Τα εμβόλια Covid-19 που θα παραδοθούν το 2022 σε πλούσιες χώρες θα πωλούνται με περιθώριο κέρδους, ανακοίνωσε την Παρασκευή η AstraZeneca.
Η βρετανο-σουηδική AstraZeneca και η αμερικανική Johnson & Johnson ήταν δύο από τις ελάχιστες φαρμακοβιομηχανίες που δέχτηκαν να προσφέρουν τα εμβόλιά τους σε τιμή κόστους όσο διαρκεί η κρίση της πανδημίας. H Pfizer και η Moderna, αντίθετα, περιμένουν κέρδη δισεκατομμυρίων.
Πλέον, όμως, η Covid-19 αρχίζει να γίνεται ενδημική σε ορισμένες χώρες και η κερδοφορία μπορεί επομένως να επιστρέψει, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της AstraZeneca Πασκάλ Σοριό.
Το εμβόλιο θα συνεχίζει πάντως να διατίθεται σε τιμή κόστους για τις φτωχότερες χώρες.
Η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει κερδοφόρες συμφωνίες για το 2022, δεν εκτιμά όμως ότι το εμβόλιο θα αποτελέσει μεγάλη πηγή εσόδων. Τα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσίασε η Astra δείχνουν έσοδα 1,05 δισ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο, συμπεριλαμβανομένων των κερδοφόρων συμβολαίων του 2022.
«Δεν θεωρούμε [ότι το εμβόλιο] θα αποφέρει τεράστια κέρδη» υποστήριξε ο Σoριό στο BBC.
Διαβάστε επίσης: Οι ΗΠΑ προσφεύγουν στα δικαστήρια για τις πατέντες της Moderna
Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου είχαν διανεμηθεί 1,5 δισεκατομμύρια δόσεις του εμβολίου της AstraZeneca, από τις οποίες οι 250 εκατομμύρια δόσεις διατέθηκαν στο πρόγραμμα COVAX για τον εμβολιασμό αναπτυσσόμενων χωρών.
Το περιθώριο κέρδους στη βιομηχανία φαρμάκων κυμαίνεται συνήθως γύρω στο 20%, όμως η AstraZeneca θα κρατήσει το ποσοστό χαμηλότερα, είπε ο διευθύνων σύμβουλος. Η τιμή κόστους που χρεώνεται σήμερα είναι περίπου 5 δολάρια ανά δόση.
Επισήμανε επίσης ότι το εμβόλιο, το οποίο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, έχει σώσει μέχρι σήμερα ένα εκατομμύριο ζωές.
«Είμαστε περήφανοι ως εταιρείας για τη συνεισφορά μας. Προλάβαμε εκατομμύρια νοσηλείες. Η ομάδα της AstraZeneca συνεχίζει να κάνει καταπληκτική δουλειά» είπε.
Ανακοινώνοντας τα οικονομικά της αποτελέσματα, η AstraZeneca ανέφερε πως «η εταιρεία αναμένει την προοδευτική μετάβαση του εμβολίου στην κερδοφορία, καθώς αποστέλλονται νέες παραγγελίες».
«Οι πωλήσεις του εμβολίου [στο τέταρτο τρίμηνο του 2021] αναμένεται να αποτελούν μείγμα των αρχικών πανδημικών συμφωνιών και νέων παραγγελιών».
Τους πρώτους εννέα μήνες του 2021 η εταιρεία είχε έσοδα 25,4 δισ. δολαρίων, ωστόσο το συνολικό περιθώριο κέρδους μειώθηκε, κυρίως λόγω της διάθεσης του εμβολίου σε τιμή κόστους.