατρού, υπό την προϋπόθεση ότι τηρείται ο νόμος που προβλέπει προηγούμενη ενημέρωση των καταναλωτών.
Η επενδυτική εταιρία Earlybird, η οποία στηρίζει οικονομικά την Mayd, εκτιμά ότι ο τζίρος από τη διαδικτυακή αγορά και διανομή φαρμάκων στην Ευρώπη θα τετραπλασιαστεί μέχρι το 2030.
Το 2020 τα ποσοστό των συνταγογραφούμενων φαρμάκων στη Γερμανία άγγιξε το 58% του συνόλου των πωλήσεων και το 85% του συνολικού τζίρου, αναφέρει ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Φαρμακοποιών ABDA.
Εμπόδια από το νομικό πλαίσιο
Η ταχυδρομική αποστολή φαρμακευτικών παρασκευασμάτων υπόκειται στη Γερμανία σε πολύ συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, το οποίο θέτει εμπόδια στις νεοφυείς εταιρίες.
Eτσι για παράδειγμα μόλις 3.000 από τα συνολικά 18.500 φαρμακεία της χώρας διαθέτουν την απαραίτητη άδεια για να αποστέλλουν φάρμακα μέσω διανομέων.
«Oταν τη διανομή αναλαμβάνει προσωπικό των φαρμακείων διασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το φάρμακο που αγόρασαν», αναφέρει o Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Φαρμακοποιών.
Ο Σύνδεσμος αποφεύγει να αξιολογήσει το επιχειρησιακό μοντέλο των εταιριών διανομής φαρμάκων. Τονίζει ωστόσο ότι «όταν στην παράδοση παρασκευασμάτων απασχολείται προσωπικό που δεν εργάζεται σε φαρμακείο παραβιάζονται οι ισχύοντες νόμοι».
Σύγκρουση φαρμακείων και start-up
Ο ειδικός σε ζητήματα υγείας Ντάβιντ Ματουσίεβιτς από το ΑΕΙ Οικονομίας και Μάνατζμεντ της πόλης Eσσεν εκτιμά ότι «η διανομή φαρμάκων κατ’ οίκον βοηθά τα φαρμακεία να επιβιώσουν σε μια ολοένα και δυσκολότερη αγορά».
Διακρίνει ωστόσο και κινδύνους: «Αν τα start-ups καταφέρουν να καθιερωθούν στην αγορά δεν θα αρκεστούν μόνο σ’ ένα διαμεσολαβητικό ρόλο.
»Θα προσπαθήσουν να απεξαρτηθούν από τα φαρμακεία και θα συνεργαστούν απευθείας με αποθήκες φαρμάκων. Κατά συνέπεια, τα φαρμακεία δημιουργούν σήμερα τις δομές που θα τα ανταγωνιστούν σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον».