Αξύριστος. Με γένι τριών ημερών. Κουρασμένος αλλά προσηλωμένος στην εργασία του. Ισως μια ιδέα κατσούφης. Αλλά και μάχιμος, όπως πληροφορούσε η μπλούζα με το διακριτικό CPA 10, σήμα των Ειδικών Δυνάμεων της Γαλλικής Αεροπορίας. Με μπλουτζίν, τη βέρα του φορεμένη στον παράμεσο του δεξιού χεριού κι έναν πάκο χαρτιά και ντοσιέ υπό μάλης.
Ενας άνδρας στα 44 χρόνια του σε μια συνηθισμένη μέρα στο γραφείο. Η παραπάνω περιγραφή ούτε θα εξέπληττε, ούτε θα συζητιόταν με τιμές οικουμενικού viral αν το γραφείο δεν βρισκόταν στο πρώτο σπίτι της Γαλλίας, δηλαδή στο Μέγαρο των Ηλυσίων, και πρωταγωνιστής της δεν ήταν ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν. Πόσο μάλλον όταν όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν προϊόν προφορικής ή γραπτής αφήγησης, αλλά πληροφορίες που προέκυψαν από τα φωτογραφικά ντοκουμέντα, τα οποία έδωσε στο φως της δημοσιότητας μέσω του προσωπικού λογαριασμού της στο Instagram η επίσημη φωτογράφος της Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Τα οκτώ στιγμιότυπα που δημοσίευσε η Σοαζί Ντε Λα Μουοσονιέρ από το Σαλόν Ντορέ, που είναι για το Μέγαρο των Ηλυσίων ό,τι το Οβάλ Γραφείο για τον Λευκό Οίκο, φυσικά και είπαν πολλά περισσότερα από τη λεζάντα «Κυριακή 13/03/2022 – Τέλος της ημέρας», με την οποία η φωτογράφος επέλεξε να τα συνοδεύσει. Οι φωτογραφίες του Μακρόν από ένα μάλλον τυπικό 24ωρό του πέτυχαν μέχρι κεραίας τον σκοπό τους.
Μπορεί κάποιοι να επέκριναν την αξυρισιά του, θεωρώντας την ανήκουστο «faux pas» (λάθος βήμα, ατόπημα) για αρχηγό κράτους -αλήθεια τώρα;-, άλλοι να σχολίασαν πως επρόκειτο για από την αρχή μέχρι το τέλος σκηνοθετημένη και επιτηδευμένη εξίσωση του εαυτού του με έναν τυπικό πολίτη που αναμετράται με τις έγνοιες της καθημερινότητας κι άλλοι να εντόπισαν εκλεκτικές συγγένειες με την οπτική γλώσσα που έχει -εξ ανάγκης και εκ των πραγμάτων- υιοθετήσει ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην επικοινωνία του μέσω Διαδικτύου με τους πολίτες και τους πολιτικούς ηγέτες της Δύσης.
Κάποιοι μίλησαν ακόμα και για το ακαταμάχητο σεξαπίλ του. Στο τέλος της ημέρας ο Εμανουέλ Μακρόν ή αλλιώς ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά τη συνταξιοδότηση της Ανγκελα Μέρκελ, ο οποίος έχει τουλάχιστον άτυπα αναλάβει να βγάλει ασπροπρόσωπη τη Δύση απέναντι στο πολεμόχαρο ξύπνημα του Βλαντιμίρ Πούτιν, μπορούσε να νιώθει τουλάχιστον ικανοποιημένος για το μάθημα πολιτικής επικοινωνίας που παρέδωσε. Και μάλιστα δίχως να κουνήσει ούτε το μικρό του δάχτυλο. Αλλωστε για τις δύσκολες και απαιτητικές αποστολές υπάρχει πάντα η γυναίκα που από το 2016 τον ακολουθεί σαν πιστό σκυλί, αναδεικνύοντας το γήινο και ανθρώπινο πρόσωπο του πολιτικού άνδρα, η Μουοσονιέρ.
Σκηνοθεσία
Η 40χρονη φωτογράφος μπορεί να είναι εκ προοιμίου λόγω της εργασίας της σάρκα από τη σάρκα των γαλλικών μέσων ενημέρωσης, ωστόσο παραμένει το πιο περιζήτητο και ακριβοθώρητο πρόσωπο για τα media της χώρας της. Η ίδια δεν βρίσκει λόγο να δίνει συνεντεύξεις. Γιατί άλλωστε να το κάνει;
Οι εικόνες της μιλούν για εκείνη, λένε περισσότερα απ’ όσα θα μπορούσε η ίδια να επινοήσει για να χορτάσει τη λαίμαργη περιέργεια των δημοσιογράφων και, αν υπολογίσει κανείς τον αντίκτυπο που διαχρονικά έχουν, αφήνουν στους αποδέκτες τους την ελευθερία να αποφασίσουν τι βλέπουν και γιατί. Η Μουοσονιέρ, το όνομα της οποίας αναδύθηκε ξανά στον αφρό της επικαιρότητας χάρη στα στιγμιότυπα από την εργασιακή ρουτίνα του Γάλλου προέδρου -και δη την ημέρα που και ο Θεός ξεκουράστηκε- φυσικά κατηγορήθηκε από τους πολιτικούς αντιπάλους του ως φερέφωνο του Μακρόν και ακούραστο γρανάζι της πολιτικής προπαγάνδας του στον δρόμο για τις προεδρικές κάλπες, ο πρώτος γύρος των οποίων θα διεξαχθεί στις 10 Απριλίου, δηλαδή σε τρεις εβδομάδες από σήμερα. Παλιά της τέχνη. Από την παρθενική εμφάνισή της στη δημόσια σφαίρα η φωτογράφος με τη διεισδυτική ματιά και τα ακούραστα πόδια βάλλεται από εχθρούς αλλά ακόμα και από φίλους του υποκειμένου του φωτογραφικού «πόθου» της.
Πάντως, όσοι την ψέγουν ότι καταφέρνει να σκηνοθετεί αριστοτεχνικά τον Γάλλο πρόεδρο έχουν κατά κάποιον τρόπο δίκιο. Αλλωστε η πρώτη επαγγελματική αγάπη της Μουοσονιέρ ήταν η σκηνοθεσία. Σπούδασε για πέντε χρόνια στην Cours Florent, τη δραματική σχολή που έχει παραδώσει στη βιομηχανία του θεάματος, μεταξύ άλλων, τον Ντανιέλ Οτέιγ, την Ιζαμπέλ Ατζανί, τη Μιλέν Φαρμέρ, τον Γκαντ Ελμαλέχ και την Οντρέ Τοτού, όμως δεν εξάσκησε ποτέ το νεανικό πάθος της. Στράφηκε γρήγορα στη δεύτερη αγάπη της, τη φωτογραφία, μετατρέποντας το χόμπι της σε επαγγελματική απασχόληση πλήρους ωραρίου. Το αγαπημένο της θέμα ήταν οι άνθρωποι.
Οχι οι γνωστοί ή οι αναγνωρίσιμοι. Αλλά οι λεγόμενοι ήρωες της καθημερινότητας, εκείνοι που δεν έκαναν κάποιο σπουδαίο ανδραγάθημα, αλλά απλώς πηγαινοέρχονταν στις καθημερινές δουλειές τους. Φετίχ της ήταν να τους απαθανατίζει εν κινήσει. Σε σιδηροδρομικούς σταθμούς, σε λεωφορεία, στον δρόμο. Η 40χρονη σήμερα φωτογράφος δεν ήθελε και δεν μπορούσε να εγκλωβιστεί στους τέσσερις τοίχους ενός στούντιο. Γι’ αυτό και δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρόταση του κεντρώου Φρανσουά Μπαϊρού να βρεθεί στο κατόπι του στη διάρκεια της προεδρικής προεκλογικής εκστρατείας του το 2012. Ομολογουμένως δεν του έφερε -εκ του αποτελέσματος- γούρι. Τέσσερα χρόνια μετά, η Μουοσονιέρ δεν έκανε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από το να ιχνηλατήσει τον δρόμο όπου συνέβαιναν τα γεγονότα.
Δίπλα στον Εμανουέλ
Χωρίς να έχει κάποια επίσημη αμειβόμενη ή εξαρτημένη σχέση με το κίνημα En Marche! (Εμπρός!) που ανέδειξε τον Εμανουέλ Μακρόν σε it boy της γαλλικής κεντρικής πολιτικής σκηνής, η φωτογράφος ξεκίνησε να απαθανατίζει την περιοδεία του. Στην πραγματικότητα, να καταγράφει λήψη τη λήψη την πορεία ενός αουτσάιντερ προς το ύπατο αξίωμα της Γαλλίας.
Η ματιά της γρήγορα έστρεψε το ενδιαφέρον του επικοινωνιακού επιτελείου του τότε υποψήφιου προέδρου πάνω της. Χρειάστηκε μόλις ένα καλοκαίρι ώστε από freelancer, που με ιδία βούληση ακολουθούσε τον Μακρόν, να πάρει το χρίσμα της επίσημης φωτογράφου του. Η πρόσληψή της προκάλεσε το πρώτο μικρό σκάνδαλο της καριέρας της -κι έφερε το όνομά της στα χείλη όλων-, αφού κατηγορήθηκε πως στην πραγματικότητα δεν έκανε ποτέ φωτορεπορτάζ, αλλά ήταν εξαρχής στρατευμένη στο πλευρό του υποψήφιου προέδρου.
Μάλιστα, η υπόνοια πως η Μουοσονιέρ βρισκόταν στη δούλεψη του Μακρόν είχε οδηγήσει τις εφημερίδες «Le Monde» και «Liberation» να αναλάβουν την απόφαση της μη δημοσίευσης των φωτογραφιών της. Το 2017 η Μουοσονιέρ πέρασε το κατώφλι του Μεγάρου των Ηλυσίων ως μία από τους τέσσερις φωτογράφους του νέου προέδρου, ενώ ήταν εκείνη που έκανε το κλικ της επίσημης φωτογραφίας του. Εναν χρόνο μετά ανέλαβε επικεφαλής της φωτογραφικής υπηρεσίας του πρώτου σπιτιού της Γαλλίας κι έκτοτε οι εικόνες της θεωρούνται τόσο εμβληματικές και βέβαια αποκαλυπτικές για την ιδιωτική ζωή του Μακρόν όσο του Πιτ Σόουζα ή αλλιώς του ανθρώπου που ακολουθούσε για οκτώ χρόνια τον Μπαράκ Ομπάμα. Χαίρει μάλιστα τόσο πολύ της εκτίμησης και της εμπιστοσύνης του Γάλλου προέδρου, ώστε φαίνεται πως έχει cart blanche να μοιράζεται με τους 162.000 followers της στο Instagram στιγμιότυπα που δεν διανέμονται από τα επίσημα κανάλια επικοινωνίας του Ελιζέ, εκείνα που εξανθρωπίζουν και θυμίζουν πως ακόμα κι ένας πολιτικός ταγός παραμένει στον πυρήνα του κοινός θνητός.
Οπως, για παράδειγμα, η φωτογραφία με τον Μακρόν να αγκαλιάζει στοργικά τη σύζυγό του μπροστά στο Ερέχθειο στη διάρκεια της επίσκεψής τους στην Αθήνα για τη συνάντηση των Euromed 7 τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η Μουοσονιέρ είναι πανταχού παρούσα. Στο Μέγαρο των Ηλυσίων, στις επίσημες συναντήσεις του προέδρου, στα ταξίδια του, ακόμα και στις δραστηριότητές του που δεν ανακοινώνονται και δεν κοινοποιούνται στο επίσημο πρόγραμμά του. Τον Φεβρουάριο του 2019 η φωτογράφος βρέθηκε για μία ακόμα φορά στο επίκεντρο της αρνητικής κριτικής, έπειτα από τη δημοσίευση φωτογραφιών του Μακρόν από μια θεωρητικά ινκόγκνιτο νυχτερινή «περιπολία» του στους δρόμους του Παρισιού, ακολουθώντας την κοινωνική υπηρεσία που προσφέρει βοήθεια, είδη πρώτης ανάγκης και υποστήριξη σε αστέγους.
Μία εβδομάδα μετά την αυθόρμητη (;) κάθοδο του προέδρου στα πεζοδρόμια της γαλλικής πρωτεύουσας, η Μουοσονιέρ δημοσίευσε μια φωτογραφία με εκείνον να γονατίζει και να τείνει το χέρι του σε έναν άστεγο που είχε κατασκηνώσει στον δρόμο. Ο Μακρόν εμφανιζόταν ανθρώπινος και προσιτός, έχοντας απαρνηθεί τη συνήθη στολή εργασίας του, ήτοι τα κοστούμια, φορώντας τζιν παντελόνι και δερμάτινο μπουφάν. Πολλοί έσπευσαν τότε να υποστηρίξουν πως η φωτογράφος έχει αναλάβει τη «βρόμικη» δουλειά, παίρνοντας η ίδια την ευθύνη και το κόστος να προπαγανδίζει υπέρ του ανθρώπινου προσώπου της εξουσίας. Τον Μάιο του 2020 αποφάσισε να μοιραστεί μέσω Twitter τα βαριά λόγια που είχε διαβάσει κάτω από μια συλλογή φωτογραφιών του προέδρου.
Το πιο αιχμηρό σχόλιο ήταν εκείνο που την παραλλήλιζε με τη λαίδη Ρίφενσταλ, τη φωτογράφο και σκηνοθέτρια που ταυτίστηκε με την προπαγάνδα του Γ’ Ράιχ. Για πολλούς, πάντως, το ινσταγκραμικό άνοιγμα του Μακρόν, που έχει αναλάβει να εκτελεί με μαστοριά η Μουασονιέρ, συνδέεται εύλογα με το άνοιγμα του Γάλλου προέδρου προς το νεανικότερο ακροατήριο. Τον περασμένο Αύγουστο, άλλωστε, ο Γάλλος πρόεδρος είχε συμμετάσχει σε Q&A μέσω TikTok για να απαντήσει σε ερωτήσεις των νέων αναφορικά με τον εμβολιασμό κατά του κορωνοϊού, δύο μήνες νωρίτερα είχε υποδεχθεί στο Μέγαρο των Ηλυσίων τον Τζάστιν Μπίμπερ και τη σύζυγό του Χέιλι Μπάλτγουιν, ενώ τον Μάιο του 2021 άνοιξε τις πόρτες της Γαλλικής Προεδρίας στους σούπερ σταρ YouTubers McFly και Καρλίτο, οι οποίοι κέρδισαν το στοίχημα που είχαν βάλει μαζί του. Τι άλλο να ζητήσει κανείς ως ανάγλυφη απόδειξη πως, εκτός από μετριοπάθεια, νηφαλιότητα και ορθό, σύγχρονο λόγο, ο Γάλλος πρόεδρος διαθέτει και επικοινωνιακό ένστικτο, τοποθετώντας άμεσα ή έμμεσα στα κοινωνικά δίκτυα το καλύτερο προϊόν που έχει διαθέσιμο. Δηλαδή τον εαυτό του. Ακόμα κι αν χρειάζεται να πατούν οι άλλοι το κουμπί για εκείνον.
Πηγή: protothema.gr